یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

جنگ یا صلح؟

خبر احتمال حمله نظامی جمهوری آذربایجان به ارمنستان در حالی منتشر شده که باکو به‌تازگی منطقه قره‌باغ کوهستانی را از ارمنستان بازپس گرفته است.
کد خبر: ۶۲۳۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰ - 15October 2023

.گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ روز گذشته خبری به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر احتمال حمله نظامی جمهوری آذربایجان در هفته‌های آتی به ارمنستان در یکی از رسانه‌های آمریکایی منتشر شد. ادعای مذکور در حالی مطرح شده که باکو به تازگی منطقه جداشده قره‌باغ کوهستانی را در یک حمله نظامی از ارمنستان بازپس گرفته است.

این در حالی است که رژیم باکو طی ماه‌های گذشته اقدامات تنش‌زایی را در دستور کار خود قرار داده و ثبات و امنیت منطقه را دچار خدشه کرده بود؛ اقداماتی از قبیل باز کردن پای صهیونیست‌ها به مناطق همجوار با ایران، توسعه روابط سیاسی و نظامی با رژیم صهیونیستی، انتقال تعداد زیادی از تروریست‌های تکفیری از سوریه به داخل خاک آذربایجان و استقرار آن‌ها در نقاطی نزدیک مرز‌های ایران، و همچنین برنامه‌ریزی جهت احداث دالان زنگزور (دالان تورانی) جهت اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان و ترکیه.

ناگفته پیداست که حضور عناصر رژیم صهیونیستی و تروریست‌های تکفیری در مناطق همجوار ایران می‌تواند وضعیت منطقه را به نقطه‌ای بحرانی برساند؛ همچنین احداث دالان زنگزور می‌تواند راه زمینی ایران به اروپا را قطع و کشورمان را از منظر اقتصادی و حتی سیاسی (نفوذ و تأثیرگذاری در قفقاز) دچار آسیب کند؛ بر این اساس، ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران طی ماه‌های اخیر با گسیل تجهیزات نظامی فراوان و برگزاری رزمایش‌های جداگانه در نزدیکی مرز‌های مشترک دو کشور آذربایجان و ایران، نسبت به انجام هرگونه اقدام تنش‌آفرین از سوی باکو و متحدانش (تل‌آیو و آنکارا) هشدار داده و خط قرمز ایران را برای آن‌ها گوشزد کردند.

در روز‌های گذشته و پس از تصرف قره‌باغ از سوی جمهوری آذربایجان نیز، مقامات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم ممانعت از تداوم جنگ در این منطقه و ضرورت برقراری صلح و ثبات بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان تأکید کردند.

البته در این میان و تنها با گذشت دو روز از انجام عملیات حیرت‌انگیز «طوفان‌الاقصی» در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان از توافق این کشور با جمهوری اسلامی ایران برای عبور خطی ریلی نخجوان از کشورمان خبر داد. عملیات مذکور علاوه بر تلفات فراوان و خسارات گسترده‌ای که به رژیم صهیونیستی وارد و ضعف‌های نظامی و اطلاعاتی این رژیم را آشکار کرد، حاوی هشداری جدی به متحدان این رژیم اشغالگر نیز بود که اگر در محاسبات خود دچار اشتباه شوند، با ایرانی طرف خواهند بود که از نظر عِده و عُده و تجهیزات نظامی به هیچ عنوان قابل مقایسه با گروه کوچکِ طراح عملیات طوفان‌الاقصی نیست و می‌تواند موجودیت هر متخاصمی را با خطر جدی مواجه کند.

بر این اساس و با توجه به اینکه برخورداری از قوه تعقل و تحلیلِ صحیح مسائل از لازمه‌های عرصه سیاست است، شاید بتوان گفت که بعید به نظر می‌رسد سخنان بلینکن (وزیر امور خارجه آمریکا) درخصوص احتمال حمله نظامی جمهوری آذربایجان به ارمنستان رنگ واقعیت به خود بگیرد؛ زیرا الهام علی‌اف می‌تواند با بهره‌گیری از این مؤلفه‌ی ضروری، هم به تداوم حکومت خویش و هم هموار ساختن مسیر صلح و امنیت در منطقه، کمک کند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها