در همایش «دفاع مقدس و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران و غرب آسیا»؛

سرلشکر باقری: حضور ایران در جمع قدرت‌های برتر موشکی جهان/ مشتریان جهانی پهپاد‌ها و تسلیحات نظامی ما بیشتر از میزان تولیدمان است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه مشتریان جهانی پهپاد‌ها و تسلیحات نظامی ما بیشتر از میزان تولیدمان است، گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی از دیگر کشور‌ها درخواست خرید موشک می‌کردیم، اما به ما نمی‌دادند؛ این در حالی است که امروز جزو قدرت‌های برتر جهان در حوزه موشک‌های بالستیک هستیم و این‌ها از دستاورد‌های دفاع مقدس است.
کد خبر: ۶۱۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸ - 18September 2023

سرلشکر باقری: حضور ایران در جمع قدرت‌های برتر موشکی جهان/ مشتریان جهانی پهپاد‌ها و تسلیحات نظامی ما بیشتر از میزان تولیدمان استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (دوشنبه) در همایش «دفاع مقدس و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و منطقه غرب آسیا» که در سازمان صنایع دفاع برگزار شد، هفته دفاع مقدس را یادآور حماسه‌آفرینی ملت بزرگ ایران در هشت سال دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: وظیفه یادگاران دفاع مقدس است که علوم و معارف دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنند تا جوانان نسبت به واقعیت‌های آن دوران آگاه شوند.

سردار باقری ادامه داد: دشمنان، انقلاب اسلامی را مانع بزرگی در مسیر خود برای غارت جهان می‌دیدند و پس از اینکه توطئه‌های‌شان در ماه‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی به جایی نرسید، با حمایت از رژیم بعثی عراق جنگ تحمیلی و توطئه‌ای بزرگ را علیه ملت ایران آغاز کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در مصاحبه‌هایی که آن دوران از سوی دشمنان ملت ایران صورت گرفته بود، مشخص بود که رژیم‌ بعثی عراق با برخورداری از حمایت استکبار به دنبال براندازی نظام اسلامی و نابودی انقلاب اسلامی است.

وی یادآور شد: جنگ تحمیلی در حالی آغاز شد که کشورمان در حال مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب در مرز‌ها و نظام اسلامی به دنبال ایجاد ثبات در کشور بود؛ همچنین در چنین شرایطی، ارتش پشتیبانی تسلیحاتی خود را از دست داده بود و حداکثر تجربه و توان سپاه نیز مقابله با گرو‌هک‌های تجزیه‌طلب در مرز‌ها و کار با سلاح‌های سبک بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به جنگ‌های ایران و روسیه در دوران قاجار که منجر به دو معاهده ننگین شد، خاطرنشان کرد: در دو معاهده ترکمنچاری و گلستان منطقه قفقاز از دست رفت و بخش‌هایی از خاک کشورمان جدا شد.

وی اضافه کرد: در جنگ جهانی اول، کشور ما دچار بیماری و قحطی شد و در جنگ جهانی دوم هم کشورمان به چنین مسائلی مبتلا شد؛ اما بیگانگان که در زمان وقوع این جنگ‌ها، ایران را به اشغال خود درآورده بودند، بدون عذرخواهی و پرداخت غرامت این کشور را به حال خود رها کردند. آن‌ها سپس ایران را به اشخاصی وابسته همچون خاندان پهلوی سپردند که پهلوی اول بخشی از اروند و نخجوان را و پهلوی دوم نیز بحرین را بخشید و به این ترتیب باز هم بخش‌های دیگری از خاک ایران جدا شد.

سردار باقری ادامه داد: دشمنان با توجه به چنین سابقه‌ای، بر این باور بودند که به دلیل وقوع انقلاب و نبودِ ثبات در کشورمان، نظام اسلامی با تهاجمی اساسی از پای درخواهد آمد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: اما در عمل، عکس این تصور شکل گرفت و عکس آنچه در ۲۰۰ سال گذشته رخ داده بود در دفاع مقدس اتفاق افتاد. ارتش بعثی عراق که خود را در مدت یک و نیم سال آماده جنگ کرده بود با تمامی توان وارد میدان شد و با حمایت استکبار جهانی آن روز و پول اعراب مرتجع منطقه و برخورداری از حمایت‌های سیاسی، حقوقی و نظامی سایر کشورها جنگ را علیه ملت ایران آغاز کرد.

وی عنوان کرد: بر خلاف تصور جهانیان، با رهبری امام‌ خمینی (ره) دفاع مقدس شکل گرفت که در طول هشت سال دشمن را شکست داد و ملت ایران پیروز و سربلند شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: امروز که به گذشته نگاه می‌کنیم، اوضاع و احول کشور متجاوز و حامیان آن چگونه است و ملت مظلوم ایران که با ایثارگری و مقاومت ایستاد، چه وضعیتی دارد. این تغییر روند، تصویر ایران را در ذهن جهانیان را تغییر داد.

دفاع مقدس؛ مقطع تاریخ‌ساز برای انقلاب اسلامی
وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس یک مقطع تاریخ‌ساز برای انقلاب اسلامی است، گفت: پس از جنگ، انقلاب اسلامی شکلی تحول یافته به خود گرفت؛ لذا این‌ وظیفه ما باقی‌ماندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس است که ضمن برگزاری چنین همایش‌هایی، با بهره‌گیری از هنر و سایر روش‌ها دفاع مقدس را برای نسل جوان تبیین کنیم تا بدانند که چه اتفاقی رخ داده و از چه ذخیره‌ای برخوردارند؛ به این ترتیب می‌توانند با مشکلات موجود که نسبت به دهه اول انقلاب کمتر است، مقابله‌ کنند.

سرلشکر باقری با اشاره به دستاوردهای فراوان دفاع مقدس برای ملت ایران، اظهار داشت: دفاع مقدس در حوزه‌های دفاعی و نظامی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، بین‌المللی و روحیات خودباورانه، دستاوردهای متعددی را برای ملت ما به ارمغان آورد.

وی یادآور شد: روزی تحریم تسلیحاتی بودیم و قطعات مورد نیازمان و حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند؛ اما امروز تحریم می‌کنند تا سایرین از ما تسلیحات نخرند و این در حالی است که کشور‌های بزرگ جهان خواهان خرید تجهیزات‌ دفاعی ما هستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: پهپاد‌های ما امروز مشتریان زیادی دارد که حتی بیشتر از میزان تولیدمان است.

حضور ایران در جمع قدرت‌های برتر موشکی جهان
سردار باقری گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی، دشمن شهر‌های ما موشک‌باران می‌کرد و ما از دیگر کشور‌ها درخواست خرید موشک می‌کردیم، اما به ما نمی‌دادند؛ این در حالی است که امروز ایران جزو قدرت‌های برتر جهان در حوزه موشک‌های بالستیک است و این‌ها جزء دستاورد‌های دفاع مقدس است.

وی اظهار داشت: ورود ایران به عرصه پهپادی در سال ۱۳۶۲ با یک مدل اسباب بازی که از اروپا به کشور وارد شد، صورت گرفت؛ اما امروز در این عرصه به سطحی از قدرت دست یافته‌ایم که توان ما تنه‌ به تنه کشور‌های بزرگ‌ جهان می‌زند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: تمامیت ارضی ما در دفاع مقدس تثبیت شد و به همین دلیل امروز و حتی دهه‌ها بعد کسی نمی‌تواند در مورد جدایی بخشی از کشور ما صحبت کند. در دفاع مقدس، ارتش ما آب‌دیده شد و سطح عملیاتی و راهبردی جنگ را فرا گرفت.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: در شروع جنگ، سپاه سازمان کوچکی بود؛ اما در جنگ به رشد رسید و وارد صحنه نظامی شد و در پایان جنگ دارای سازمان رزمی گسترده‌ای شد که همراه با دوستان بسیجی نقش تعیین‌کننده‌ای در جنگ داشتند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: نیرو‌های مسلح در تمام ابعاد خوداتکا و خودکافی شدند. شاید فکر کنیم که خوداتکایی در صنعت دفاعی است؛ اما من معتقدم خوداتکایی در نرم‌افزار و مغزافزار مهم است و نه سخت‌افزار.

وی با بیان اینکه امروز و در آینده با تواع تهدیداتی مواجه خواهیم بود، گفت: امروز ما در طرح‌ریزی، اجرا و تدوین متون عملیاتی و تربیت همرزم نیاز به بیگانگان نداریم و این توانمندی از دفاع مقدس آغاز شد. در دنیا کشور‌ها از چند کشور جزوه را می‌آورند و تدریس می‌کنند؛ این در حالی است که در دانشگاه نظامی‌ ما حرف بیگانگان تدریس نمی‌شود، بلکه تفکر ما بیان می‌شود و این از دفاع مقدس ایجاد شد.

در مباحث دفاعی بن‌بستی نداریم
سردار باقری با بیان اینکه در دفاع مقدس به این باور رسیدیم که در مباحث دفاعی بن‌بست وجود ندارد و با ابتکار و خلاقیت توانستیم موانع را دور بزنیم،تأکید کرد: باید این دستاورد‌ها به نسل امروز و آینده منتقل و تبیین شود. در جنگ که سخت‌ترین میدان بود، بن‌بست وجود نداشت و قطعاً در حوزه‌های دیگر هم بن‌بست نیست و باید با تدبیر به دنبال راهکار باشیم.

وی افزود: بسیج در دفاع مقدس رشد کرد و تعالی یافت؛ در هیچ جای جهان چنین سازمان منسجمی برای پیشبرد اهداف نظام وجود ندارد. بسیج افتخار نظام است و امروز علاوه بر بُعد نظامی و امنیتی در ابعاد دیگری همچون فرهنگی، سازندگی و... هم ورود کرده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: ۱۱۰ عملیات بزرگ، متوسط و کوچک در دفاع مقدس داشتیم که سپاه و بسیج در آن نقش‌آفرین بودند. امروز هم بسیج نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و ذخیره‌ای برای کشور است.

سرلشکر باقری با بیان اینکه امروز صنایع دفاعی ما از نظر کمّی و کیفی رشد بی‌نظیری کرده است، گفت: روزی ما برای کوچکترین قطعات نیازمند بیگانگان بودیم، اما نیرو‌های هوایی، دریایی، زمینی و صنایع دفاعی ما رشد چشمگیری داشته‌اند که این از دستاورد‌های دفاع مقدس است.

وی با تأکید بر اینکه دفاع مقدس موجب شکل‌گیری، استحکام و ارتقای بازدارندگی ملت ایران شد، عنوان کرد: بازدارندگی، چتر امنیت راهبردی است که یک ملت را در برابر تهدید و تهاجم مصون نگه می‌دارد و این دستاورد بسیار بزرگی است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: دفاع مقدس روحیه‌ای به‌ ملت و توانمندی‌ای به نیروهای مسلح داد که در برابر تهاجم بزرگ دشمنی که از پول و امکانات زیاد برخوردار بود، با توکل بر خدا و ایثار و جانبازی رزمندگان امنیت پایدار را تأمین کنند و کشور را به چنین رشدی برسانند.

سردار باقری بیان کرد: دفاع مقدس روحیه‌ای به ملت ما داد که در برابر تهاجم بزرگی مانند حمله رژیم بعثی عراق به ایران توانست با اتکا به قدرت خود و توکل به خدا بر این مشکل بزرگ غلبه کند و امروز می‌تواند در سایه امنیت حاصل از آن به پیش برود.

تشکیل جبهه مقاومت؛ دستاورد‌ دفاع مقدس
وی افزود: تشکیل جبهه مقاومت یکی‌ دیگر از دستاورد‌های دفاع مقدس است. رژیم صهیونیستی شعار «از نیل تا فرات» را فراموش نکرده است. هنگامی که عملیات بیت‌المقدس تمام شده بود، تهاجم اسرائیل به لبنان پیش آمد؛ اما سپاه پاسداران پایه‌های حزب الله و مقاومت در فلسطین را گسترش داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: امروز رژیم صهیونیستی به جایی رسیده است که رهبرانشان می‌گویند توسعه مقاومت و مظلومان فلسطینی آن‌ها را به مشکل اساسی دچار کرده است؛ آن‌ها امروز در مورد زمان پایان خود صحبت می‌کنند. محور مقاومت هم امروز نیازی به ما ندارد؛ زیرا خودشان تسلیحات مورد نیازشان را تولید می‌کنند و دریایی از توانمندی در آنجا وجود دارد.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: ما امروز وظیفه داریم که در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی با جهاد تبیین واقعیت‌های دفاع مقدس را بدون نیاز به بزرگ‌نمایی به نسل جوان منتقل کنیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار