معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان خبر داد؛

اجرای طرح «مسجد معمور» برای نخستین بار در کشور/ ۱۱۰ مسجد مشهدالرضا میزبان برگزاری این طرح می‌شوند

حجت‌الاسلام «احمدنیا» گفت: در راستای تحقق توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر آبادانی و برقرار بودن مساجد در طول شبانه‌روز، همزمان با روز جهانی مسجد، طرح «مسجد معمور» برای نخستین بار در کشور در ۱۱۰ مسجد مشهدالرضا اجرا می‌شود.
کد خبر: ۶۱۰۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲ - 16August 2023

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان: اجرای طرح «مسجد معمور» در ۱۱۰ مسجد مشهدالرضا برای نخستین بار در کشوربه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست خبری برنامه‌های روز جهانی مسجد با حضور حجت‌الاسلام «امیرحسین احمدنیا» معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان امروز در مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمدنیا در این نشست اظهار داشت: علت نامگذاری روز جهانی مسجد به این دلیل است که در ۲۱ آگوست ۱۹۶۹ برابر با ۳۰ مرداد ۱۳۴۸ مسجدالاقصی اولین قبله مسلمین توسط رژیم اشغالگر قدس به آتش کشیده شد.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشنهاد جمهوری اسلامی و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی‌امین نشست این سازمان، این روز به نام «روز جهانی مسجد» نام‌گذاری شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با تأکید بر اینکه روز جهانی مسجد فرصتی برای تبیین جایگاه مسجد در اندیشه حکمرانی اسلامی است، تصریح کرد: به همین مناسبت ویژه‌برنامه‌هایی پیش‌بینی و برگزار می‌شود که اجرای طرح «مسجد معمور» و برپایی نمایشگاه «مسجد شایسته» ۲ برنامه اولویت‌‌دار مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در این ایام است.

احمدنیا گفت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر آبادانی و برقرار بودن مساجد در طول شبانه روز، طرح «مسجد معمور» در تیر سال جاری در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان تدوین شد.

وی تصریح کرد: در این طرح که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود به دنبال آن هستیم تا در آینده مساجد علاوه بر بعد عبادی، در عرصه‌های اجتماعی دارای برنامه بوده و در طول شبانه روز محل آمد و شد مردم باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان خاطرنشان کرد: برای اجرای آزمایشی طرح مسجد معمور، ۱۱۰ مسجد در سطح شهر مشهدالرضا در نظر گرفته شده است. پراکندگی مساجد در این طرح به گونه‌ای است که محلات و نقاط مختلف شهر مشهد و حاشیه آن را پوشش می‌دهد.

احمدنیا بیان کرد: در اجرای طرح مسجد معمور به دنبال تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای فعال‌سازی مساجد، جاذبه‌آفرینی برای تشویق جوانان برای انجام اعمال عبادی، تحقق مسجد تراز انقلاب اسلامی، احیای مسجد نبوی و علوی، تحقق مسجدمحوری با محور قرار دادن مسجد در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، بازگشت مساجد به کارکردهای اصلی خود و تبدیل آن‌ها به قلب تپنده جامعه اسلامی و زمینه‌سازی در جهت جامع‌پردازی در عرصه بسترسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم.

احمدنیا تصریح کرد: ۱۹ تشکل در مساجد فعالیت دارند که در مسجد معمور باید ۱۰ تشکل فعال باشند، که این تشکل‌ها شامل پایگاه‌های بسیج خواهران و برادران، ازدواج آسان، فرزندآوری، نیکوکاری و توانمندسازی، شورای امر به معروف و نهی از منکر، شورای حل اختلاف، دارالتحفظ ویژه حفظ قرآن، مهدکودک‌ها و پایگاه‌های قرآنی، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و هیئات مذهبی می‌شوند.

نمایشگاه «مسجد شایسته» نمایشگاهی گفتمانی

حجت‌الاسلام «حسین امامی» معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان نیز گفت: همزمان با روز جهانی مسجد نمایشگاه «مسجد شایسته» که نمایشگاهی گفتمانی است و در آن مصادیق این گفتمان به نمایش گذاشته می‌شود از ۳۰ مرداد به مدت سه روز از ساعت ۱۵ تا ۲۳ در گذر گلستان توسط تشکل‌های فعال مساجد برپا خواهد شد.

وی افزود: این نمایشگاه که از ۳۵ غرفه تشکیل شده به دنبال تبیین اهدافی همچون هویت و جایگاه مسجد در طول تاریخ اسلام، کارکردهای مسجد نبوی و علوی، نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نقش مسجد در جامعه‌پردازی و جایگاه آن در حکومت مهدوی است.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان عنوان کرد: پنج غرفه این نمایشگاه به سند جامع مسجد می‌پردازد و آموزش ارکان مساجد، انتشارات مساجد، طرح‌های در دست اجرا همچون کوثر و هدایت، مستندهایی از مساجد موفق، مسجد آمر به معروف، نذر هشتم، پایگاه قرآنی مساجد، مرکز نیکوکاری و کودک و نوجوان موضوعاتی است که در سایر غرفه‌ها به آن‌ها پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار