«علی رمضانی» مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، به حمایتهای موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از «دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت» اشاره کرد و با بیان اینکه مخاطبین در سطوح مختلف باحضور در این نمایشگاه امکان دریافت بن خرید کتاب خواهند داشت، اظهار داشت: دانشجویان، طلاب، دانشآموزان در این نمایشگاه امکان دریافت بن خرید کتاب دارند؛ افراد به هر اندازه که کارت خرید نمایشگاه خود را شارژ کنند، شامل سی درصد حمایت خانه کتاب و ادبیات ایران قرار خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب دفاع مقدس و مقاومت به ترویج فرهنگ این حوزه در جامعه کمک میکند، گفت: این موضوع از مضامینی است که در دهههای گذشته آغازی درخشان و استمرار پرشتابی توسط ناشران داشته است. نویسندگان کشور تاکنون در آثارشان به موضوع دفاع مقدس، مقاومت و مضامین پیرامون آن پرداختهاند. وظیفه خانه کتاب و ادبیات ایران این است که به مجموعههای متولی این حوزه کمک کند تا در یک رزمایش سالانه همه آنچه در این حوزه تولید و عرضه شده به نگاه و انتخاب مخاطب برسد تا این همگرایی و تقسیم موضوعات که به صورت نانوشته در این نمایشگاهها صورت میگیرد باعث همافزایی ناشران مختلف این حوزه شود.
رمضانی ادامه داد: آنچه که موید حرکت پرشتاب و جریان قوی تولید آثار دفاع مقدس است توجه ویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با تقریظهای مستمری است که بر آثار این حوزه دارند. بخش عمده آثار تقریظ شده از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مربوط به موضوعات دفاع مقدس و همچنین نقش زنان، همسران و مادران شهدا در دفاع مقدس است؛ موضوعی که مستمرا توصیه شده تا زمانی که این افراد در دسترس هستند خاطرات آنها را ثبت، ضبط و منتشر کنید. این آثار بعد از توجه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مورد استقبال و توجه مردم نیز قرار میگیرند. مستند این حرف آمارهایی است که در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و سامانه خرید از کتابفروشی ثبت شده است. مردم در این بسترها مستقیما نقشآفرینی و انتخاب میکنند. شبههای مطرح است که این آثار عمدتا مورد حمایت سازمانها و ارگانها هستند اما آمار خرید مردم و ارسال کتابها به آدرسهای شخصی خودشان مثال نقضی برای رفع این شبهه است.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین مطرح کرد: در آثار پرفروش نمایشگاههای مجازی کتاب که دقیقترین آمار از نظر ذائقهسنجی است آثار دفاع مقدس در رتبه بالایی قرار دارد. حداقل ۱۰ تا ۱۵ عنوان کتاب از ۵۰ کتاب اول، مربوط به حوزه دفاع مقدس است. نمایشگاههای تخصصی به ناشران و نویسندگان کمک میکند از دیگر آثار منتشر شده در کشور مطلع شوند. سال گذشته به جز نمایشگاه تخصصی دفاع مقدس که در قم برگزار شد، نمایشگاه تخصصی دین، نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان و نمایشگاه تخصصی دانشگاهی را تجربه کردهایم که از طریق خروجیهای خبری خانه کتاب و ادبیات ایران یا حضور در این نمایشگاهها از برگزاری آن مطلع شدهاید.
وی افزود: آخرین نمایشگاه تخصصی کتاب در آبان ماه سال گذشته در قم برگزار شد و از فاصله نمایشگاه قبلی تا این نمایشگاه ناشران کشور مجموعا هزار و ۵۵۴ عنوان کتاب جدید در حوزه دفاع مقدس منتشر کردهاند و ۶۰۵ عنوان کتاب نیز در این حوزه تجدید چاپ شدهاند. بنابراین طی ۱۱ ماه، دو هزار و ۱۵۹ عنوان کتاب چاپ یا تجدید چاپ شده است.
رمضانی به زمان برگزاری دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۲ در استان همدان در مساحتی به متراژ بیش از ۴هزار متر مربع برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ از کتابهای عرضه شده در این نمایشگاه دیدن کنند. افتتاحیه این نمایشگاه پانزدهم مهر ماه ۱۴۰۲ در استان همدان برگزار میشود. ناشران از ۲۸ شهریور ماه تا هفتم مهر ماه سال جاری فرصت داشتند در این نمایشگاه ثبتنام کنند و قریب به ۱۰۰ ناشر از ۲۸ استان کشور در این نمایشگاه کتابهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار میدهند. این آمار نشان میدهد تولید و نشر آثار مرتبط با موضوع دفاع مقدس در همه استانها پراکنده است و یک پویش ملی و کشوری در این حوزه در حال وقوع است.
وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه دفاع مقدس در خانه کتاب و ادبیات ایران یک کار مستمر است، ادامه داد: نشستهایی مرتبط با موضوع دفاع مقدس در این مجموعه برگزار میشود؛ همچنین این موضوع در خبرگزاری کتاب ایران، تلویزیون اینترنتی کتاب و نمایشگاههای خارجی یک موضوع ثابت برای تولید برنامه و محتوا است.
مدیرعامل خانه کتاب درباره اینکه غیر از تقریظ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) چه چیزی میتواند در پرفروش شدن کتاب و شناساندن آن به جامعه تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: پایه و محور معرفی کتاب، نویسنده و ناشر است که نباید کار کتاب را بعد از چاپ، تمام شده تصور کنند بلکه باید به ادامه آن فکر کنند. خانه کتاب و ادبیات ایران از ابتدای سال تاکنون ۶۷ نشست و ماهانه بیش از ۱۰ نشست معرفی آثار دفاع مقدس را در سرای کتاب برگزار کرد. در شبکه تلویزیونی کتاب ۶۰ کتاب دیگر معرفی شد و در خبرگزاری کتاب ایران بیش از ۲هزار عنوان مطلب درباره آثار دفاع مقدس و موضوعات مرتبط با آن منتشر شده است. ما تمام ابزارهای تبلیغی و ترویجی خودمان را برای استفاده از آثار منتشر شده در کشور به کار گرفتهایم. رونمایی از پوستر «جایزه ادبی شهید حدادیان» و معرفی کتاب «قصه ننه علی» از جمله این برنامهها بود. توجه به موضوع ارتقاء کیفی آثار دفاع مقدس از سوی ما پیگیری میشود. در این حوزه مانند سایر حوزهها، آثار پرشماری در قله قرار گرفتهاند و آثاری در دامنه هستند و باید به نویسندگان و ناشران آنها کمک کنیم تا شاهد ارتقاء کیفی آثارشان باشیم. برگزاری نشست آموزشی نویسندگان حوزه دفاع مقدس مربوط به ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله برنامههای تدارک دیده شده برای تحقق این هدف بود. تلاش میکنیم به همه حوزههای این موضوع از تولید اثر تا تبلیغ و ترویج آن توجه کنیم. همچنین در برنامههای «آزمایشگاه کتاب» و «کلینیک نشر» در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به ناشران توجه کردهایم. به ناشران آموزش میدهیم چگونه اثر خود را تبلیغ و ترویج کنند تا به یک اثر پرفروش تبدیل شود. هر چند آثار دفاع مقدس به لحاظ توجه عموم مردم و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) جزو آثار پرفروش کشور قرار دارند.
وی ادامه داد: خانه کتاب و ادبیات ایران در تعامل با انجمن سینمای جوان بحث اقتباس در حوزه دفاع مقدس را مورد توجه قرار داده است. بسیاری از آثار دفاع مقدس که این روزها در پرده سینما یا در تصویر تلویزیون میبینید مانند سریال «عاشورا» مستند به آثار مکتوب دفاع مقدس هستند اما گاهی به آثار اولیه اشاره نمیشود. در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در سال گذشته در بخش اقتباس به اثری با موضوع دفاع مقدس جایزه دادیم و از تهیهکننده و کارگردان آن خواستیم اثری که فیلم کوتاه را از آن ساختند، معرفی کنند. اهالی رسانه نیز این موضوع را پیگیری کنند چرا که نقش جدی و اساسی در پرفروش شدن کتابها بر عهده رسانه است.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به شیوه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک نمایشگاههای استانی با یک ترکیب جدیدی برگزار خواهند شد. همکاران ما تلاش کردند زیرساختهای فنی برای برگزاری بخش مجازی این نمایشگاه را فراهم کنند اما این امکان مقدور نشد و مانند سالهای گذشته این نمایشگاه صرفا به صورت حضوری برگزار میشود. اما مسئولان استان قول مساعد دادند تا حضور مردم را در نمایشگاه تسهیل کنند.
رمضانی به ترجمه آثار دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: عمده آثار این حوزه به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شدهاند و بخشی هم به زبانهای روسی، اردو و اسپانیایی از سوی ناشران خارجی و ایرانی عرضه شدهاند. بنابراین از دو هزار و ۱۵۹ عنوان کتاب منتشر شده طی ۱۱ ماه گذشته، ۵۵ عنوان کتاب ترجمه است.
انتهای پیام/ 121