وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد؛

سیاست راهبردی دولت؛ خروج از تصدی‌گری در حوزه فرهنگ و هنر/ اعتبار مورد نیاز مراکز فرهنگی و هنری خراسان جنوبی تأمین می‌شود

«اسماعیلی» سیاست راهبردی دولت سیزدهم را خارج شدن از تصدی‌گری در حوزه فرهنگ و هنر دانست و گفت: این خارج شدن از حوزه تصدی‌گری به این معنا است که در حوزه نظارت، حمایت و تسهیل‌گری قرار بگیرد و هم تنطیم‌گر و هم حامی باشد و هم مشکلات را حل کند.
کد خبر: ۶۲۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹ - 03November 2023

سیاست راهبردی دولت؛ خروج از تصدی‌گری در حوزه فرهنگ و هنر/ اعتبار مورد نیاز مراکز فرهنگی و هنری خراسان جنوبی تأمین می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز(جمعه) در جلسه دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان حوزه قرآن و مسجد خراسان جنوبی، اظهار داشت: شعار اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی این دو سال «عدالت فرهنگی» بوده و برای تحقق این شعار نیز کارهای مهمی در بخش‌های گوناگون انجام شده است.

وی بیان داشت: معتقدیم که طی سال‌های گذشته حوزه فرهنگ و هنر بخش اعتبارات آن بسیار ناچیز دیده شده بود و جایگاه والای فرهنگ و هنر نیز نادیده گرفته شده بود که پیامد این امر مشکلاتی است که امروز در بخش‌های مختلف داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست راهبردی دولت سیزدهم را خارج شدن از تصدی‌گری در حوزه فرهنگ و هنر دانست و تبیین کرد: این خارج شدن از حوزه تصدی‌گری به این معنا است که در حوزه نظارت، حمایت و تسهیل‌گری قرار بگیرد و هم تنطیم‌گر و هم حامی باشد و هم مشکلات را حل کند.

اسماعیلی ادامه داد: حلقه‌های میانی کار فرهنگ و مدیریت فرهنگ و اجرای آن را بر عهده داشته باشند، حلقه‌های میانی شامل انجمن‌ها، مؤسسات غیر دولتی و غیره هستند و فعالیت‌های فرهنگی و هنری چون بخش ممتازی به حساب می‌آیند باید نخبگان و دغدغه‌مندان مسئولیت آن را برعهده داشته باشند.

شعار «عدالت فرهنگی» را در عمل نشان می‌دهیم

وی خاطرنشان کرد: بنا داریم شعار «عدالت فرهنگی» را در عمل نشان دهیم و این کار بزرگی است و برای انجمن‌های ادبی نیز این موضوع را پیش خواهیم برد و بنای پول‌پاشی را نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوادث سال گذشته در سطح کشور اشاره و تصریح کرد: دشمن به دنبال این بود تا چراغ فضای فرهنگ و هنر کشور را خاموش کند و با جعل اخبار تلاش می‌کند تا اخباری همچون تسهیلات ارزان‌قیمت و بلاعوض برای هنرمندان دیده نشود.

اسماعیلی مطرح کرد: بحث حمایت از تولید محتوا و انجمن‌ها بسیار مهم است و یک کار بسیار کلیدی را در استان‌ها برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی شروع کرده و برای اینکه یک کار از ابتدا در جای خود قرار گیرد به همین منظور از دولت جدا کردیم و گام اول در انجمن‌های سینمای جوان بود.

راه‌اندازی ۵۸ دفتر انجمن سینمایی جوان

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از تولید محتوا و انجمن‌ها ۵۸ دفتر انجمن سینمایی جوان راه‌اندازی کردیم تا به صورت مستقیم اعتبار را دریافت کنند که از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال در هر استان است، تبیین کرد: این موضوع برای انجمن موسیقی و هنرهای تجسمی هم دنبال می‌شود و به صورت سرانه در هر استان یک یا دو ماه آینده متوسط ۱۰ میلیارد ریال در هر استان برای هر انجمن خواهیم داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی ریل‌گذاری‌ها در حوزه فرهنگ اشاره کرد و توضیح داد: بر همین اساس در استان خراسان جنوبی دو نوع کار انجام می‌دهیم که یکی مربوط به مسائل سخت‌افزاری و زیرساخت‌های مورد نیاز است بر همین اساس پروژه تالار شهر بیرجند که از سال ۹۰ آغاز شده و بعد از گذشت ۱۲ سال حدود هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشته را حل خواهیم کرد.

اسماعیلی با اعلام اینکه تکمیل پروژه تالار علامه فرزان هم که دچار حریق شد را انجام خواهیم داد، افزود: مصوبه آن را همین هفته اعلام می‌کنیم تا کار به‌سرعت در استان آغاز شود لذا برای مجموعه‌ مراکز فرهنگی و هنری تا دو هفته آینده جمع‌بندی کاملی ارائه می‌کنیم.

وی گفت: برای همه مراکز فرهنگی و هنری در خراسان جنوبی که نیاز به تجهیز دارند اعتباری در نظر گرفته خواهد شد و این اعتبارات را با فوریت و اولویت تخصیص خواهیم داد و در خصوص بحث هنرستان نیز جهت تجهیز کارگاه‌ها اقدام خواهیم کرد.

به خاطر یک فرد فیلم را توقیف نمی‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصرح کرد: سال گذشته جریان غرب زده تلاش کرد تا جشنواره فیلم فجر را زمین بزند اما جشنواره‌ها در شرایطی برگزار شد که دشمن می‌خواست چراغ فرهنگ را در کشور خاموش کند.

اسماعیلی به انتشار پوستری مبنی بر ممنوع‌التصویر شدن برخی بازیگران زن اشاره کرد و توضیح داد: این خبر جعل شده در صورتی که برنامه فرهنگ و ارشاد اسلامی این است اگر شخصی مشکل دارد، فیلمش توقیف نشود در حالی که قبلا چنین رویه‌ای نبود و به خاطر اشتباه یک نفر فیلم به آرشیو می‌رفت اما الان مشکل حل شده و به نمایش در می‌آید چون تهیه‌کننده صدها میلیارد ریال هزینه کرده و نمی‌شود به خاطر یک فرد، فیلم را توقیف کنیم.

وی گفت: از این مسئله خبر معکوس ساخته‌اند که عده‌ای به خاطر رعایت نکردن قانون محدود هستند و فهرستی هم ارائه کرده‌اند لذا طبق سواد رسانه‌ای جعل خبر می‌کنند زیرا هفته گذشته در بهترین نقطه پرند کلنگ احداث دو هزار واحد مسکونی برای هنرمندان زده شد و می‌خواستند این خبر دیده نشود.

حرف درگوشی نداریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تصمیم داریم در همه مراکز استان‌ها برای اصحاب رسانه و فرهنگ و قرآن بهترین منازل و ساختمان‌ها تهیه شود و تسهیلات ارزان‌قیمت و بلاعوض اعطا کنیم چون موظف به این کار هستیم.

اسماعیلی تأکید کرد: مأموریتی جز خدمت برای خود قائل نیستیم گرچه نارسایی و مشکل وجود دارد که نیازمند تذکر و راهنمایی هستیم اما این اقدامات انجام شده و گام‌های بلند برداشته خواهد شد زیرا عقب‌ماندگی زیاد است و به تلاش فراوان نیاز دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور رقم خورده استو موظف هستیم از شرع و قانون در حوزه فرهنگ و هنر حمایت کنیم و حرف درگوشی نداریم و قانون عفاف و حجاب را اجرا می‌کنیم و از مرزهای اخلاقی در جامعه ایرانی اسلامی حمایت خواهیم کرد و این به معنای محدودیت نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار