به مناسبت هفته دفاع مقدس منتشر شد؛

۶۰۰ شهید دانش‌آموز سند افتخار مردم کهگیلویه و بویر احمد در دفاع مقدس

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدا تا انتهای دفاع مقدس نقش پر رنگی در عرصه‌ها و نبرد‌های مختلف داشتند و در مناطق متعدد از آذربایجان تا کردستان و از کرمانشاه تا ایلام و مهمتر از همه در خوزستان و جبهه‌های جنوبی حضور حماسی بهم رساندند.
کد خبر: ۶۱۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰ - 23September 2023

۶۰۰ شهید دانش‌آموز سند افتخار مردم کهگیلویه و بویر احمد در دفاع مقدسبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، معنویت و ایمان برجسته مردم کهگیلویه و بویراحمد در وجود عالم ربانی مرحوم آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی نمود یافت و رشادت‌های مثال زدنی مردم این استان در دوران هشت سال دفاع مقدس با تقدیم ۱۸۸۰ شهید، ۱۳ هزار جانباز و ۳۱۷ آزاده متجلی شد.

حدود ۹۸ درصد شهدای کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس در خطوط مقدم به شهادت رسیدند که نشان دهنده ولایت مداری، غیرت دینی و بالا بودن روحیه ایثارگری و فداکاری آنان است.

تعداد ۲۷۰ نفر از شهدا پاسدار و ۳۰۰ نفر سرباز و بقیه بسیجی بوده‌اند که کوچکترین شهید ۱۲ ساله و کهنسال‌ترین آن‌ها ۶۷ ساله بود و ۹۰ درصد از آن‌ها زیر ۳۰ سال سن داشتند که از این آمار ۸۰ درصد از مناطق عشایری بوده است.

بیش از ۶۰۰ تن از شهدا دانش آموز، ۳۳ نفر روحانی، ۷۸ نفر دانشجو، ۴۸ نفر جهادگر و بیش از ۷۰ نفر ورزشکار، ۴۸ نفر امدادگر و بیش از ۶۷ نفر از شهدای استان مسئولیت فرماندهی تیپ یا گردان یا گروهان را به عهده داشتند.

در میان آبادی‌های این دیار، ده برآفتاب یاسوج و قاسم آباد جلیل، بیشترین شهید را دارند و در این میان دو خانواده سه شهیدی و ۴۳ خانواده دو شهیدی وجود دارد.

نیرو‌های استان در لشکر ۱۹ الفجر و المهدی و سایر تیپ و لشکر حضور داشتند و پس از عملیات و الفجر ۸، آنهادر قالب تیپ ۱۵ امام حسن (ع) سازماندهی شدند که درعملیات کربلای ۱ و بازپس گیری شهر مهران، حضور فعال داشتند واز نیرو‌های عمل کننده بودند.

رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد پس از شرکت در عملیات کربلای یک و فتح مهران، اقدام به تأسیس تیپ مستقل ۴۸ فتح کردند. کلیه مسئولان و واحد‌ها و گردان‌های این تیپ از رزمندگان استان بودند که پس از ساماندهی، در عملیات کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۱۰، بیت المقدس ۲ و بیت المقدس ۴ حضور یافته و از جمله یگان‌های خط شکن بودند.

رزمندگان این تیپ علاوه بر شرکت در عملیات بزرگ یاد شده و تک پد خندق، در خطوط پدافندی سراسر مرز پرگهر و مقدس کشورمان حضور مقتدرانه داشتند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار