وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

گردشگری زیارت را جدی می‌گیریم/ مساجد تاریخی ثبت جهانی می‌شوند

ضرغامی با بیان اینکه گردشگری زیارت را جدی می‌گیریم، گفت: هنرهای سنتی و صنایع دستی نزدیکترین هنرها به دین، فرهنگ، تمدن سبک زندگی و نوع رفتار ایرانی اسلامی است.
کد خبر: ۶۲۶۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱ - 30October 2023

گردشگری زیارت را جدی می‌گیریم/ مساجد تاریخی ثبت جهانی می‌شوندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه اولین جشنواره سراسری «سُلالهِ» ویژه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و مدیریتی آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه با حضور «عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

ضرغامی در ابتدا پیروزی جبهه مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی را تبریک گفت و اظهار داشت: جنایات و کودک‌کشتی صهیونست‌ها بخاطر شکست ‌آن‌‌هاست چراکه هنوز دنیا متوجه عمق شکست آن‌ها نشده است.

وی به سخنان شهید مطهری پرداخت و تصریح کرد: به‌تعبیر شهید مطهری تمام رفتار ما در دنیا نوعی معامله است لذا مبادا در این معامله از کم فروشان باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: تولیت در یک امامزاده پدیده‌ی چند وجهی و منشوری است چون ظرفیت‌های بقاع متبرکه فوق‌العاده متنوع و پرظرفیت است و می‌توان کارهای زیادی را ذیل آن‌ها انجام داد.

ضرغامی به توصیه‌‌ی آیت‌الله راشد یزدی نسبت به خود اشاره کرد و افزود: روزی آیت‌الله راشد یزدی به من گفت، محتکر تنها کسی نیست که برنج احتکار می‌کند بلکه آن کسی که موقعیتی دارد و از ظرفیت آن استفاده نمی‌کند، حتما یک محتکر است لذا دستگاه حکمرانی جمهوری اسلامی باید خودش را با این آموزه‌ها تطبیق دهد‌.

وی تاکید کرد: بقاع متبرکه از برجسته‌ترین و مهم‌ترین آثار معماری اسلامی می‌باشند که شامل میراث فرهنگی اسلامی هستند؛ اهمیت این اثار چه به لحاظ معماری و هنری معماست چون شامل انواع رشته‌های هنر می‌باشند و از آثار ملموس کشور است که نمونه آن کارهایی است که اخیرا ثبت تاریخ جهانی شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ثبت جهانی مساجد تاریخی خبر داد و گفت: بقاع متبرکه مصداق بارز معماری و هنر اسلامی است. مردم بخاطر نیت در طول تاریخ بهترین‌ها را بنا نهادند لذا کاری کرده‌اند که در شان امامزادگان باشد. ما باید این‌ها را نگه‌داری کنیم و به لحاظ معنویت و آثار بی‌بدیلی که در سبک زندگی دارد، ماموریت مهم‌ترین بر دوش ماست.

ضرغامی حفظ بناهای تاریخی و بقاع متبرکه را یک ضرورت دانست و گفت: باید شان و شئون بناها را حفظ کنیم؛ تقاضا می‌کنم در بقاع متبرکه مسئله بهداشت عمومی مدنظر قرار گرفته شود چراکه این مسئله مهمی است لذا خواهش می‌کنم، این را مهم بدانیم چراکه کار گردشگری عملیاتی است.

وی نسبت به تعطیلی برخی مساجد انتقاد کرد و گفت: درباره امازاده‌ها باید این اماکن به مسافرین معرفی شوند درحالی که تابلو و تبلیغات درستی صورت نمی‌گیرد. طبق بیاناتی که از رهبر انقلاب داریم بسیاری از مسائل اجتماعی دستور دینی است لذا باید زبان و نسل جدید را شناخت؛ رابطه‌های ما با نسل جدید قطع شده است که باید به آن اهتمام داشت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بین اینکه یک‌میلیون ۱۴۵ هزار فعال در زمینه صنایع دستی وجود دارد، عنوان کرد: هنرهای سنتی و صنایع دستی نزدیکترین هنرها به دین، فرهنگ، تمدن سبک زندگی و نوع رفتار ایرانی اسلامی است.

ضرغامی با بیان اینکه ۸۷۰۰ بقعه در سراسر کشورمان جود دارد که ۲ هزار آن‌ها ثبت ملی است، تاکید کرد: این یک ظرفیت بزرگ برای میراث فرهنگی کشور است که باید حفظ و مرمت شود. مهم‌تر از ترمیم، توسعه است که ما کاملا موافق آن هستیم البته این توسعه باید متناسب با معماری بنا و بقعه مبارکه باشد.

انتهای پبام/  121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار