به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «کاظم معصومی» کارگردان سینما در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتیها اظهار داشت: تنها راه مقابله با دستمزدهای نجومی بازیگران سینما ممنوع الکاری است در غیر این صورت با هیچ ترفند و راهکار دیگری نمیتوان جلوی رشد فزاینده دستمزدها را گرفت و هیچ حربه دیگری برای مقابله با این پدیده وجود ندارد!
کارگردان فیلمهای سینمایی «بادامهای تلخ» و «طبل بزرگ زیر پای چپ» یادآور شد: در دهه ۶۰ به کرات ما به دلایل مختلف شاهد ممنوع الکاری بازیگران بودیم و اتفاقاً این ممنوع الکاریها چاره ساز بود! البته بنده صحیح نمیبینم که برای مقوله افزایش دستمزدها چنین ترفندی به کار گرفته شود، اما تنها راه همین است.
وی افزود: اما ما باید کمی واقع بین هم باشیم؛ با توجه به تورم فزاینده در کشور و اینکه قیمت مایحتاج عمومی و ارزاق روز به روز بالا میرود و هیچ نهاد و ارگانی نتوانسته جلوی صعود قیمتها را بگیرد بی شک باید انتظار داشته باشیم دستمز بازیگران هم افزایش پیدا کند. امروز هزینه تولید یک فیلم ساده به بالای ۱۰ میلیارد تومان رسیده و همین مسأله عرصه را برای سینمای مستقل و ژانرهای متنوع در سینما تنگ کرده است.
معصومی ادامه داد: آنچه باعث ایجاد بحران در سینما شده تنها دستمزد بازیگران نیست. اگر امروز بسیاری از سینماگران بیکار و خانه نشین شده اند دلایل متعدد دیگری دارد که مدیران سینمایی باید در وهله اول آن دلایل را جستجو کرده و مبادرت به رفع موانع و بحرانهای موجود در آن حوزه کنند.
این سینماگر سپس با بیان اینکه نیاز سینمای کشور این است که خواسته همه مخاطبان خود را برآورده سازد اظهار داشت: باعث تأسف است که لمپنیزم در سینمای کشور حاکم شده! شخصیت پردازیهایی که در این فیلمها میشود در جامعه امروز ما به ازای واقعی ندارد. ما با یک سری افراد لات و لمپن در اغلب فیلمها و آثار نمایش خانگی روبرو هستیم که فاجعه بار است و نمیدانم این افراد بر اساس کدام ذهنیتی وارد داستان فیلمنامه نویسان میشوند.
کارگردان فیلمهای سینمایی «راز کوکب» و «دزد و نویسنده» خاطرنشان کرد: آنچه معضل اصلی امروز سینمای ایران است تولید فیلمهای تجاری با نگاه صرفاً سرگرم کننده و تجاری است. متأسفانه دیگر حتی عنوان سینمای «کمدی» هم به یغما برده شده و خبری از فیلمهای کمدی با اصالت مانند «اجاره نشین ها» در سینما نیست! ما الآن با افرادی روبرو هستیم که با پیش پا افتادهترین متدها سعی میکنند فیلمهای سرگرم کننده تولید کنند تا به هر قیمت که شده در اکران فروش بالایی داشته باشند و کسب درآمد بیشتر کنند.
وی تأکید کرد: متأسفانه همین اتفاق باعث شده تا تنها ۳-۴ درصد مردم در حالت معمول به سینما بروند. ما خودمان با عملکرد غلط خودمان مخاطب را از سینما حذف کردیم چرا که آثار متنوع به آنها ارائه ندادیم. عجیبتر آن است که مدیران سینمایی هم نگاه فرهنگی ندارند و با این نگاه تجاری همراه شده اند! ما حتی از عنوان «پردیس»های سینمایی هم به غلط استفاده میکنیم چرا که پردیس سینمایی باید مکانی باشد که فیلمهای متنوع در آن اکران میشوند، اما مثلاً ما از ساعت ۹ شب به بعد وقتی به این پردیسها میرویم میبینیم که در اغلب سالنهای شان تنها یک فیلم خاص نمایش داده میشود!
معصومی در پایان این گفتوگو متذکر شد: به هر صورت از آنجا که هیچ دغدغهای برای تحول اساسی در این حوزه وجود ندارد بنده شخصاً چشم انداز روشنی را برای آینده سینما متصور نیستم و نمیدانم با این شرایط سینما به کدام سو حرکت خواهد کرد.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴