کوچ رژیم صهیونیست به کدام نقطه از جهان خواهد بود؟

کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه تلاش کردند با ایجاد خط اشغال بر ذهن مخاطب تسلط داشته باشند، گفت: بزودی خون بارترین جابه جایی جغرافیایی تاریخ رقم خواهد خورد.
کد خبر: ۶۲۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵ - 22October 2023

کوچ رژیم صهیونیست به کدام نقطه از جهان خواهد بود؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برنامه امواج شبهه در گفت‌وگو با دکتر علیرضا داودی (کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه) و دکتر محمدحسین اسماعیلی (کارشناس و تحلیلگر رسانه) به بررسی مدل‌های پردازش سوژه‌ها در ایران برای ایجاد خط موازی و خط اشغال برای عبور دادن ذهن مخاطب از مسئله پیروزی جبهه مقاومت در عملیات بزرگ طوفان الاقصی پرداخت.

تلاش رسانه‌های بیگانه برای طبقه بندی کردن ذهن مخاطب

داودی کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه درباره مجموعه رویداد‌هایی که رسانه‌ها در طی ده روز گذشته از جریان عملیات طوفان الاقصی داشتند، اظهار داشت: براساس ارزیابی رسانه‌های بیگانه در پیوند سه محیط "محیط تاریخی ذهن مخاطب"، "محیط انتزاعی مخاطب" و"محیط پر سند غیرقابل استناد و رهگیری" به گزاره‌ای تحت عنوان مدل ترکیب بندی جدید آن‌ها در پوشش یک مسئله دست می‌یابیم.

وی افزود: راجع به موضوع رژیم صهیونیستی به صورت سنتی همیشه بی بی سی فارسی جلودار بوده است. این شبکه همواره سه رسالت را برعهده داشته که رسالت اول؛ "توجیه عقلانی هر نوع اقدامی است که توسط رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. " رسالت دوم؛ "ایجاد یک دایره جدی مرکزی برای نگه داشتن همه رسانه‌ها برای حمایت از رژیم است. " رسالت سوم؛ "این است که همیشه بتواند یکسری خروجی را تنظیم کنند. " ایجاد ورودی و خروجی‌هایی که منبعث از رویداد‌های داخل شود تا هر تحولی که رخ می‌دهد به آن گره بزنند و ناکامی‌هایی را که نمی‌توانند در قالب تبلیغات پوشش دهند با موضوعات موازی نسبت به آن پرش داشته باشند. بنابراین؛ گاهی سکوت می‌کنند، گاهی به واسطه موضوعات داخلی عبور می‌دهند و گاهی نیز به آن سرعت می‌بخشند.

این کارشناس رسانه همچنین گفت: وقتی این سه رسالت را در کنار هم قرار می‌دهیم به دو گزاره‌ی بسیار جدی می‌رسیم. گزاره اول:"تلاش برای طبقه بندی کردن ذهن مخاطب در پذیرش اتفاقات حاصله" در حال حاضر در ایران به دنبال این هستند تا عده‌ای را بسیار حساس به عملیات طوفان الاقصی و عده‌ی دیگر را خنثی نسبت به آن جلوه بدهند. گزاره دوم؛ "غایب کردن ذهن مخاطب از فهم جابه جایی‌های میدانی" که به معنای کور کردن تحلیل جدی از رویدادهاست.

رسانه‌های بیگانه به سراغ سوختن با حرارت سرد رفته اند

وی افزود: اگر به این امر قائل باشیم که خاستگاه رسانه‌های بیگانه فارسی زبان، تقریبا بین ۸۰ تا ۹۰ سال اطلاعات جمع آوری شده و تحلیل شده انگلستان در ایران است. بنابراین؛ می‌توان گفت که ما از یک مکانیزم بیگ دیتای صحبت می‌کنیم که به دلیل سبقه تاریخی که از شناخت روانی، اجتماعی و فرهنگی در ایران دارند، مرتب در پیام‌هایی که دگردیسی می‌کنند، به جابه جایی آستانه‌ها از جمله آستانه درد، تحمل، انفعال، کنش و هر آستانه‌ی دیگر می‌پردازد.

داودی خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم که تغییر در رسانه‌ها انجام شده است به این مسئله دست می‌یابیم که اکنون رابطه بین رسانه، محیط و رویداد رابطه، رابطه‌ی حرارت سرد است. اکنون رسانه‌های بیگانه نسبت به این موضوع به سراغ سوختن با حرارت سرد رفته اند و درست در جایی که توقع نداریم، دست به اقدام می‌زنند.

کوچ رژیم صهیونیست به کدام نقطه از جهان خواهد بود؟

وی با تاکید براینکه تطهیر رژیم صهیونیستی عملا نشدنی است، خبر داد و گفت: یک تحلیل قوی بر این موضوع استوار است که بخشی از نظام نامه‌ی اطلاعاتی و رسانه‌ای در رژیم چندوقتی است که به دنبال این هستند که اگر نتوانیم اینجا را حفظ کنیم، حکومت را در کدام نقطه جغرافیا تشکیل بدهیم. "کوچ نه برای افراد از اراضی اشغالی بلکه کوچ برای حاکمیت در یک نقطه جغرافیایی".

اراضی در حال از دست رفتن از دست رژیم و ملحق شدن به فلسطینی هاست

وی افزود: کار به سطحی در رژیم رسیده که ظاهرا به دنبال جایی از این کره زمین هستند که حکومت را در آنجا تشکیل دهند. نکته مهمی که تمامی رسانه‌های بیگانه سعی می‌کنند تا مخاطب متوجه آن نشود، این است: "اراضی در حال از دست رفتن از دست رژیم و ملحق شدن به فلسطینی هاست. " این نکته بسیار مهمی است که می‌بایست رسانه‌های داخلی راجع به آن بپردازند.

داودی اضافه کرد: حیثیت رژیم صهیونیستی در حیفا، تل آویو، فرودگاه بن گورین و عسقلان بود که از بین رفت و این بدین معنی است که ادله‌ی استمرار و رد جایی که به آن خاک اسرائیل می‌گویی از بین رفته است. بنابراین؛ اولین نکته بحث کوچ خواهد بود و این جدی‌تر از یک موضوع جدی است.

خونبارترین جابه جایی جغرافیایی در طول تاریخ

وی عنوان کرد: برای انتقال یک حکومت با یک جغرافیا و مردمی ساختگی برای یک نقطه جغرافیایی دیگر حداقل ۱۵ سال زمان لازم است، آن‌ها زمان زیادی ندارند و شک نکنید این جابه جایی خونبارترین جابه جایی جغرافیایی در طول تاریخ خواهد بود. حتی به مراتب سنگین‌تر از تبعات جنگ جهانی اول و دوم برای محور متحدین و به پیوست آن موضوع متفقین. اینکه آن‌ها برای آینده استقرار رژیم به کجا فکر می‌کنند؟ نکته‌ای است که باید به آن پرداخت.

عملکرد رسانه‌های بر خط با دفعات قبل قابل مقایسه نیست

اسماعیلی کارشناس و تحلیلگر رسانه در ادامه این گفتگو درباره عملکرد رسانه‌های برخط گفت: تاثیر این دوره رسانه‌های برخط، بر تکثیر پیام گذاری با دفعات قبل قابل مقایسه نیست و انگار برای عملیاتی که صورت گرفته یک پیوست کامل رسانه‌ای نوشته شده است و این برای افرادی که رصد رسانه‌ای انجام می‌دهند، جذابیت داشت.

رسانه ما هاب اتصال با دنیا شد

وی اضافه کرد: شاهد سه نوع عملکرد در حوزه اتفاقات رسانه‌ای هستیم، که شامل "عملکرد رسانه‌های برخط"، "محتوای رسانه‌های برخط" و "عملکرد رسانه‌های اجتماعی" است. رسانه‌های برخط دو نوع عملکرد داشت. یک. "عملکرد مدیریتی در حوزه رسانه‌های برخط" مدیریت بررسانه در حوزه‌ای که اتفاق افتاد، بسیار عجیب بود. اکثر پلتفرم‌هایی که قابلیت انتقال داشت و شبکه‌های اجتماعی که از سمت کشور‌های ابرقدرت مدیریت می‌شد، بعضا طبق معمول اقدام به حذف پیام‌هایی می‌کردند که در این قالب جا گرفته بود و تولید و منتشر می‌شد. اینبار نیز همان روند را ادامه دادند، اما به جایی رسید که دیگر زورشان به کاربر نرسید و این امر نشان می‌دهد که عملکرد رسانه‌ای که برای این اتفاق رقم خورد، بسیار مناسب بوده است. به معنای دیگر دوربین در دست همه شهروندان است و شهروند خبرنگار به معنای واقعی تولید کننده محتوا واقعی و غیرقابل انکار بوده و دنیا در مقابل آن تسلیم است و نمی‌تواند به انکار آن بپردازد. در گذشته اگر با عملیات رسانه‌ای از سوی صهیونیست‌ها و سیستم سرمایه داری آن‌ها اعمال می‌شد، اما اینبار از طریق رسانه‌های برخط دیگر این اتفاق امکان پذیر نبود. به همین دلیل در کشور‌های جنوب آفریقا و اروپا مخالفت مردم به شدت علنی می‌شود و به حملات رژیم صهیونیستی اعتراض می‌کنند و حق را به مردم مظلوم فلسطین می‌دهند. این یک رویکرد عجیب رسانه‌ای است که بر علیه آن‌ها عمل کرد. مورد دوم. "محتوای تولیدی از طریق طرفداران رژیم صهیونیستی" است، شگردی که همیشه رسانه‌هایی مثل بی بی سی فارسی صورت می‌گرفت. در شگرد این رسانه‌ها ابتدا یک واقعیت صددرصد را به مخاطبان ارائه می‌کردند و کم کم در طول اعلام واقعیت، درصد واقعیت را کاهش می‌دادند و تحریف صورت می‌گرفت تا جایی که نمودار در حوزه واقعیت به صفر می‌رسید و نمودار در حوزه تحریف به صد می‌رسید. اما مخاطب به دلیل اعتماد به صددرصد واقعیت ابتدایی، این بخش را می‌پذیرفت. متاسفانه در محتوایی که مجددا در سایه تطهیر صهیونیست تولید می‌شد، شاهد این ماجرا بودیم. به گذشته تاریخی مراجعه کردند و محتوا‌ها کاملا حرفه‌ای مشخص شده بود و به صورت کاملا قطعی از مباحثی که همگان بر آن اتفاق نظر دارند، آغاز می‌کردند و به آرامی تحریف در تاریخ را انجام می‌دادند.

چشم همه مردم به رسانه‌های ایران بود

اسماعیلی همچنین گفت: عملکرد رسانه در اتفاقی که تغییر مهمی را در کل منطقه ایجاد کرد، بسیار متفاوت بود. اینبار رسانه ما بسیار مستقل و مدیریت شده عمل کرد و کمک کرد که هاب اتصال با دنیا شویم. هرچند رسانه‌هایی که از طریق کشور‌های مختلف مانند ایران اینترنشنال یا رسانه‌های بی بی سی فارسی و... که سرمایه‌های بسیاری برای آن‌ها شده بود سعی می‌کردند تا عملکرد آن‌ها را تطهیر کنند، اما تقریبا می‌توان گفت که چشم همه‌ی افرادی که دنبال اخبار واقعی بودند، به رسانه‌های ایران بود و این عملکرد قوی است که توانستیم روایت اول را ازآن خود کنیم و این به مدد ارسال تصاویر، اطلاعات و اخبار بود که به کمک آن‌ها توانستیم روایت‌ها را اصلاح کنیم و برآن اساس واقعیت را به جامعه ارائه دهیم.

وی افزود: ما ۱۵۰ برابر دنیا در برابر معرض حملات رسانه‌ای هستیم، بنابراین بخشی از این واقعیت‌ها را در ابتدا به جامعه خود منتقل می‌کنیم. بخشی دیگر نیز مردمی که از کشور‌های مختلف مانند فلسطین، غزه و لبنان رانده و آوره بودند و پیگیر اخبار بودند، از محتوای ما استفاده کردند.

هیمنه و قدرت پوشالی اسرائیل فرو ریخت

اسماعیلی عنوان کرد: اسرائیل آن هیمنه و قدرت پوشالی که در رسانه‌ها برای خود در ذهن همه دنیا ایجاد کرده بودند، از بین رفت.

وی با بیان اینکه اسرائیل عَلم مظلومیت خود را در رسانه‌های دنیا برافراشته است، گفت: اسرائیل از مظلومیت خود دم می‌زند، اما حتی یکبار نگفت که همین عملیات را هر روز انجام می‌داد. با اینکه در کشورمان هیچ روزی بدون خبری از فلسطین سپری نمی‌شد، طبیعتا به دلیل بمباران رسانه‌ای که صورت می‌گرفت بخشی از مردم ما همچنان تحت تاثیر قرار می‌گرفتند و ما حق داشتیم تا به مردم خود واقعیت را نشان دهیم.

شفایت در را به روی هر سوء استفاده‌ای بست

اسماعیلی در خصوص موضع گیری افراد مطرح جامعه نسبت به این موضوع گفت: در کشور ما اصولا هر اتفاق کوچکی که می‌افتد، چاشنی دروغ نیز به آن اضافه شود و بسیاری از افرادسرشناس بدون اینکه پرس و جویی کنند و یا اینکه بدانند این خبر واقعیست یا خیر به انتشار آن می‌پردازند و می‌توان گفت که سرمنشاء بسیاری از اتفاقات و اغتشاشات وجود افرادی بود که ناآگاهانه یا آگاهانه به نشر آن می‌پرداختند. ولی در حوزه اتفاقاتی که در منطقه فلسطین رخ داد، بسیاری از این افراد به دلیل اینکه واقعیت بسیار واضح و روشن بود، نتوانستند هیچ اظهار نظری بکنند. بنابراین؛ این شفایت در را به روی هر سوء استفاده‌ای بست.

تصویرسازی موفق رسانه‌های داخلی حرفی برای گفتن نگذاشت

این کارشناس افزود: تصویرسازی موفق رسانه‌ای یکی از نکات مثبتی بود که باعث شد تا رسانه‌ها حرفی برای گفتن نداشته باشند. به دلیل تصویرسازی موفق از اتفاقات غزه و فلسطین، جهانیان به مظلومیت فلسطین پی برده اند و پیوست‌های هنری و رسانه‌ای خوبی نیز در کنار آن تولید شد و بسیاری از خواننده‌ها بواسطه تولید آهنگ‌های بسیار خوب همراهی خود را نشان دادند.

وی به نمادسازی در همه کشور‌های اسلامی اشاره کرد و گفت: پاکستان، عربستان، ایران، افغانستان و کشور‌های اطراف از جمله ترکیه همگی به تولید محتوایی پرداختند که تقریبا حاوی یک پیام بود. این مشابهت کمک کرد تا این پیام عالم گیر شود. علاوه بر اینکه ما مسلمانان جدای از قیل و قال رسانه، رسانه‌ای دارم که وعده‌ای به ما داده، مهمترین رسانه ما قرآن است که در این چند روز استناد به قرآن بسیار مشاهده می‌شد از جمله آیه "وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ" به شدت تکرار می‌شد و این بسیار جذاب بود. باید گفت که یکی از نشانه‌های ظهور، افزایش آگاهی و حق پذیری مردم و جامعه است. این اتفاق رسانه‌ای کمک کرد تا حق پذیری میان مردم گسترش یابد و این امر سبب اتحاد مردم در این خصوص می‌شود.

اسماعیلی اظهار داشت: سردمدار تمامی این اتفاقات دو کشور آمریکا و انگلیس است که ما همواره به آن‌ها موضع داشتیم و قطعا در این راستا ساکت نخواهند ماند و جانبداری و مدیریت افکار عمومی را از سوی آن‌ها خواهیم دید و بی شک به ادامه عملیات روانی خواهند پرداخت.

گفتنی ست؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳،۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی محمود شهیدی به روی آنتن می‌رود همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، سیده‌ایمان مسئله‌گو خبرنگار و مائده حیدری به‌عنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت می‌کنند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار