یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

پیامدهای وقوع طوفان بی‌سابقه در غرب آسیا

عملیات «طوفان الاقصی» حاوی پیام‌ها و هشدارهایی جدی برای برخی کشورهای منطقه بوده است.
کد خبر: ۶۲۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۸ - 10October 2023

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ طوفان الاقصی فصلی نوین را در قواعد نبرد با دشمن صهیونیستی گشود و شوکی عظیم را برای شهرک‌نشینان صهیونیست و به‌ویژه مقامات رژیم اشغالگر قدس رقم زد.

رژیم جعلی اسرائیل که از حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا و کشور‌های اروپایی برخوردار است، با وجود در اختیار داشتن تجهیزات نظامی و اطلاعاتی پیشرفته و بهره‌مندی از توان اطلاعاتی و جاسوسی خویش، طی سال‌های گذشته هیمنه‌ای را از خود به نمایش گذاشته بود که شاید کمتر کسی می‌توانست فکر شکسته شدن آن را به ذهن خود راه بدهد.

اتفاق ویژه‌ای که در عملیات طوفان الاقصی افتاد، صرفاً نمایش توان نظامی مقاومت فلسطین و شکست نظامی صهیونیست‌ها نبود، بلکه این عملیات نشان‌دهنده شکست دستگاه‌های عریض و طویل اطلاعاتی اسرائیل نیز بود؛ زیرا رژیم صهیونیستی که توان اطلاعاتی خود را از عوامل مهم برتری بر دشمنان خود می‌داند، در پی حمله نیرو‌های حماس به گونه‌ای غافلگیر شد که حتی رسانه‌های همسو با این رژیم نیز به امر اذعان کردند.

انجام عملیاتی در این سطح و گستردگی، همراه با رعایت اصل غافلگیری آن هم در برابر دشمنی که به انواع تجهیزات روز رصد، شناسایی و کسب اطلاعات مجهز است، اقدامی کاملاً شگرف محسوب می‌شود.

اما در کنار این عملیات حیرت‌انگیز، لازم است که برخی وقایعِ رخ‌داده طی روز‌ها و ماه‌های گذشته در منطقه‌ را مرور کنیم.

یکی از مهم‌ترین این موارد، درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که به تازگی با فتح قره‌باغ از سوی آذربایجان و الحاق مجدد این منطقه پس از سال‌ها به صاحبان اصلی‌اش رخ داد؛ اما باکو در حاشیه این درگیری‌ها به دنبال احداث کریدور «زنگنزور» بوده که از خاک ارمنستان می‌گذرد و جمهوری آذربایجان را به نخجوان و ترکیه متصل می‌کند و البته موجب قطع شدن ارتباط زمینی ایران با اروپا می‌شود؛ ضمن اینکه این برنامۀ باکو با همکاری نظامی و امنیتی تل‌آویو پیگیری می‌شود و در کنار آن، تعداد قابل توجهی از تروریست‌های تکفیری نیز با کمک ترکیه به جمهوری آذربایجان منتقل شده و در کنار حضور صهیونیست‌ها در این کشور تهدیدی بالقوه برای ایران محسوب می‌شوند؛ لذا مقامات جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص فرماندهان عالی‌رتبه کشورمان هشدارهای جدی و قاطعانه‌ای درخصوص احداث دالان زنگنزور و حضور تروریست‌ها در آذربایجان به این کشور داده‌اند.

مورد بعدی، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی است که در مواردی رخ داده و بعضی از کشورها مثل عربستان نیز از قصد خود برای مبادرت به این اقدام سخن گفته‌اند.

موضوع مهم دیگری هم که در منطقه رخ داد، خروج ارتش تروریست آمریکا از افغانستان و به قدرت رسیدن مجدد طالبان در این کشور بود. اتفاقی که موجب شد تا مردوران استکبار جهانی و عده‌ای ساده‌اندیش در کشورمان پیشنهاد جنگ با طالبان را مطرح کنند؛ پیشنهادی که هنوز هم با طرح ادعاهایی در فضای مجازی و با سیاه‌نمایی علیه اتباع افغانستانیِ حاضر در ایران در حال پیگیری است تا پروژه تغییر رویکرد ایران از سیاست‌های اصلی خویش به حاشیه رانده شود؛ در این زمینه پیشتر در مطالبی به این راهبرد دشمنان خارجی و عوامل داخلی آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:
درخواست «طالبانِ ایران» برای مقابله با طالبان در افغانستان
حریف اصلی!

با اشاره‌ای که به این رویدادهای مهم داشتیم به بحث اصلی، یعنی عملیات طوفان الاقصی بازمی‌گردیم و بر این اساس، کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی را یادآور می‌شویم که فلسطین را مسأله اصلی دنیای اسلام دانستند. با توجه به این مهم، بی‌جهت نیست که تمامی تلاش دشمنان معطوف به این بوده که به هر وسیله‌ای ایران را از پرداختن به یکی از مهم‌ترین سیاست‌های خویش بازدارند که تلاش باکو برای اتصال به نخجوان و ترکیه و همچنین توطئه اختلاف‌افکنی بین ملت‌های ایران و افغانستان و مشغول‌سازی ایران در شرق کشور از این جمله‌اند.

با این تفاسیر، عملیات طوفان الاقصی پیام‌ها و هشدارهایی جدی را برای برخی کشورهای منطقه داشته است که به اختصار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

- هشدار قاطعانه به باکو و آنکارا که با همراهی صهیونیست‌‌ها در پی احداث دالان زنگنزور، قطع ارتباط ایران با اروپا، باز کردن پای ناتو به منطقه و ایجاد تهدیدات امنیتی و اقتصادی برای ایران بوده‌اند.

- یادآوری مجدد این نکته به رژیم صهیونیستی و حامیانش که آن‌ها توان رویارویی با ایران و جبهه مقاومت را ندارند و در صورتی که در قبال کشورمان دچار اشتباه محاسباتی شوند، موجودیت‌شان با خطر جدی مواجه خواهد شد. 

- نشان دادن نتیجۀ شرط‌بندی روی اسب بازنده (اسرائیل) به کشورهایی که عادی‌سازی روابط با رژیم موقت صهیونیستی را در پیش گرفتند.

- تذکر به جنگ‌طلبان داخلی که جمهوری اسلامی ایران مشغول مسایل حاشیه‌ای نخواهد شد و تنها پی‌گیر اجرای سیاست اصلی خویش در حمایت از فلسطین و جبهه مقاومت خواهد بود.

ور در پایان با توجه به اقدام طوفانی نیروهای مقاومت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست و تسریع روند نابودی غدۀ سرطانی منطقه، این کلام امام خامنه‌ای را یادآور می‌شویم که «قضیه فلسطین کلید رمزآلود گشوده شدن در‌های فرج به روی امت اسلامی است».

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار