عضو هیات داوران اولین رویداد ملی پادکست فارسی:

پادکست امروز به مرحله‌ای رسیده که از «رادیو» عبور کرده است

باستانی گفت: پادکست امروز در ایران طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و امروز به مرحله‌ای رسیده است که از رادیو عبور کرده است. در واقع پادکست را می‌توان به نوعی یک ارتش یک نفره هم دانست.
کد خبر: ۶۲۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹ - 30September 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین گشایش اولین رویداد ملی پادکست فارسی با مجری‌گری «فرزاد حسنی» و با حضور «وحید اسدی» دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی و اعضای هیات داوران این رویداد ملی شامل «اسماعیل باستانی»، «سیاوش صفاریان‌پور» و «علی بیاگوی» در موزه ملک برگزار شد.

پادکست امروز به مرحله‌ای رسیده که از «رادیو» عبور کرده است

اسماعیل باستانی، عضو هیات داوران اولین رویداد ملی پادکست فارسی صدای جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این رویداد در سخنانی، اظهار داشت: امروز تکلف اغلب مردم با پادکست روشن است و می‌توان گفت اغلب مردم پادکست باز هستند. با توجه به اینکه یک دهه از ظهور پدیده نه چندان نوظهور پادکست می‌گذرد امروز می‌بینیم که جای خود را در میان مردم و مخاطبان باز کرده است.

باستانی افزود: پادکست امروز در ایران طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و امروز به مرحله‌ای رسیده است که از رادیو عبور کرده است. در واقع پادکست را می‌توان به نوعی یک ارتش یک نفره هم دانست. علت امر امر هم این است که برنامه‌سازی در رسانه‌ها دچار تغییر شده، ولی به دلیل اینکه پادکست‌ها دارای ذهن و خلاقیت مخصوص به خودشان هستند موفق شدند تا مسیر‌های تازه‌ای را کشف کنند.

این عضو هیات داوران اولین رویداد ملی پادکست فارسی ادامه داد: البته همیشه پادکست‌ها با یک ضعف عمده‌ای روبرو هستند و آن انتخاب موسیقی مناسب برای آن‌ها است. در واقع عموما شاهد هستیم که پادکست‌ها انتخاب موسیقی خوبی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: علت این امر که اعتقاد دارم پادکست از رادیو عبور کرده این است که برنامه‌های «رادیو» سر ساعت مشخص و معین خود پخش می‌شود و عموما هم مردم و مخاطبان کمی به سراغ برنامه‌های آن که آرشیو می‌شوند می‌روند، ولی برنامه‌های «پادکست» و یا «پادگیرها» کاری می‌کنند که مخاطبان هر زمانی که بخواهند به برنامه‌های آن دسترسی داشته باشند.

باستانی تصریح کرد: حالا ترکیب این فضا‌ها با رادیو می‌تواند تولیدات را از بهتر به بهترین بودن ارتقاء بدهد. در واقع این دو پدیده می‌توانند در کنار یکدیگر فضایی جدید، تازه و جذاب را خلق کنند.

پادکست امروز به مرحله‌ای رسیده که از «رادیو» عبور کرده است

سیاوش صفاریان‌پور، عضو دیگر هیات داوران اولین رویداد ملی پادکست فارسی نیز در سخنانی، گفت: شاید اصلی‌ترین تفاوتی که «پادکست» نسبت به برنامه رادیویی، سفارش‌دهنده اصلی محصول است. زیرا همانطور که می‌دانیم رادیو رسانه گرم و اثرگذاری است و در طول دهه‌های اخیر و به رغم ظهور پدیده‌های جدیدی همچون تلویزیون و سینما، رادیو در جایگاه خود باقی مانده است.

وی افزود: در واقع رادیو در جریان فراز و نشیب‌های فراوان همواره سعی کرده تا خودش را با آن‌ها تنظیم کند. ولی اصل ماجرا این است که در پادکست سفارش‌دهنده و تولیدکننده پیام یک نفر است، ولی رادیو اینگونه نیست. در واقع پادکست رسانه‌ای کوچک و فردی است.

این عضو هیات داوران اولین رویداد ملی پادکست فارسی ادامه داد: در رادیو شما موظف هستید بر اساس سیاست‌های کلی رسانه که در رسانه ملی ما فعالیت‌ها بر اساس سیاست‌های کلی حاکمیت است فعالیت کرده و برنامه تولید کنید. این در حالی است که پادکست اینگونه نیست و از قاعده کوچک بودن خود استفاده می‌کند تا هرچه بیشتر خلاقانه، آزاد و رها باشد.

صفاریان‌پور خاطرنشان کرد: آن چیزی که شما مخاطبان در پادکست می‌بینید هیچگاه آن را در رادیو به شکل عادی نخواهید دید. چراکه در رادیو همه صدای شما را می‌شنوند، ولی در پادکست، مخاطبان شما را انتخاب می‌کنند. در واقع پادکست رادیویی است که از فرستنده اصلی رادیویی استفاده نمی‌کند، ولی تمامی قواعد برنامه سازی رادیو را می‌تواند به همراه خود داشته باشد.

پادکست امروز به مرحله‌ای رسیده که از «رادیو» عبور کرده است

وحید اسدی، دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی که در این رویداد حضور داشت در سخنانی، گفت: چرخه تولید و انتشار پیام بر خلاف یک دهه اخیر که چندنفر در آن دخیل بودند امروز فقط توسط یک نفر اداره و مدیریت می‌شود و آن کسی برنده است که اولین روایت را داشته باشد.

اسدی افزود: رادیو حدودا عمری هشت دهه‌ای در ایران دارد و به صورت رسانه‌ای «برودکست زیست» با مردم مانوس بوده و به عنوان عضوی از خانواده بوده است. اما امروز شاهد هستیم که رادیو واقعا امروز در حال سرمایه‌گذاری در حوزه «Broadband» بوده و در حال انتشار محتوی در این حوزه است.

دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی ادامه داد: یکی از این بستر‌ها پادکست است که اتفاقا مخاطبان ویژه آن گروه سنی جوانان و تحصیلکرده‌ها هستند. در واقع پادکست رسانه‌ای انفرادی است که هم در جریان تولید و هم در زمان شنیدن انفرادی است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس شاهد هستیم که رادیو مصمم شده است که محتوا‌های خودش را در حوزه «Broadband» و در بستر «پادکست» هم منتشر کند. از آنجایی هم که برنامه‌سازان رادیو افراد دقیقی هستند و شناخت خوبی نسبت به حوزه‌های صدا، موسیقی و افکت دارند و حالا در حال بالا بردن مهارت‌های خود در حوزه پادکست نیز هستند تا تولیدات جدیدی را تولید و منتشر کنند.

پادکست امروز به مرحله‌ای رسیده که از «رادیو» عبور کرده است

علی بیاگوی، دیگر عضو هیات داوران اولین رویداد ملی پادکست فارسی نیز گه در این رویداد حضور داشت در سخنانی، گفت: پادکست همانند سایر محصولاتی که زائیده اینترنت پرسرعت و اینترنت همراه است به آن فرد تولیدکننده خود وابسته است. در واقع نمی‌توانیم یک پادکست را از پادکستر آن جدا کنیم.

وی افزود: آن محتوایی که قرار است توسط یک پادکستر ساخته شود تحت تاثیر مستقیم زیست آن فرد پادکستر در دنیای امروز است. در واقع یک پادکستر پس از دریافت بازخورد از مخاطبان خود، تغییرات لازم برای بهبود برند تولید محتوای خود را خیلی سریع در کار‌ها و تولیدات خود اعمال می‌کند.

این عضو هیات داوران اولین رویداد ملی پادکست فارسی ادامه داد: وقتی یک پادکستر محتوایی تولید می‌کند که تولید آن ساده و شفاف است موجب می‌شود تا خیلی دلنشین باشد. زیرا فرد هیچ ابزاری به غیر از صدا برای تولید محتوی ندارد. در حقیقت وقتی ابزار‌ها کم می‌شوند خود به خود این مسیر تولید دلنشین‌تر می‌شود.

بیاگوی خاطرنشان کرد: وقتی که مخاطبان محتوایی را در داخل گوشی تلفن همراه خود قرار می‌دهند، یعنی آن مطلب را در شخصی‌ترین جایگاهی که دارند قرار می‌دهند و با خودشان همراه می‌کنند یعنی علاقه ویژه‌ای به آن دارند. بر این اساس وقتی یک پادکستر موفق می‌شود به شخصی‌ترین فضای کاربران وارد شود موفقیت بزرگی به دست آورده است که این موضوع اصلا دست‌آورد کمی نیست.

وحید اسدی، دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی در انتهای این رویداد در توضیحاتی گفت: آیین گشایش اولین رویداد ملی پادکست فارسی امروز هشتم مهر ماه هم‌زمان با روز جهانی پادکست اعلام عمومی شده است. البته اگرچه یک ماهی می‌شود که تارنمای این جشنواره قابل دسترس بوده است.

وی افزود: پادکستر‌ها و علاقمندان تا ۱۵ آبان ماه فرصت دارند تا آثار خودشان را برای داوری به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند. ضمن اینکه شرکت‌کنندگان برای ارسال آثار باید به سایت http://podcastfestival.ir مراجعه کنند.

پادکست امروز به مرحله‌ای رسیده که از «رادیو» عبور کرده است

به گزارش دفاع‌پرس، اولین رویداد ملی پادکست فارسی با هدف ضریب‌دهی به حرکت تولید پادکست فارسی، ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان پادکست فارسی (اعم از پادکستر‌های رادیو و پادکستر‌های آزاد)، استعدادیابی و ارتقای مهارت‌های جدید تولید محتوای صداپایه بر بستر وب، ظرفیت‌سازی پرورش مهارت‌های تولید پادکست از طریق آموزش و رقابت، ورود به زمینه‌های نوپدیدِ تولید و انتشار محتوای صداپایه بر بستر وب و افزایش اثربخشی و ماندگاری تولیدات صداپایه در فضای مجازی برگزار می‌شود.

پادکستر‌ها می‌توانند در دو بخش آثارشان را به دبیرخانه اولین رویداد ملی پادکست فارسی ارسال کنند. بخش اصلی که ۵ جایزه خواهد داشت، شامل سرفصل‌هایی، چون آموزش، علم، فناوری و کسب‌وکار، نمایش، طنز، ورزش، سرگرمی، سفر و موسیقی، فرهنگ، هنر، ادبیات و تاریخ، بهداشت و سلامت، مهارت‌های زندگی، خانواده، آشپزی و کودک و سیاست، حکمت، فلسفه و اندیشه اسلامی است.

ضمن اینکه بخش ویژه یک جایزه ویژه خواهد داشت. بن‌مایۀ محتوایی بخش ویژه با محوریت سرمایۀ اجتماعی و با هشتگ #ایران تعریف شده است. همچنین محوریت موضوع‌هایی نظیر روایت پیشرفت و دفاع مقدس در این بخش مورد توجه قرار گرفته است.

در پایان باید گفت آیین پایانی اولین رویداد ملی پادکست فارسی بهمن ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار