به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست خبری نهمین جشنواره «بازیهای رایانهای فجر»، با حضور محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، سیدمهدی سادات حیات شاهی مدیر صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مجموعه باغ زیبا برگزار شد.
مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در ابتدای ایننشست گفت: یکی از مهمترین حوزههای رسانهای کشور، بازیهای رایانهای است؛ چراکه تعداد بازیکنان و مخاطبانی که درگیر این صنعت هستند و گردش مالی این حوزه و تأثیرگذاری آن بر هویت و شخصیت مخاطب بسیار است.
وی افزود: ما در بعد حکمرانی و شناختی صنعت گیم دچار ضعف هستیم و به مسأله بازی در نقشه حاکمیتی کشور توجه نشده است. به همین دلیل این صنعت طی سالهای اخیر رشد در خوری نداشته است و حتی فعالان این صنعت مورد بی توجهی قرار گرفتهاند. در این صنعت شاهد استعدادهای بزرگی هستیم اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفتهاند.
دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: چنین جمعها و نشستهایی که با حضور اصحاب رسانه است، میتواند کمک حال صنعت گیم باشد و صنعت گیم میتواند با کمک بازیگران این حوزه که اصحاب رسانه یکی از بازیگران آن هستند، با واقع نمایی کمک جدی به این اکوسیستم کنند و این صنعت را در تمامی ابعادش به دیگران بشناسانند. دومین مسأله صنعت گیم بحث تأمین زیرساختهای مالی است. زمانی که بازی تولید میشود برای توسعه آن باید زیرساختهای مالی را تأمین کنیم. این میتواند در قالب ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری باشد. کسب و کارها در مرحله اول شکل میگیرند اما برای رشد و شتاب در گردش، نیاز به منابع جدی تری دارند که این امر در اختیار بانک هاست. به همین دلیل شکل گیری و ایجاد زیرساختها و اخذ تسهیلات از بانکها فاصله معناداری وجود دارد و مجموعههای واسطه باید این فاصلهها را کاهش دهند. ما در حال تقویت اکوسیستم هستیم و جشنواره با همین هدف برگزار میشود که به نوعی یک اجتماع است.
منابعمان برای صنعت گیم قابل قبول نیست اما بد هم نیست
حسنلو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری چه اقدام ویژه ای برای بازی سازان انجام خواهد داد، گفت: منابعی که ما به این صنعت اختصاص میدهیم، منابع چندان قابل قبولی نیست اما برای شروع بد نیست. این امر برای رشد شرکتهای نوپاست. همچنین مسأله صنعت گیم از چند سطح قابل بررسی است که میتوان به مواردی چون اکوسیستم صنعت گیم، حاکمیت و زیرساختهای مالی اشاره کرد.
وی ادامه داد: مدتها میشود که ما در مسیر اصلاحاتی در صنعت گیم هستیم. کاملاً درست است توجهی که ساختار حاکمیت به فیلم و تصویر و صدا میکند، با بازیهای رایانهای غیرقابل مقایسه است. درحالی که بازیهای رایانه گردش مالی بسیاری در جهان دارند و چندین برابر فیلم و تصویر است. متأسفانه در داخل کشور توجهی به صنعت گیم نیست و نهادهای متولی صنعت گیم باید ادبیات مناسبی را بسازند تا این صنعت مورد توجه قرار بگیرد.
دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: مسأله صنعت گیم تا زمانی که اکوسیستم مالی با ابزارهای مختلف برای حمایت از بازی سازان وجود نداشته باشد، مشکلاتش حل نخواهد شد. اقداماتی که باید در این مسیر انجام داد این است که شرکتهای بازی سازی را معرفی کنیم تا بتوانند منابع مالی دریافت کنند و در جهت توسعه مورد حمایت قرار بگیرند. ما باید شرکتهای پیشران حوزه بازیها را به عنوان شرکت دانش بنیان قوی کنیم. متأسفانه در این حوزه با ضعفهایی روبرو هستیم. همچنین ما در بحث کپی رایت مشکلاتی داریم. همه اینها باید حل شود. شرکتهای خوب بازی سازی را شاهد هستیم اما کپی رایت سبب میشود تا آنها با بازیهای رایگان چند صد میلیونی رقابت کنند. این رقابت بسیار ناعادلانه است.
حسنلو گفت: ما شرکتهای خوبی داریم اگر به منابع و تسهیلات و سرمایه گذاری مناسب دسترسی داشته باشند و تزریق سرمایه در گردش به صورت منطقی انجام شود، این اکوسیستم رشد جدی مییابد. امسال تلاش مان تقویت اکوسیستم مالی صنعت گیم است.
سالانه بیش از صد بازی تلفن همراه در کشور تولید میشود
در ادامه محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: امسال ارتباط میان بنیاد ملی بازیها و رسانهها را بیشتر از قبل مورد توجه قرار دادیم و در شش ماهی که گذشت اقدام به برگزاری نشست خبری جشنواره بازیهای جدی، افتتاحیه مسابقه یک میلیون تومانی بازیهای رایانهای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کردهایم.
وی افزود: سالانه در کشور بیش از یکصد بازی تلفن همراه و چندین بازی قوی توسط بخش خصوصی تولید و منتشر میشود. تعدادی از آنها به بازارهای بین المللی راه پیدا کردهاند و مخاطبان بسیاری دارند. برخی از بازیها در داخل و خارج از کشور مخاطبان چندمیلیونی دارند. به صورت سالانه این زیست بوم در خودش، فضای تولید، رشد و نشر بازیها را دارد؛ اگرچه ممکن است بخش مهمی از اتفاقات از دید فعالان رسانه دور باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: در یکسال اخیر در سفرهای استانی و بازدیدی که از شرکتهای بازی سازی داشتیم، با استعدادهای مختلفی آشنا شدیم. استعدادهایی که در مراکز رشد، مراکز دانشگاهی، در تیمهای گروهی وجود دارد و بازیسازانی که به تولید بازی میپردازند. آنها علاقمند به همکاری با ناشران قوی در تهران و نیازمند مشاوران و منتورهایی هستند تا آنها بتوانند بازیهای قویتری تولید کنند. همچنین اکثریت آنها به دنبال مجموعههای سرمایه گذاری هستند که بتوانند متصل شوند و کارهای شأن را در تولیدات بیشتری عرضه کنند.
وی ادامه داد: این ارتباط و شبکه سازی میان فعالان زیست بوم بازی ایجاد نشد؛ البته فعالیتهایی در کشور انجام شده است اما به نظر میرسید نیاز به یک رویداد ملی بود تا این ارتباط ایجاد شود.
حاجی هاشمی گفت: بازیهای رایانهای ظرفیت عظیمی در فرهنگسازی و اعتلای ایران اسلامی دارند؛ امروز علاوه بر کودکان و نوجوانان، شاهد حضور جوانان و بزرگسالان در انجام بازیهای رایانهای هستیم. پیمایشی به صورت دوسالانه انجام میشود و بر اساس این پیمایش در سال گذشته ما ۳۴ میلیون بازیکن بازی داریم که روزانه ۹۵ دقیقه در روز بازی میکنند. همچنین متوسط سنی بازیکنان به ۲۳ سال رسیده است. این رقم نشان میدهد که رسانه جای خود را به عنوان رسانه اصلی در میان مخاطبان خود باز کرده است.
وی افزود: ما در کشور نزدیک به ۵۰ بازی قوی داریم که بیش از یک میلیون توسط مخاطبان نصب شده است. این بازیها در فروشگاههای داخلی توسط بخش خصوصی عرضه میشود. بنابراین ظرفیت عظیم وجود دارد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: تا کنون هشت دوره از جشنواره بازیهای رایانهای برگزار شده و آخرین دوره آن در سال ۹۷ برگزار شده است. جشنواره بازیهای رایانهای نمایش توانمندی بازیسازان و دستاوردهای فرهنگی و هنری بازی سازان است. امسال پیش از چهار سال توقف، این جشنواره را در دی ماه برگزار میکنیم.
وی افزود: امسال جشنواره بازیهای رایانهای فجر را با تمرکز بر موضوع اقتصاد فرهنگ برگزار میکنیم و سعی داریم جشنواره بستری برای معرفی و زیست بومی بازیهای رایانهای در کشور باشد. این جشنواره اولین رویداد سرمایه گذاری را درون خود دارد که جزئیات آن به زودی اطلاع رسانی میشود. رویداد سرمایه گذاری به نوعی پیش رویدادی بر جشنواره است که با هدف سرمایه گذاری و ارتباط با بازی سازان و مجموعههای سرمایه گذار از ماه آینده آغاز میشود و تا دی ماه ادامه دارد. جمع بندی نهایی داوری فرهنگی و هنری جشنواره و رویداد سرمایه گذاری انجام و برگزیدگان در آئین اختتامیه جشنواره با حضور مسئولان کشور تقدیر میشوند.
جشنوارهای ویژه رسانهها برگزار میشود
حاجی هاشمی در پاسخ به سوالی با اشاره به اینکه چرا در حاشیه جشنواره، بخش رسانه قرار داده نشده است، گفت: جشنواره بازیهای رایانهای فجر ویژه بازی سازان و تولیدات شأن است. البته بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای اهالی رسانه برنامههای مختلفی را خواهد داشت و قرار است جشنوارهای مستقل ویژه اصحاب رسانه برگزار کنیم.
وی در خصوص صادرات بازیهای رایانهای داخلی گفت: هفتههای فرهنگی در کشورهای مختلف برگزار میشود و در آخرین هفته فرهنگی که در روسیه برگزار شد، رایزنیهای بسیاری داشتیم و تفاهم نامههای مختلفی را امضا کردیم. همچنین درحال رایزنی هستیم تا بخشی از صادرات صنایع خلاق به بازیهای رایانهای اختصاص یابد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: تفاهم نامهای با وزارت ارتباطات در راستای تقویت حوزه اینترنت برای اهالی گیم امضا کردهایم و قرار است تسهیلاتی اعم از تأمین زیرساختها برای شأن ارائه شود تا سرور بازی خودشان را با کیفیت بهتری به دست مخاطبان برسانند.
در ادامه ایننشست دهنادی مسئول دبیرخانه نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت: در فاز اول ۱۰ میلیارد تومان در اختیار بازی سازان قرار میگیرد تا این رقم بتواند نقطه آغازی برای سرمایه گذاریهایی باشد که در جهت رشد صنعت گیم است. از سال ۹۷ تا کنون به دلیل شیوع ویروس کرونا، جشنواره را برگزار نکردیم و البته سال پیش هم به دنبال بازطراحیهای جشنواره بودیم و امسال تصمیم بر برگزاری آن کردیم.
وی افزود: در این دوره از جشنواره انتظار حضور پررنگ بازیسازان ساکن استانها و شهرستانها هستیم. نمایندگان بنیاد ملی بازیهای رایانهای به ۲۲ استان سر زدند و در وضعیت بازی سازی آن استان قرار گرفتند.
مسئول دبیرخانه نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت: زمان مهلت ارسال آثار از ۱۷ مهر تا ۲۲ آبان اعلام شده است که پس از داوری آثار، برگزیدگان در اواخر دی با حضور مسئولان فرهنگی کشور تقدیر میشوند. یکی از دلایلی که زمان اختتامیه را اواخر دی قرار دادهایم به دلیل برگزاری جشنوارههای فجر همچون فیلم و تئاتر است.
وی با اشاره به اهداف و رویکردهای اصلی نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت: بازنمایی پیشرفتهای متنوع زیست بوم بازیهای رایانهای در تولید آثار بدیع و پرمخاطب، ایجاد شبکه ارتباطی، علمی و فناوری برای نمایش توانمندیهای بازی سازان ایرانی، زمینه سازی همکاریهای مختلف بین زیست بوم و فرصت جذب سرمایه گذاری برای این صنعت دانش بنیان، ارتقای محتوایی و ساختاری تولیدات بازی با ایجاد زمینههای رقابتی و محتوایی و بازارپردازی برای بازیهای ایرانی با کیفیت و شناسایی استعدادهای این صنعت برای حمایت، پرورش و ایجاد فرصتهای ملی و فراملی از جمله این اهداف به شمار میرود.
دهنادی گفت: بخش رقابتی جشنواره شامل بهترین دستاورد در رشتههای بهتری بازی سال، بهترین دستاورد فنی، طراحی بازی، هنری، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت در بازی و فرهنگی، بهترین بازی در سبک (ژانر) در رشتههای اکشن، ماجرایی، نقش آفرینی، استراتژی و شبیه سازی، ماجرایی اکشن، سکوبازی، ورزشی، تفننی، مسابقهای، پازل، دفاع از قلعه، تیراندازی، کلمهای و اطلاعات عمومی است. بخش ویژه جشنواره شامل بازیهای قابل تقدیر در موضوعات خانواده، مقاومت، روایت پیشرفت، بهترین بازی از نگاه مردم، بهترین به روزرسانی و بازی مورد انتظار است.
در پایان نشست مورد اشاره، تفاهم نامهای میان مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق امضا شد.
انتهای پیام/ 121