به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، ساسان فلاحفر طلبه جوان فیلمساز در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون اظهار داشت: یکی از مهمترین معضلات ما در حوزه تولیدات دینی و ارزشی این است که یاد گرفته ایم حرفهای گل درشت بزنیم و این اتفاق باعث پس زدن مخاطب میشود از این رو بنده معتقدم در تولید آثار دینی و ارزشی نباید شعارهای گل درشت بدهیم.
کارگردان مستندهای «پایان مأموریت» و «سردار پالمیرا» افزود: یک فیلم یا سریال ارزشی در مورد محرم، عاشورا یا اربعین نباید صرفاً برای نشان دادن مداحی و روضه و قرآن و مردهای دارای محاسن و نذری و پرچم امام حسین (ع) و انگشتر عقیق باشد! تولید این آثار باید با کمی خلاقیت و نوآوری همراه باشد که متأسفانه این خلاقیت و نوآوری کمتر یافت میشود.
این سینماگر سپس با بیان اینکه ما سعی میکنیم در سادهترین و دم دستیترین حالت ممکن جلو برویم اظهار داشت: متأسفانه همان چیزی که در اولین لحظه به ذهن مان میرسد را اجرا میکنیم! نویسندگان خوب در این حوزه کم داریم و این در حالی است که این قبیل تولیدات نیازمند نویسندگانی است که وقت فراوان بگذارند و خلاقیت داشته باشند و تمام دغدغه شان را به کار ببندند تا یک اثر شاخص و قابل تأمل تولید شود.
فلاحفر در همین زمینه یادآور شد: البته هرزگاهی بوده متنهای باقوتی که تولید و ماندگار شده اند مانند آثار آقای داود میرباقری که هرچقدر هم کارهای شان تکرار شود باز هم برای مردم دارای جذابیت است و پای تماشای آن مینشینند. اما مسأله اینجا است که ما در سینما و تلویزیون ایران تنها یک میرباقری داریم و باید از این قبیل افراد بیشتر پرورش دهیم.
وی تأکید کرد: در مورد واقعه مهمی مانند اربعین حسینی (ع) یا عاشورا ما نباید فقط به فکر این باشیم که این وقایع را نشان دهیم و فکر کنیم که کار قابل تأملی کرده ایم؛ ما باید آنچه در بطن و عمق این رویدادها وجود دارد را به تصویر بکشیم و از سطحی نگری پرهیز کنیم.
کارگردان مستند «شیخ شهید» و مجموعه مستند «روایت نصر» خاطرنشان کرد: راهپیمایی عظیم اربعین ظرفیتها و زوایای مختلفی دارد که تاکنون در هیچ اثر هنری به آنها پرداخته نشده است! ما اگر در برخی آثار اربعین را به تصویر کشیده ایم تنها درگیر برخی مباحث ظاهری مانند موکبها و پذیرایی و... بوده ایم و به عمق این واقعه عظیم که در دنیا بی نظیر است ورود نکرده ایم.
وی متذکر شد: بنده به عنوان کسی از از سال ۹۰ تاکنون به راهپیمایی اربعین میروم میگویم که این راهپیمایی زوایای بینظیر و فوق العادهای دارد، اما ما عمیق نشدیم و این ظرفیتها را ندیدیم! تردید نکنید که میشود با یک قصه کوچک از اربعین کارهای خوب داستانی و مستند تولید کرد.
فلاحفر در بخش دیگری از این گفتوگو تصریح کرد: مسأله مهم اینجا است که سینما با استانداری که باید داشته باشد فاصله دارد. ما فکر میکنیم در دنیا فیلمها همینجوری بر اساس یک سری قصههای خیالی معمولی ساخته میشود، اما فیلمهای عمیق زیادی وجود دارد که ما آنها را درک نمیکنیم! مثلاً در کار آخر اسپیلبرگ ما مسائل دینی و مذهبی را میبینیم. فیلم «وکیل مدافع شیطان» یک کار دینی و عمیق در تاریخ سینما است و شاید تا لحظات آخر خیلی متوجه مفاهیم دینی که بیان میکند نشویم، اما بطن فیلم سرشار از این مفاهیم است.
این کارگردان و طلبه جوان تأکید کرد: ما باید در پی مفاهیم انسانی باشیم چرا که مفاهیم انسانی مطابق با دین است و فرقی نمیکند چه دینی در کجای دنیا باشد؛ من امیدوارم واقعاً روزی در سینمای ایران ما هم بتوانیم این مفاهیم عمیق را به تصویر بکشیم و از نگاه سطحی حذر کنیم.
وی در پایان این گفتوگو در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما پرورش و تربیت نسل جوان فیلمساز برای ترویج این نوع نگاه در سینما چقدر حائز اهمیت است اظهار داشت: در تمامی سالها خیلی افراد سعی داشتند فیلمساز تربیت کنند، اما کسی سراغش نرفته است. این مسأله به تک تک تولیدکنندهها برمی گردد و بخش اصلی کم کاری اش متوجه مدیران است. علاوه بر این ما طرحهای خوبی هم داریم، اما کسی از آنها حمایت نمیکند و باعث میشود فرد دغدغهمند سرخورده شود.
انتهای یپام/ ۱۳۴