به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «علی خودسیانی» فیلمنامه نویس در خصوص فقدان آموزش اصولی و حرفهای در سینمای ایران اظهار داشت: بدیهی است سیاست گذار و مدیر فرهنگی که با رانت اداره امور را در دست گرفته به مقولههای مهم آموزش و ارتقای سینما توجهی ندارد! ما از این افراد که اغلب شناختی از حوزه فرهنگ و هنر ندارند چه توقعی میتوانیم داشته باشیم؟
فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «رز زرد» افزود: بنده صراحتاً عنوان میکنم آیا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از مقوله فرهنگ بویی بردهاند؟ آیا شناختی از این حوزه دارند؟ کارکرد ایشان در این حوزه چه بوده است؟ بدیهی است وقتی وزیری برای اداره امور فرهنگی و هنری کشور انتخاب میشود که بویی از فرهنگ و هنر نبرده معاونین زیرمجموعه وی نیز افرادی باشند که دغدغهای برای رشد و اعتلای حوزههای خود نداشته باشند.
وی سپس با انتقاد شدید از دانشگاهها تصریح کرد: وقتی دانشگاهی درست شده که اغلب رانتی است و خانوادگی اداره میشود و ورودی هایش با گزینشهای خاص وارد میشوند توقع مان از خروجی این دانشگاهها چیست؟ قطعاً اداره کنندگان این دانشگاهها دغدغه شان افزایش سواد و دانش و اندیشه و خرد دانشجویان شان نیست. قطعاً دغدغه خدمت و ارتقای شعور دانشجویان را ندارند.
خودسیانی متذکر شد: همه دغدغه اینها گرفتن پست و چپاول و خالی کردن جیب مردم است. نه فقط در دانشگاهها، ما در بسیاری از حوزههای دیگر هم شاهد این وضعیت هستیم؛ مثلاً در حوزه خودرو نیز وضعیت این چنین است در سینما هم وضعیت همین است. امروز همه دنبال پول هستند و میخواهند ببینند چطور میتوانند جیبشان را پر کنند!
این سینماگر در بخش دیگری از این گفتوگو معضل اصلی سینمای ایران را تهیه کنندگانی دانست که سینما را با تجارت خانه اشتباه گرفته اند و در این راستا خاطرنشان کرد: معمولاً در همه جای دنیا این گونه است که سینما از تهیه کننده شروع میشود و حرف اول و آخر را کمپانیها و تهیه کنندهها میزنند. خوب وقتی تهیه کنندهای با رانت وارد سینما شده باشد و یا با فروختن املاک پدرش به سینما آمده باشد یا با وابستگی تهیه کننده شده باشد نمیتوان توقع داشت که دنبال افراد تحصیل کرده و آموزش دیده در حوزه فیلمنامه نویسی و کارگردانی برود!
نویسنده سریالهای تلویزیونی «تولدی دیگر» و «هیأت مدیره» تأکید کرد: همه میروند و هم جنس خود را پیدا میکنند! بدیهی است تهیه کنندهای که سواد و توان پایینی دارد و نظرات تخصصی درستی ندارد ترجیح میدهد با افرادی کار کند که گاف شان فاش نشود و از او حرف شنوی داشته باشند. طبیعی است سراغ افراد با سواد نمیرود. نتیجه اش میشود سالهای سال فیلمهای فرحبخشی در سینما! شما ببینید آدمهایی که با او کار میکنند چه کسانی هستند؟ یا کسانی که با رانت وارد سینما شدند مثل ده نمکی ببینید چه کسانی با آنها کار میکنند!
خودسیانی اظهار داشت: عوامل هم دنبال پول هستند و در پی کسی میروند که سر موقع و خوب پول بدهد. از سوی دیگر ادعا در سینمای ایران بیداد میکند! همه خود را خدای کار میدانند و فکر میکنند در حرفه شان بهترین و بالاترین هستند! اینها معضلات و مشکلات ما در سینما است! با این شرایط چطور میتوانیم توقع داشته باشیم آموزش اصولی و صحیح در سینما وجود داشته باشد یا کسانی که احیاناً آموزش اصولی دیده اند بتوانند در سینما فعالیت کنند؟
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴