ترکش‌های جنگ اوکراین در پارلمان اروپا

برخی کشور‌های اروپایی تاکید دارند که تک‌روی‌های ناتو و وضع تحریم‌ها و مجازات‌های ضد روسی، آن هم بدون در نظر گرفتن منافع کشور‌های عضو ناتو و اتحادیه اروپا و یا عدم فراهم بودن بستر‌های اجرایی آن، غیر قابل تحمل شده است.
کد خبر: ۶۱۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ - 13September 2023

ترکش‌های جنگ اوکراین در پارلمان اروپابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، فرسایشی شدن جنگ اوکراین و سردرگمی اعضای اتحادیه اروپا در مواجهه با این روند، منجر به بروز منازعات آشکار و جدیدی میان آن‌ها شده است.

بخشی از این منازعات، قبلا در فاز پنهان وجود داشتند، اما اکنون وارد فاز آشکار شده که بخشی از آن‌ها ناظر بر تضاد منافع بازیگران اروپایی در قبال جنگ اوکراین و متعلقات راهبردی، اقتصادی و سیاسی آن است.

اخیرا دولت اتریش اعلام کرد که نماینده کمیسیون اروپا در این کشور را به دلیل انتقاد از سرعت کُند اتریش در کاستن از وابستگی خود به گاز روسیه به وزارت خارجه احضار کرده است.

رسانه‌های آلمانی و اتریشی نیز به صورت خواسته یا ناخواسته وارد این منازعه شده‌اند. در همین خصوص اظهارات ضد اتریشی یکی از مقامات آلمانی اتحادیه اروپا به نام «مارتین سلمایر» در مراسمی در وین به سوژه این رسانه‌ها تبدیل شده است.

سلمایر که تا سال ۲۰۱۸ رئیس دفتر «ژان کلود یونکر» رئیس وقت کمیسیون اروپا بود در این مراسم گفت: «خدای من، ۵۵ درصد گاز اتریش همچنان از روسیه تامین می‌شود. چرا کسی به اتریش اعتراضی نمی‌کند؟! این پول خونی است که روزانه به مسکو از سوی وین داده می‌شود!»

در این میان؛ گرچه مقامات اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند با سانسور و لاپوشانی اختلافات جاری بر سر جنگ اوکراین یا حتی ساده‌سازی و طبیعی جلوه دادن آنها، مانع از تمرکز افکار عمومی بر روی ماهیت و عمق این منازعات شوند، اما در این خصوص بسیار ناشیانه عمل می‌کنند.

برخی کشور‌های اروپایی مانند مجارستان، بلغارستان و اتریش تاکید دارند که تک‌روی‌های ناتو و وضع تحریم‌ها و مجازات‌های ضد روسی، آن هم بدون در نظر گرفتن منافع کشور‌های عضو ناتو و اتحادیه اروپا و یا عدم فراهم بودن بستر‌های اجرایی آن، غیر قابل تحمل شده است.

بر اساس آخرین داده‌های دولت اتریش، این کشور در ماه ژوئن ۶۰ درصد از واردات گاز طبیعی خودش را از روسیه تامین کرده که نسبت به سال‌های قبل از جنگ حدود ۲۰ درصد کاهش یافته، اما همچنان بسیار بالاتر از کمینه حجم واردات در سپتامبر سال گذشته میلادی است.

اتریش در سپتامبر گذشته توانسته بود سهم واردات گاز از روسیه را تا ۲۱ درصد کاهش دهد و پس از چندین دهه وابستگی شدید به گاز ارزان روسیه، دولت ائتلافی محافظه‌کاران و سبز‌های چپ‌گرای اتریش می‌گوید که تمام سعی خود را می‌کند تا از روسیه به عنوان تامین‌کننده اصلی گاز خود فاصله بگیرد، اما این کشور با موانع مختلفی از جمله محصور بودن در خشکی مواجه است.

یکی از موضوعاتی که منجر به خشم شدید اتریشی‌ها از دولت آلمان شده، مربوط به سکوت احزاب سبز، سوسیال دموکرات و حتی دموکرات مسیحی آلمان در قبال ادعا‌های طرح شده علیه وین است و قطعا حتی در صورت پایان یافتن جنگ اوکراین، این اختلافات بر مناسبات آتی وین-برلین سایه خواهد افکند.

برخی منازعات شکل گرفته میان اعضای اتحادیه اروپا، آن هم ناظر به وقوع جنگ اوکراین، معطوف به دوران نبرد نخواهند شد و در چینش پازل‌های جدید ژئو استراتژیک در غرب تاثیرگذار خواهند بود، موضوعی که سران پیمان آتلانتیک شمالی و اتحادیه اروپا را شدیدا نگران ساخته است.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار