دستپاچگی رسانه‌های انگلیسی پس از عملیات طوفان الاقصی

کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه گفت: رسانه‌های حوزه مقاومت به خوبی کار خود را انجام می‌دهند و در حال حاضر توازنی میان انعکاس صرف خبری با تحلیل روندی و توصیف میدانی اتفاق افتاده که در رسانه‌های بیگانه دقیقا خلاف این امر صادق است. دستپاچگی رسانه‌های انگلیسی پس از عملیات طوفان الاقصی
کد خبر: ۶۲۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰ - 19October 2023

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع‌پرس، تحولات عجیب و خارق العاده‌ای که طی روز‌های گذشته در خاورمیانه و سرزمین‌های اشغالی شاهد بودیم، توجه تمامی رسانه‌های خارجی و به خصوص رسانه‌های فارسی زبان بیگانه را به خود جلب کرد و این اتفاقات به گونه‌ای بود که به طور آشکارا بسیاری از کارشناسان و طرف‌های گفتگو نیز به ژرفای عملیات حماس و همان طور تاثیرگذاری آن و غافلگیری رژیم صهیونیستی اذعان کردند. با این حال به نظر می‌آید که طی روز‌های اخیر تلاش می‌شود تا واقعیت دیگری از مجموعه این تحولات به مخاطبان ارائه شود تا به گونه‌ای ناکامی‌ها و شکست‌ها جبران شود.

در همین راستا؛ برنامه امواج شبهه در گفت‌وگو با دکتر علیرضا داودی (کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه)، سید رحیم هاشمی (کارشناس و فعال رسانه) و در ارتباط تلفنی با احسان رفاهی (فعال رسانه از آلمان)، مجتبی قاسم زاده (فعال رسانه از انگلیس) و حسین امهز (فعال رسانه از لبنان) به بررسی مدل رسانه‌های بیگانه، از غافلگیری‌های میدانی تا طراحی‌های تبلیغاتی پرداخت.

رسانه‌های بیگانه دچار گیجی و سردرگمی شده‌اند

داودی، کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه درباره غافلگیری‌های میدانی و طراحی‌های تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه اظهار کرد: در عملیات طوفان الاقصی رسانه‌ها به ۵ دسته تقسیم شدند. دسته اول؛ رسانه‌های محور مقاومت دسته دوم؛ رسانه‌های محور ضدمقاومت دسته سوم؛ رسانه‌های خارج از محور مقاومت دسته چهارم؛ رسانه‌های بی طرف که ادعا می‌کردند بی‌طرف هستند، اما بسته به جنس میدان محتوای آن‌ها متغیر بود و دسته پنجم؛ میکرورسانه‌هایی بودند که عمدتا منبعث از فضای مجازی بودند.

رسانه‌های بیگانه به غافلگیری مدت‌دار دچار شدند

وی با بیان اینکه سه مسئله در خصوص وضعیت رابطه رسانه‌ها و عملیات طوفان الاقصی رخ داد، به جنبه رسانه‌های بیگانه در این خصوص پرداخت و گفت: مسئله اول و مهم در بحث رسانه‌های بیگانه، تلرانسی بود که در چهار جهت از روز عملیات تا ۲۴ ساعت گذشته اتفاق افتاد. تلرانس چهارگانه رسانه‌های بیگانه به مدل تجزیه و تحلیل اتفاقاتی که رسانه‌ها مجبور شدند این دوره به آن تن بدهند، کمک می‌کند. به دلیل اینکه دو اصل برای رسانه‌ها به عنوان سم به شمار می‌آید. یک؛ اصل "غافلگیری مدت‌دار". این اصل یک رسانه را از حالت رسانه خارج می‌کند و به میزان نسبت و نسبی که رسانه با مراکز پشتیبان خود دارد، پس از ۲۴ ساعت خود را نشان می‌دهد. عملا رسانه‌های بیگانه در تلرانس اول که به غافلگیری مدت دار دچار شدند، دیگر بحث انعکاس اخبار نخواهد بود. بلکه بیشتر بحث بر سر به رخ کشیدن توان اتصال اطلاعاتی است.

فاصله میان میدان و آمار در رسانه‌های بیگانه

داودی اضافه کرد: شاید برای اولین بار بود در تاریخ مقاومت، رابطه میان رادیو فردا و (CIA)، رابطه میان بی بی سی فارسی و (MI۶) و رابطه میان اینترنشنال و دو مرکز صدور خود (عربستان وانگلستان) مشخص شد؛ که البته اینترنشنال جزء رسانه‌هایی بود که دچار اعواج بسیاری شد. به دلیل اینکه دو فاصله معنادار میان پیام رسمی عربستانی و انگلیسی با پیام غیررسمی به وجود آمده بود، باگ‌ها به راحت مشخص شده بودند. مسئله دوم؛ فرمت انتقال پیام از سیاه به سفید بود. جنس حمایت از رژیم صهیونیستی به عنوان کاراکتر اصلی، کاملا واضح بود، اما از تاریخی به بعد حجم جنایت قابل اتصال به مفهومی تحت عنوان دفاع نشد. آن‌ها بر مسائلی همچون زنان، دختران و کودکان کار کردند، اما از جایی به بعد حجم، امکان اتصال مفهوم اطلاق جنایت به فلسطینی‌ها و مظلومیت از سمت رژیم و اعضا را از بین برد. به دلیل گسترش دهنده‌هایی که در کشور‌های اروپایی و آمریکایی نیز بودند، دیگر نمی‌توانستند مسئله را ندید بگیرند. وقتی ۳۰ درصد از حجم شهدای فلسطینی، کودک هستند و این چند برابر کل کودکانی است که در جنگ اکراین از بین رفتند، دیگر قابل ندید گرفتن نیست. بنابراین؛ اینجا میان میدانی که اتفاق می‌افتد و آماری که تلاش می‌کنند بر آن مانور داشته باشند، فاصله ایجاد شد که سبب ایجاد فراز و فرود‌هایی شد.

در عملیات طوفان الاقصی ماندگاری پیام رسانه‌های بیگانه به کمتر از ۳ ساعت رسید

وی در ادامه گفت: مسئله سوم؛ بسته بودن تصاویر داخل رژیم بود که تا جنگ ۵۷ روزه درست بود، کنترل می‌کردند، بسته نگه می‌داشتند و پس از آن به تدریج منتشر می‌شد. اما این بار اتفاقی افتاد، آن هم این بود که فلسطینی‌ها داخل اراضی بودند. بنابراین؛ امکان قفل کردن صدور تصویر وجود نداشت. چون در میدانی که ایجاد شده بود، طرف روایتگر دست اول بود. در نتیجه رسانه‌های بیگانه دچار یک افت جدی شدند که بسته بودن تصاویر دیگر باز شده بود و دیگر امکان مهندسی پیام طولانی مدت وجود نداشت. تا جنگ ۵۷ روزه و حتی اتفاقاتی که بعد از آن در شبعا افتاد، توانستند ماندگاری پیام را تا ۵ روز نگه دارند و پس از انتشار آن تفصیر‌ها صورت می‌گرفت.

داودی توضیح داد:، اما نکته جالب اینجاست، که این بار در عملیات طوفان الاقصی تمام ماندگاری آن‌ها به کمتر از ۳ ساعت رسید و نمی‌توانستند بر تحلیل فعلی خود تا ۳ ساعت دیگر مستقر باشند به دلیل اینکه تصاویر بیرون آمده بود که اساسا تحلیل سه ساعت قبل یا آن مانور تبلیغاتی سه ساعت قبل را باطل می‌کرد و این نکته که نمی‌دانم بعد از آن چه تصویری بیرون خواهد آمد، به شدت از حجم تحلیل آن‌ها می‌کاست و به حوزه تفسیر و توضیح نزدیک می‌کرد و این ناپایدارترین حالت بود. اصل ماجرا بی بی سی فارسی است و شبکه KAN است. این دو در تمامی عملیات‌ها به هم پل می‌زدند، اما این بار پل آن‌ها قطع شده بود.

رسانه‌های محور مقاومت براساس آفند موزائیکی عمل کردند

این کارشناس گفت: کاملا مشخص بود که مجبورند زمینی حرکت کنند و حرکت زمینی رسانه، به معنای اوج عدم اطمینان نسبت به پیامی بود که یک ساعت بعد منتشر می‌شد و مسئله چهارم که اتفاق بسیار مهمی بود این است که جنس رسانه‌های محور مقاومت بر اساس آفند موزاییکی عمل کردند. بدین معنا که نقاط سفید از آن رسانه‌های مقاومت در انتقال پیام و نقاط منفی از آن رسانه‌های بیگانه و همسو با رژیم صهیونیستی شده بود و این بدین معناست که تمام مهندسی پیام رسانه‌های غیر مقاومت در حداقل ۸ روز اول این جنگ، مشغول پاک کردن پیام رژیم غافلگیر شده است، بود. رژیم آمد تا تصاویر کودکانی که حماسی‌ها سر آن‌ها را از بدن جدا کرده بودند، نشان دهد، اما ناکام ماند، چون هیچ گونه سند و مدرکی دال بر این خبر وجود نداشت. اما چه تعداد تصاویری از فلسطینی‌ها وجود داشت که پدر، پیکر فرزند خود را در دست دارد و بر سوگ او نشست است؟ آن‌ها حتی نتوانستند معادل سازی برای تولید انجام دهند، بنابراین سبب شد تا اتفاق بسیار ویژه‌ای صورت بگیرد، در اینجا مخاطب در توقف سرد قرار گرفت و نسبت به مفهومی تحت عنوان مظلومیت ساکنان اراضی اشغالی و خشونت در توقف سرد قرار گرفت.

وی همچنین یادآور شد: بنابراین؛ رسانه‌های بیگانه تنها به دنبال یک مفهوم هستند و سعی می‌کردند که این عملیات را از سوی ایران بخوانند و دچار گیجی خاصی شده بودند این در حالی بود که مقامات رسمی در آمریکا می‌گفتند از سوی ایران نیست، ولی رسانه‌ها رابطه ایران را با این عملیات مطرح می‌کردند و، چون توانایی اتصال را نداشتند، سه اتفاق رخ داد. یک. در حال حاضر رسانه‌های بیگانه در موج دوم اتفاقات و رویداد‌ها هستند. به این دلیل که برای آن‌ها میدان قابل پیش بینی نیست. در موج دوم بر عادی شدن نزد افکار عمومی خارج از فلسطین حساب کردند.

مفاهیمی که در رژیم صهیونیستی دیگر قابل بازسازی نیست

این کارشناس همچنین گفت: اکنون رسانه‌های بیگانه و غربی بر این مسئله بیش از خود موضوع در داخل اراضی و فلسطین حساب باز می‌کنند. این عادی شدن یا به دلیل بد پرداختن سایر رسانه‌ها به آن، یا نپرداختن و یا بیش از حد پرداختن به آن است. در نکته دوم می‌توان به پیش بینی برای یک خط زمانی که نسبت به انتهای ماجرا برای خود دارند، اشاره کرد. به همین دلیل به صورت نوبه‌ای هر ۴۸ ساعت یکبار آن را تمدید می‌کنند و در جمهوری اسلامی ظرف ده روز گذشته، هر دو روز یکبار به موضوع‌های از جمله اعدامی ها، خانم گراوند و... می‌پردازند تا بعد از ۴۸ ساعت موضوع جایگزین داشته باشند. نکته سوم؛ مقامات رژیم ادعا‌هایی می‌کنند که رسانه‌ها علی الارض غیر از موشک باران معادل آن ادعا را نمی‌توانند پیدا کنند. بنابراین؛ باید آن معادله و ادعا را کاور کنند و معادله را به نفع آنچکه در میدان قابل رویت است به نفع رژیم رقم بزنند.

داودی عنوان کرد: اکنون شهید شدن در فلسطین به عنوان بقا تلقی می‌شود این در حالیست که در میان صهیونیسم‌ها فرار معادل بقاست و جان را فراتر از خاک می‌دانند. این مفاهیمی است که در داخل اراضی اشغالی فرو ریخته است و قابل بازسازی نیست.

رسانه‌های بیگانه تحلیل میدانی و توصیف رویایی می‌دهند

وی اظهار داشت: در حال حاضر از این هفته با توجه به شدت نوع حملاتی که میان دو طرف وجود دارد، شرایط رسانه‌ها آرام آرام به مسیری می‌انجامد که قاعدتا دارای سه منظر خواهد بود. رسانه‌های حوزه مقاومت به خوبی کار خود را انجام می‌دهند و در حال حاضر توازنی میان انعکاس صرف خبری با تحلیل روندی و توصیف میدانی اتفاق افتاده است که در رسانه‌های بیگانه دقیقا خلاف این امر صادق است. آن‌ها تحلیل میدانی و توصیف رویایی می‌دهند و به سمت تشریح شرایطی رفته اند که به نفع رژیم تمام شود. در اینجا خلاء و اختلالی که بعضا اظهارات رسمی افراد در مقامات رژیم صهیونیستی دارند، مرتب به آن‌ها ضربه می‌زند. بنابراین؛ سه اتفاق به صورت جدی خواهد افتاد. منظر اول؛ سعی می‌کنند تا کنترل و مهندسی افکار عمومی را خارج از اراضی اشغالی دنبال کنند. این کاریست که رسانه‌های بیگانه و رسانه‌های رینگ یک تا سه رژیم انجام می‌دهد و این به معنای تظاهرات به نفع مظلومیت کشته شدگان در اراضی اشغالی است و به بازتاب آن از جمله کشتار و جنایت حماس در سرزمین‌های اشغالی که بی سابقه‌تر از داعش است، بیان انواع و اقسام خاطرات برای اتصال ذهنی با مخاطب می‌پردازند و این کنترل و مدیریت را بیرون از اراضی می‌برند. منظر دوم؛ سعی می‌کنند تا این کنترل را براساس سه قاعده "خرافات"، "استثنائات" و"اتصالات" ادامه دهند.

داودی یادآور شد: بنابراین؛ اتفاق پیچیده‌ای می‌افتد که سعی می‌کنند با این مسائل رژیم را پیروز میدان قبل از اتمام جنگ نشان دهند که این مدل صد در‌صد انگلیسی است. منظر سوم؛ مانند زنگوله به پای آن‌ها بسته شده است. آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا مانع شکل گیری تصویری از رژیم غافلگیر شده شوند. به همین دلیل این جمله را به شدت بیان می‌کنند که حماسی ها؛ این جنگ را شما شروع کردید، ولی ما آن را به پایان می‌رسانیم. اینگونه گفتن آن‌ها تنها برای تغییر تصویری است که رژیم از بحثی تحت عنوان "غافلگیری اطلاعاتی، نظامی و امنیتی" دارد و سعی می‌کنند تا در این مرحله دو چیز را پنهان کنند. یک. کشته‌های رژیم از رسانه‌ای‌ها حتی رسانه‌های هم سو با خود. دو. کشتن کودکان و زنان.

دستپاچگی رسانه‌های انگلیسی پس از عملیات طوفان الاقصی

جنگ بسیار جدی ظرف دو ماه آینده خواهیم داشت/ bbc از مرز مزدوری هم عبور کرد

این کارشناس اضافه کرد: در آینده نزدیک شاهد دو مسئله توسط این رسانه‌ها خواهیم بود. یک. به سمت قلب تمام آنچکه علیه رژیم و به نفع مردم مظلوم فلسطین رخ داده و منتشر شده، می‌روند و سعی می‌کنند تا برای تک تک آن‌ها تفسیر معکوس علی الارض پیدا کنند تا بتوانند این تصاویر را از ذهن مخاطب پاک کنند. تا اگر مخاطب قائل به عدم پیروزی اسرائیل شد، از آن سو قائل به پیروزی فلسطین هم نشود. بدین معنا که در حال حاضر آن‌ها بر حالت ایجاد تعادل میان جنگ و پیروزی سرمایه گزاری می‌کنند. دو. قطعا به میکروسابجکت‌هایی دست خواهند زد که در کشور‌های هدف مانند ایران، لبنان، عراق، سوریه و یمن آرام آرام در کنار مسئله اصلی به خفگی ذهن بپردازند. بنابراین؛ از این منظر جنگ بسیار جدی ظرف دو ماه آینده خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: یکی از فاز‌های رسانه‌های بیگانه و سایر رسانه ها، توجیه خیانت‌های آنان در رژیم است.

داودی عنوان کرد: یک مقایسه ساده هر فردی را به این جمع بندی می‌رساند که اگر مزدوری ته داشته باشد، بی بی سی فارسی، من و تو و اینترنشنال و صدای آمریکا از آن عبور کرده اند.

عملیات طوفان الاقصی تنها تاکتیک در میدان عمل نبود

هاشمی، کارشناس و فعال رسانه در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در این جنگ افتاد تنها تاکتیک در میدان عمل نیست. بلکه شاهد اقدامات نرمی هستیم که با جنگ‌های گذشته متفاوت است. رسانه‌های معاند در حد رسانه نیستند و قوانین رسانه بودن، خبر و گفتگو را به درستی رعایت نمی‌کنند و براساس واقعیت صحبت نمی‌کنند که یکی از آن‌ها در خصوص خبر بریدن سر نوزادان توسط حماس بود که بدون هیچ مدرکی این اتهام زده شد.

اشراف اطلاعاتی و امنیتی نیرو‌های حماس تمام معادلات رژیم صهیونیستی را برهم زد

وی با بیان اینکه غافلگیری در جنگ باید اتفاق بیافتد در غیراینصورت نمی‌توان به آن جنگ گفت، افزود: چگونه یک گردان کوچک در غزه در مقابل رژیم صهیونیستی تا دندان مسلح توانست معادله را برهم زند؟ یک. اشراف اطلاعاتی که به یک پختگی رسیده و نشان از درجه‌ای از فناوری و نفوذ اطلاعاتی و امنیتی دارد که قابل برگشت یا تضعیف نیست. پختگی و بلوغ در حوزه قدرت نیرو‌های حماس و جهاد در منطقه در بعد نظامی شکل گرفته است دو. آن‌ها اینبار از ابزار رسانه به درستی استفاده کردند و اینبار مدل انتشار را انتخاب کردند.

عربستان و امارات عقب نشینی خواهند کرد

هاشمی اضافه کرد: پختگی و بلوغی که در محور مقاومت و گروه‌های مقاومت از کشور‌های دیگر حاصل شده است نظم نوین جهانی را شکل می‌دهد آن‌ها به جایی رسیده اند که می‌دانند در مقابل دشمن چگونه عمل کنند و پیش بینی‌ها به این سمت می‌رود که از سوی عربستان و امارات عقب نشینی اتفاق بیافتد.

قدرت گروه‌های مقاومت حماس، سبب افزایش چانه زنی‌ها در منطقه شده است

وی همچنین گفت: قدرت و تغییر گروه‌های مقاومت حماس در حوزه رسانه‌ای و میدانی به جایی رسیده است که چانه زنی‌ها را در منطقه بالا برده است. مهمتر از آن گروه‌های محور مقاومت در منطقه در این اتفاق کنار هم ایستادند و این ایستادگی باعث شد تا رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های غربی و هم سو با رژیم آمریکایی و داخلی آن‌ها این شیوه را در پیش بگیرند.

هجمه سنگین رسانه‌ای در آلمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی

در ارتباط تلفنی با کشور آلمان؛ رفاهی فعال حوزه رسانه اظهار داشت: از روزی که این عملیات آغاز شد، هجمه سنگین رسانه‌ای در آلمان شکل گرفت و به خصوص تلاش می‌شد از تیتر‌های تکان دهنده مانند سربریدن کودکان بهره بگیریند. به این دلیل که در جنگ اکراین که بیش از یکسال طول کشید، افکار عمومی هر روز اخباری در رابطه با جنگ می‌شنیدند و شرایط افتصادی بسیار بدی که در جنگ اکراین برای مردم آلمان بوجود آورد، افکار عمومی آلمان را به نوعی خسته و بی تفاوت از جنگ کرده است. به همین علت، نیاز داشتند تا از لحاظ رسانه‌ای شوک‌هایی وارد کنند تا با اخبار جعلی این بی تفاوتی‌ها تغییری کند و بتوانند افکار عمومی را راضی کنند که علاوه بر کمکی که به اکراین می‌کنند، حالا دیگر کمک دیگری اینبار به رژیم اسرائیل داشته باشند.

در آلمان حمایت مستقیم از حماس و غزه مساوی با جرم انگاری است

وی افزود: در اعتراضات بیشتر مردم اروپا حامی مردم فلسطین بودند و روز چهارشنبه در برلین، فرانکفورت و ماین و در دیگر شهر‌های اروپایی طرفداران و حامیان فلسطین به خیابان آمدند، اما با پلیس درگیر شدند و معترضین را دستگیر کردند و فضایی شبیه بعد از ۱۱ سپتامبر در آمریکا ساختند. اکنون در آلمان حمایت مستقیم از حماس و غزه جرم انگاری شده است و با آن‌ها برخورد جدی از جمله حبس و اخراج می‌شود.

در اروپا در حصر خبری به سر می‌بریم

رفاهی با بیان اینکه در اروپا در حصر خبری به سر می‌بریم، گفت: مردم از جنگ اکراین و از جنگ غزه تنها روایت کشور خود را می‌شنوند. اما اکنون شرایط با زمان جنگ اکراین متفاوت شده است و اکنون در گذر نظم جهانی هستیم و شرایط بافت اجتماعی در غرب نیز تغییر یافته است.

کاهش اعتماد مردم به رسانه‌های غربی

وی معتقد است که در این چند ساله باور عمومی مردم نسبت به رسانه‌ها در غرب به دلیل دروغ گویی‌ها در بحث جنگ‌های عراق، لیبی، افغانستان، اکراین و سوریه و بزرگ نمایی‌ها و قهرمان‌سازی‌های پوشالی کاهش یافته و این موضوع را به راحتی می‌توان در جامعه لمس کرد.

رفاهی درباره جو روانی کف میدان در آلمان نسبت به بقاء رژیم صهیونیست گفت: موضع مردم آلمان نسبت به این جنگ بیشتر اقتصادی است و بیشتر از حس همدردی نگاه آن‌ها به حوزه اقتصادی و افزایش مالیات‌ها و گرانی است و از کمک‌هایی که به اکراین می‌شود، ناراضی هستند.

لبنان خطاب به اسرائیل: از ما بترسید و وارد مسیر احمقانه نشوید

در ارتباط تلفنی با کشور لبنان؛ امهز فعال رسانه به ارزیابی نقش حزب الله لبنان در زمینه درگیری‌های اخیر و سمت و سوی افکار عمومی لبنان نسبت به تحولات اخیر پرداخت و گفت: حزب الله طی سال‌های اخیر به خصوص بعد از سال‌های پیروزی و آزادسازی زمین لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی یک حالت بازدارندگی بسیار قوی ایجاد کرده است و در طی این سال‌ها هر اتفاقی می‌افتد سریعا حزب الله به پاسخی مناسب عمل کرده است. با توجه به آغاز عملیات طوفان الاقصی در مرحله اول حزب الله طی پیامی آمادگی خود را در همراهی با مقاومت فلسطین اعلام کرد. لیکن حزب الله در پاسخ‌های کنونی خود نسبت به حملات، حالت ضربه به ضربه دارد و این بدین معناست که ما قوی هستیم و می‌توانیم نقاط حساس شمار را بزنیم. بنابراین؛ بهتر است که وارد مسیر احمقانه نشوید و حمله به لبنان باعث نابودی شما خواهد بود.

تمامی مردم لبنان ضداسرائیل هستند

وی افزود: تمامی مردم لبنان به جز برخی وطن فروشان بلااستثناء ضداسرائیل هستند. درست است که در سیاست مخالف حزب الله و گروه‌های هم پیمان آن‌ها هستند، اما به طور کلی ضد اسرائیل هستند و بر این باورند که اقدامات اسرائیل از جمله اشغال و کشتار به طور کلی غیرقانونی است و یک رژیم کودک‌کش است.

این فعال حوزه رسانه درباره دیدگاه مردم لبنان و فعالین حوزه رسانه نسبت به مظلوم نمایی اسرائیل گفت: مردم و رسانه نسبت واقعیت ماجرا آگاهی پیدا کرده اند و می‌دانند که خبر‌های آنان دور از واقعیت است.

دستپاچگی رسانه‌های انگلیس پس از عملیات طوفان الاقصی

در ارتباط تلفنی با کشور انگلیس قاسم زاده، فعال حوزه رسانه درباره واکنش‌ها در انگلیس پس از عملیات طوفان الاقصی رزمندگان مقاومت گفت: این واکنش‌ها را می‌توان در سه بخش تقسیم بندی کرد. رسانه‌های انگلیس مانند روال معمول، به انعکاس روایت خام پرداختند. البته با غافلگیری و دست پاچگی کم سابقه این بازتاب صورت گرفت. اما ساعتی پس از این حمله نگذشته بود که اتهام زنی‌ها بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی آغاز شد و محور کار را به سمت قربانی شدن افراد بی گناه بردند و ادعا شد که در این حمله به زنان و کودکان حمله شد و غیرنظامیان آماج حملات نیرو‌های حماس قرار گرفتند و منبع اغلب خبر‌ها نیز بدین شکل نامعلوم و مجهول بود. این سیاست رفته رفته با اتهامات بیشتر و ادعا‌های فجیع‌تر پی گرفته شد تا جائیکه سربریدن چهل کودک و به گلوله بستن غیر نظامیان را بدون ارائه هیچ سند و مدرکی مطرح کردند در حالیکه بنا به گفته کارشناسان غربی، معابر سرزمین‌های اشغالی دارای بیشترین دوربین‌های مدار بسته نسبت به سایر کشور‌های جهان است. رسانه‌های انگلیس برای بالا بردن سواد رسانه‌ای در تشخیص اخبار درست از نادرست و برای کاهش هزینه‌های ناشی از آن مدام از مردم می‌خواهند که بدون منبع معتبر و مدرک خبر را نپذیرند که در این عملیات غافلگیرانه، این رویکرد به زیان آن‌ها شد.

رسانه‌های صهیونیستی مملو از خبر‌های دروغین بود

وی افزود: رسانه‌های که برای اعتبار حرفه‌ای خود و حفظ مخاطبان خود دغدغه داشتند، کمتر خبر‌های دروغین را پخش کردند. اما رسانه‌های صهیونیستی مملو از خبر‌های دروغین بودند. اخباری که موجب برانگیخته شدن احساسات عموم مردم می‌شد با مصاحبه‌های احساسی با خانواده‌های نظامیان اسیر شده بویژه زنان، مادران و کودکان شکل می‌گفت. اما درباره وقایع غزه فقط به انتشار آمار بسنده می‌کردند.

گفتنی است؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳،۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها