وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای:

رژیم صهیونیستی عامل اصلی تفرقه در جهان اسلامی است

وزیر امور خارجه گفت: در این دیدار بر موضوعات مهم جهان اسلام مانند بازدارندگی برای توهین به مقدسات اسلامی و مسئله فلسطین مورد بررسی قرار گرفت، همچنین دو طرف اتفاق نظر داشتند که رژیم صهیونیستی عامل اصلی تفرقه بین کشورهای اسلامی است.
کد خبر: ۶۱۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷ - 03September 2023

..به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود اظهار داشت: خوش آمد می‌گویم به جناب آقای «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه کشور دوست و برادر جمهوری ترکیه، ما امروز گفت‌و‌گوهای خوبی را در خصوص پیگیری اجرایی شدن توافق‌های روئسای دو کشور شدیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در این مذاکرات اجرایی شدن سند جامعه همکاری دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم، در مواردی که موانعی در مسیر همکاری‌ها وجود دارد اتفاقا نظر داریم تا سازوکار های موجود مجددا فعال شود تا بهترین نتایج حاصل شود، هدف گذاری حجم تبادل تجاری دو کشور ۳۰ میلیارد یورو هست که ما در میانه مسیر قرار داریم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: امروز در دیدار و گفت‌وگو ها توافقاتی که پیش از این صورت گرفته بود، اجرای آن مورد تاکید ویژه دو کشور قرار گرفت، همچنین تشریح شد که مسیرهای ترانزیتی قابل رقابت نیست، بلکه عاملی برای افزایش همکاری های دو کشور است.

وی افزود: معتقد هستیم علاوه بر موضوعات دو جانبه در موضوعات کنسولی به دلیل تردد گسترده اتباع دو کشور با جدیت تقویت شود، امیدوار هستم اولا اتباع دو کشور در ترددهای خود قوانین و ضوابط را رعایت کنند، همچنین بر آمادگی خود برای امضای سند جامعه همکاری‌های جدید تاکید کردیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه کمیته‌های کشاورزی مشترک را پیش‌بینی کردیم، گفت: اتفاق نظر داریم نسبت به توسعه حجم مبادلات تجاری اقدام لازم صورت گیرد، علاوه بر این برای گذرگاه جدید توافقاتی حاصل شده است تا مشکلی در زمینه حمل و نقل واقع نشود.

وی با بیان اینکه در موضوع آب مذاکرات مفصلی داشتیم، گفت: امیدواریم کمیته های فنی در مسئله آب به تهران سفر کند و دور جدید مذاکرات هر روزدتر انجام شود، ما معتقدیم که استفاده منصفانه از منابع آبی باید هدف نهایی دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه گفت: علاوه بر این، موضوعات مهم جهان اسلام مانند بازدارندگی برای توهین به مقدسات اسلامی و مسئله فلسطین را مورد بررسی قرار دادیم، همچنین دو طرف اتفاق نظر داشتند که رژیم صهیونیستی عامل اصلی تفرقه بین کشورهای اسلامی است.

امیرعبداللهیان افزود: موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت، نگرانی ترکیه از نبود امنیت در مرزهای مشترکش با کشور سوریه بود، ما معتقدیم که با همکاری و همدلی و با اتکا به احترام متقابل بین کشورها باید نگرانی برادرانمان از ناامنی هایی که در مرز مشترک با سوریه دارند، مرتفع شود.

وزیر امور خارجه گفت: مقرر شد نشست سه جانبه ای بین ایران، ترکیه و عربستان برگزار شود تا در خصوص موضوعات مشترک سه کشور مذاکره و توافق حاصل شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار