روایت زندگی اولین شهید زن انقلاب در برنامه «دُختِ ایران»

تهیه‌کننده برنامه «دُختِ ایران» گفت: در هفتمین قسمت از این برنامه، زندگی محبوبه دانش آشتیانی را روایت خواهیم کرد.
کد خبر: ۶۱۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲ - 08September 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «اکرم اویسی» تهیه‌کننده برنامه «دُختِ ایران» رادیو جوان درباره این برنامه اظهار داشت: این برنامه به معرفی زنان نامدار ایران در تاریخ و فرهنگ کشور و نقش‌آفرینی زنان ایرانی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و هنری، از زمان باستان تا امروز می‌پردازد که در هفتمین قسمت از برنامه «دُختِ ایران» زندگی محبوبه دانش آشتیانی را روایت خواهیم کرد.

وی در ادامه درباره این بانوی شهید انقلاب خاطرنشان کرد: محبوبه دانش آشتیانی زنی تیزهوش، خلاق، شجاع و حق‌طلب بود. او در سال ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد و در فضایی مذهبی و اسلامی بزرگ شد. در خانواده‌ای که از رادیو و تلویزیون خبری نداشت، اما کتاب در هر گوشه خانه حضور داشت، بزرگ شد. علاقه‌مندی اصلی او خواندن کتاب‌ها بود و پدرش همیشه برای او و خواهر و برادرش قرآن، نهج البلاغه و داستان‌های راستان می‌خواند؛ و همچنین محبوبه تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در مدرسه رفاه، یکی از بهترین مدارس مذهبی تهران، به پایان رساند. در این مدرسه، آموخته‌های خوبی درباره اسلام به دست آورد و همواره از اختلافات طبقاتی ناراحت بود. او به مساجد پایین شهر می‌رفت تا مردم و جوانان محله را از اخبار روز و فعالیت‌های رژیم شاه آگاه کند.

اکرم اویسی در پایان درباره چگونه به شهادت رسیدن دانش آشتیانی گفت: روزی همه به طرف خیابان کوکاکولا می‌رفتند. مرد‌ها به محبوبه گفته بودند: «شما برو اینجا نمان.» محبوبه به آن‌ها جواب داده بود: «اگر کار درستی است که زن و مرد ندارد. اگر کار غلطی است که شما هم نباید بروید.» در اوج راهپیمایی یکی از مأموران شاه، او را با گلوله هدف می‌گیرد و در روز ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ در میدان شهدا (ژاله سابق) به شهادت می‌رساند. اکنون تندیس او در میدان شهدا قرار دارد تا درس آزادی برای تمامی جوانان ایران باشد.

برنامه «دُختِ ایران» کاری از گروه فضای مجازی رادیو جوان با مدیریت حسین رضایی و به تهیه‌کنندگی و گویندگی اکرم اویسی و به سردبیری مریم داوردان، پنجشنبه و جمعه هر هفته، ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۸۸ مگاهرتز از شبکه رادیویی جوان پخش می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار