یادداشت/ حمید جهانگیر فیض‌آبادی

نقش‌آفرینی جوانان در احیای مسجد تراز انقلاب اسلامی

پویایی و بالندگی مساجد نیازمند تحول و انقلاب است؛ این سنگرهای ارزشمند را با میدان دادن به جوانان باید دوباره احیاء کرد تا همچون سال‌های اول انقلاب، پررونق باشد چراکه پیر و مرشد بسیجیان امام روح‌الله فرمودند: «مساجد سنگر هستند، سنگرها را باید پر کنید.»
کد خبر: ۶۱۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸ - 21August 2023

نقش‌آفرینی جونان در احیای مسجد تراز انقلاب اسلامیگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «حمید جهانگیر فیض‌آبادی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ پیامبر (ص) به حلقه‌های علمی در مساجد بیشتر از حلقه‌های عبادی اهمیت می‌دادند چراکه وظیفه ذاتی مساجد، تحصیل علم و تقواست.

از صدر اسلام تاکنون مساجد مهم‌ترین، حیاتی‌ترین و تأثیرگذارترین مکان‌ها برای حفظ و اشاعه اسلام و برنامه‌های اسلامی بوده‌اند.

مساجد ایران اسلامی هم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، مرکز حضور جوانان و نوجوانانی بود که در این اماکن به شور و شعور و معرفت و تعالی رسیدند و از مسجد عازم جبهه‌های نبرد شدند و جمعی از آن‌ها به شهادت رسیدند و بازماندگان‌ آن‌ها در ادامه، به فعالیت‌های آتش به اختیار جهادی همچون کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان و نقش‌آفرینی در رزمایش کمک‌های مومنانه و اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان پرداختند.

نسل جوان به دلیل برخورداری از انرژی و توان، پویا و بالنده است؛ بر همین اساس مساجد باید کانون حضور جوانان و نوجوان باشد و خود آن‌ها برای برنامه‌های عبادی از جمله اذان، قرائت ادعیه و تعقیبات برنامه‌ریزی داشته و نقش‌آفرینی کنند اما متأسفانه امروزه در برخی از مساجد و حسینیه‌ها، در هیأت ‌امنا، پایگاه مقاومت و امام‌جماعت دو صدایی شنیده می‌شود که پیامد این اختلافات، ناهماهنگی‌ها و مانع شدن برای انجام امور، متوجه جوان و نوجوان انقلابی می‌شود. آن‌ها با مشاهده این مصادیق بی‌ارزش، دیگر رغبتی به حضور در مساجد، نمازهای جماعت و فعالیت‌های مرتبط ندارند.

اگر محیط مساجد محیطی بانشاط باشد جذب حداکثری جوانان را به‌همراه خواهد داشت؛ بر همین اساس ائمه جماعت باید ارتباط خود را با جوانان تقویت کنند و اعمال عبادی را بر اساس آنچه اسلام بر آن تأکید داشته به جا بیاوردند تا باعث جذب جوانان به سمت انجام فرایض دینی شود.

مساجد نیازمند تحول هستند و این مهم با بدعت‌شکنی و شکستن انحصارها محقق می‌شود. در همین راستا امام جماعت مساجد باید روحانیون جوان، خوش‌برخورد و باحوصله باشند تا بتوانند بر روی نوجوانان و جوانان اثربگذارند.

اجرای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باید شرط اولیه باز بودن مساجد در طول شبانه روز باشد و فعالیت‌های بسیج، هیأت امنا، امام‌جماعت و هیأت‌های عزاداری باید ذیل فعالیت‌های فرهنگی، جهادی، شهدایی و دفاعی جوان‌های انقلابی و ولایتی تعریف شوند.

زمینه حضور بیش از پیش خانواده‌های شهدا را باید فراهم کرد و جلسات و کلاس‌های مورد نیاز جوان و نوجوان در مساجد راه‌اندازی و پشتیبانی شوند، از همه مهم‌تر نباید به هیأت‌های سکولار اجازه فعالیت در مساجد داد.

در این بین، نمازگزاران پیشکسوت، مهربان، بصیر، فهمیده، دغدغه‌مند و فعالی در مساجد حضور دارند که مایه برکت هستند و پابه‌پای نوجوان و جوان در تمام برنامه‌ها حضوری پررنگ دارند که نقش مثبت آن‌ها قابل انکار نیست.

برای پویایی و بالندگی مساجد باید انقلاب کرد و دوباره این سنگرهای ارزشمند را با میدان دادن به جوانان احیاء کرد. باید همچون سال‌های اول انقلاب، رونقِ دوباره را به مساجد برگرداند چراکه پیر و مرشد بسیجیان امام روح‌الله فرمودند: «مساجد سنگر هستند، سنگرها را باید پر کنید.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار