یادداشت/ رحیم محمدی

رشد پدافند هوایی با تکیه بر قدرت ایمان و خودباوری

جنگ تحمیلی باعث شد که متخصصان کشورمان به دلیل شرایط موجود به خوداتکایی برسند که نتیجه آن اکنون با ساخت انواع سیستم‌های پدافندی نمود یافته است.
کد خبر: ۶۱۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۴ - 26August 2023

رشد پدافند هوایی با خودباوریگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ شعله‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که به‌صورت رسمی از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ روشن شد، شاید به ذهن کمتر کسی خطور می‌کرد که جنگ به مدت هشت سال ادامه یابد و طی آن از یک سو هزینه‌های زیاد انسانی و مالی به دو کشور تحمیل شود و از سوی دیگر، صنعت دفاعی کشورمان قدم به سوی شکوفایی و طی کردن مسیر‌های پیشرفت و نوآوری بگذارد.

به عبارت دیگر، جنگ اگرچه خسارات بسیاری را در ابعاد و عرصه‌های مختلف به کشورمان تحمیل کرد، اما چون موجب ایجاد خودباوری شد، فرصتی بود که شاید در دوران صلح هیچ‌گاه ایجاد نمی‌شد؛ برای اینکه در جنگ بود که متوجه نقاط ضعف سیستم‌ها، ادوات و تجهیزات دفاعی کشورمان شدیم؛ به‌عنوان مثال در دوران جنگ تحمیلی، هواپیما‌های عراقی بار‌ها از خطوط مرزی کشورمان بدون اینکه سامانه‌های پدافندی مؤثری داشته باشیم، عبور می‌کردند و پس از رسیدن به شهر‌ها و مراکز صنعتی کشورمان و بمباران اهداف پیش‌بینی شده، به پایگاه‌های خود بازمی‌گشتند.

در آن دوران اگر تعقیب و درگیری با هواپیما‌های عراقی از سوی جنگنده‌های کشورمان را لحاظ نکنیم، شاید بتوان گفت آسمان کشورمان در برابر هواپیما‌ها و موشک‌های ارتش عراق بی‌دفاع بود؛ برای اینکه سامانه‌های پدافندی خوبی دراختیار نداشتیم.

هرچند سیستم پدافندی «هاوک» را در اختیار داشتیم، ولی این سیستم برای هدف قراردادن هواپیما‌ها و برخی موشک‌ها در ارتفاع متوسط بود؛ چون تنها می‌توانست اهدافی را در ارتفاع ۴۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد و این در حالی بود که ارتش عراق به لطف کمک‌های بسیار بلوک شرق و غرب، برای هدف قرار دادن ایران از موشک‌ها و هواپیما‌هایی استفاده می‌کرد که برد پروازی آن‌ها خیلی بیشتر از برد موشک‌های «هاوک» بود.

از سوی دیگر، پرواز هواپیما‌های عراقی در ارتفاع پست موجب می‌شد تا رادار‌های موجود در کشورمان نتوانند آن‌ها را کشف و رهگیری کنند که برای نمونه می‌توان به حمله هواپیما‌های عراقی به نیروگاه نکا در سال ۱۳۶۵ آن هم با استفاده از میراژ‌های اف‌ـ۱ فرانسوی اشاره کرد؛ این اقدام آن‌ها باعث شد برق در برخی مناطق کشورمان قطع شود.

اما بعد از جنگ، درس‌هایی که از آن گرفته شد، محققان ما را برای ساخت انواع سامانه‌های راداری و موشکی برای ارتفاع پست تا برد بلند ترغیب کرد که ساخت سامانه پدافندی «باور ۳۷۳» از آن جمله است؛ سامانه‌ای که از ارتفاع پست تا اهدافی از فاصله ۴۵۰ کیلومتری را شناسایی و از ۴۰۰ کیلومتری رهگیری می‌کند و می‌تواند هدف‌گیری از فاصله ۳۰۰ کیلومتری تا ارتفاع ۳۲ کیلومتری را با موفقیت انجام دهد.

البته امروز موفقیت‌ها و دستاورد‌هایی که در حوزه پدافند هوایی کشور به دست آمده، بسیار زیاد است که نمونه دیگری از آن را می‌توان در استفاده از سامانه پدافندی «سوم خرداد» دانست؛ سامانه‌ای که توانست پهپاد بلندپرواز و پنهان‌کار «گلوبال هاوک» آمریکایی را بر فراز مرز آب‌های سرزمینی کشورمان مورد اصابت قرار دهد و منهدم کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار