رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

سِرّ محبوبیت آیت‌الله ناصری شناخت ضلع پنجم دین بود/ معنویت یک خلأ جهانی است

آیت‌الله رشاد گفت: آیت‌الله ناصری خوب درک کرده بود که خلأ اساسی بشر معنویت و اخلاق است؛ خلأیی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از آن تا حدی غفلت کردیم.
کد خبر: ۶۰۹۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳ - 12August 2023

سِرّ محبوبیت آیت‌الله ناصری شناخت ضلع پنجم دین بود/ معنویت یک خلا جهانی است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پیش‌همایش «سالک الی الله»؛ مرحوم آیت‌الله محمدعلی ناصری دولت‌آبادی به تشریح خصوصیت‌های این عالم دینی پرداخت و اظهار داشت: آیت‌الله ناصری خوب درک کرده بود که خلأ اساسی بشر معنویت و اخلاق است؛ خلأیی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از آن تا حدی غفلت کردیم.

وی ادامه داد: حضور فیلسوفِ، عارفِ، مفسرِ، متکلم، سیاست‌مدارِ انقلابی همچون حضرت امام خمینی (ره) در راس این انقلاب هرچند تاثیر شگرفی در گسترش اخلاق داشت و بسیاری از کاستی‌ها را جبران می‌کرد، اما مجموعه مسؤولین از این مسئله غافل هستند و بودیم و آنچه سال گذشته در کف میدان رخ داد نشانه آن بود چراکه مردم بیش از آنکه به خرد تکیه کنند، به عواطف متکی هستند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: جهان بعد از اینکه در مقاطعی به‌سمت مادیت تاخت، اکنون به‌سمت معنویت برگشته است. جریانات معونیت‌گرا در جهان به‌شدت تشنه معنویت شده و برگشته است، اما نمی‌داند کجا برود.

آیت‌الله رشاد تصریح کرد: معنویت کاذب منهی معنا درحال گسترش است؛ جریان معنویت‌گرا نمی‌داند کجا برود و این خلا جهانی است و ایت‌الله ناصری با معنویت، اخلاص، تهذیب باطنی توجه به آن داشت.

وی خاطرنشان کرد: اسلام دارای پنج ضلع است و دین ما از ضلع بینش قوی برخوردار است. بخش دیگر آن علم است. ضلع سوم آموزه‌های ارزشی و اخلاق است. چهارمین ضلع دین، گزاره‌های باید و نباید است و ضلع بعدی مربوط به معنویت است و امروز ضلع معنویت مغفول است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ما از در حوزه دعا، نیایش و نجوا میراث بزرگی را به‌ارث برده‌ایم، گفت: مع‌الاسف غافلیم هرچند در بین مذاهب اسلامی شیعه غنی‌ترین است و نگاه شیعه به دین، نگاه لطیف است. در همین بی‌توجهی و غفلت ما، مذهب ما با دیگر مذاهب قابل مقایسه نیست.

آیت‌الله رشاد به صدمین سالروز تالیف کتاب مفاتیح‌الجنان اشاره کرد و افزود: اخلاص مولف مفاتیح باعث شده این کتاب در کنار قرآن در تمام خانه‌های ایران قرار گیرد، اما این یک کتاب تنها کافی نیست. این کتاب توسط یک انسان عادی تالیف شده است، اما صحیفه سجادیه چیز دیگری است و تنها و تنها متن مُصحَف صحیفه تدوین شده توسط یک معصوم است که به خط معصوم آمده است.

وی به ذکر خاطره‌ی از حضور خود در جلسه شعرخوانی وهابیت در بعثه رهبر انقلاب در عربستان پرداخت و با بیان اینکه در این جلسه یک شخص ایرانی بخشی از صحیفه سجادیه را برای افراد وهابی خواند که افراد را منقلب کرد، گفت: متاسفانه ما معنویات دین و مکتب را تبلیغ نکرده‌ایم؛ متن صحیفه وهابی را دگرگون می‌کند، اما ما از آن غافلیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با طرح این پرسش که سِرّ محبوبیت آیت‌الله ناصری و ناصری‌ها چیست، گفت: شاید برای اولین‌بار در بازار تهران نیم‌میلیون نفر در شب‌های قدر پای درس و صحبت آیت‌الله مجتهدی‌تهرانی که یک فرد معنویت‌گرا بود، می‌نشست. من شخصا برای اولین‌بار حضور زنان بدحجاب را در جلسه ایشان دیدم. راز موفقیت ایشان مطالعه دقیق و بیان مسائل ویژه برای جوانان بود؛ ما به این شخصیت‌ها نیاز دارند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار