کارشناس رسانه: با اقدامات رسانه‌ای مناسب به اسرائیلی‌ها فرصت ترمیم ندهیم

کارشناس و تحلیلگر رسانه اظهار کرد: هر چه در داخل به میزان و عمق شکست اسرائیلی‌ها کمتر و بیشتر به حوزه مظلومیت مردم فلسطین بپردازیم، به صهیونیست‌ها آن‌ها فرصت خواهیم داد تا خودشان را ترمیم کنند.
کد خبر: ۶۲۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵ - 04November 2023

کارشناس رسانه: با اقدامات رسانه‌ای مناسب به اسرائیلی‌ها فرصت ترمیم ندهیمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در برنامه امواج شبهه رادیو گفت‌‍وگو با حضور دکتر علیرضا داودی (کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه)، دکتر محمد آقاتقی (مدیر مطالعاتی افرا و کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و رسانه) به بررسی موضوع رویکرد‌های رسانه‌ای در رابطه با مسئله غزه و چگونگی قرار گرفتن رسانه‌های بیگانه در دالان استفاده از سوژه‌های خطی با اثرات دایره‌ای پرداخته شد.

ضعف رسانه‌های بیگانه در اشراف اطلاعاتی و عملیاتی

داودی، کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه با بیان اینکه در رابطه با عملیات طوفان الاقصی باید به سه مسئله پرداخت، گفت: مسئله اول؛ "پیش دستی با هدف پیشگیری نسبت به حوزه تبلیغات و مخاطب" شرایطی است که رسانه‌های بیگانه همواره در طول تاریخ فعالیت‌های فارسی خود راجع به آن اهتمام داشتند. پیش دستی به معنای اشراف اطلاعاتی و اشراف عملیاتی است. بنابراین؛ این دو در کنار هم به رسانه‌های بیگانه معنا می‌بخشند. رسانه‌های بیگانه در مدتی که عملیات طوفان الاقصی اتفاق افتاد، در خصوص این مسئله ضعیف عمل کردند و این موضوع از پیام‌های تولید شده کاملا مشخص بود.

وی افزود: معمولا پیام‌های رسانه‌های بیگانه کاملا متناسب با روحیه مخاطبی است که در لحظه مدیریت می‌کنند. به همین دلیل عمدتا رسانه‌های بیگانه سعی نمی‌کنند که لبه تضاد موضوع با میدان را به سمت خود بگیرند و همواره دنبال عامل ثالث می‌گردند. مانند موضوع آرمیتا گرانوند یا مهسا امینی.

رژیم به مخمصه افتاده و سردرگمی رسانه‌های بیگانه

داودی اضافه کرد: در خصوص عملیات طوفان الاقصی اگر می‌خواستند گزاره ثالثی را وارد کنند، وجه دوم می‌بایست، رژیم می‌شد، اما نتوانستند. بنابراین؛ اولین بار بود که سوئیچ بین گزاره اول و سوم یعنی گزاره دوم را نداشتند. به همین دلیل دیرهنگام به صدور پیام دست زدند و در روز‌های اول وحدت رویه و وحدت استراتژی در حوزه تبلیغات آن‌ها مشاهده نمی‌شد. به همین دلیل برای چنین پدیده جدید از همان روش قبلی استفاده می‌کردند و به همین دلیل نمی‌توانستند بسیاری از سوالات را پاسخگو باشند. چون رژیم به مخمصه افتاده بود. تمام پروتکل‌های آن‌ها برای آفند رژیم بوده و پدآفند خارج از توانایی آن‌ها بود. به همین دلیل وارد مرحله دوم شدند در این مرحله رسانه‌های بیگانه از جامپر‌ها برای ایجاد اختلال در فهم مخاطب فارسی از میدان دست زدند. در این مسیر دو اتفاق رخ داد. یک؛ بسیار سریع به مخفی کردن اطلاعات پرداختند که البته رسانه‌های بیگانه این اختفای اطلاعات را از رسانه‌های آمریکایی مانند سی ان ان و فاکس نیوز و بی‌بی‌سی ورلد در موضوع جرج فلوید و ضد نژادپرستی یاد گرفته بودند.

این کارشناس همچنین افزود: اختفای اطلاعات هرچند هم که ضعیف باشد، می‌تواند میدان را تحریف شده تبلیغ کند و از طرفی به افشای اطلاعات بدون پایه علیه جریان مقاومت پرداختند. در مسئله دوم؛ به سمت ایجاد پارادوکس‌های شیشه‌ای رفتند. مخاطب در این لحظه شاهد تضاد است، ولی به قدری شیشه‌ای است که نمی‌تواند باور کند که این یک پارداوکس است. مانند استفاده از دو کلمه "حماس تروریستی" و "آسیب پذیر شدن" و یا خط و نشان‌های رژیم بر علیه حماس.

به اسرائیلی‌ها فرصت ترمیم ندهیم

داودی در ادامه گفت: در مسئله سوم؛ بر توان ضعف‌های جریان مقاومت حساب کردند. هر چه در داخل به میزان و عمق شکست اسرائیلی‌ها کمتر و بیشتر به حوزه مظلومیت مردم فلسطین بپردازیم، به آن‌ها فرصت داده ایم تا خودشان را ترمیم کنند.

وی عنوان کرد: رژیم صهیونیست و صهیونیست‌ها در جهان از سه صنعت محروم هستند. صنعت اول؛ به "قاعده نفی اثبات" برمی‌گردد. آن‌ها نمی‌توانند اثباتی که جبهه مقاومت صورت داد را نفی کنند. ۷۶ سال تلاش کردند که دنیا متوجه نشود که نمی‌توانند چیزی را نفی کنند. صنعت دوم؛ تحت عنوان "اثبات مثبت" را ندارند. اکنون سناریوی تعادل روانی در رژیم مدل هالیودی است و کاملا مشخص است که برای افکار عمومی در جهان فیلم سینمایی بازی می‌کنند. آن‌ها همچنین صنعت سوم تحت عنوان "همگرایی ذهنی" را هم ندارند. تا به امروز یهود (از نوع اسرائیلی) براساس دو اصل زور و رعب را دور هم جمع کرده بود و اکنون که این هیمنه شکسته، حامی آن‌ها نیز از بین رفته است.

داودی گفت: اکنون دعوای مفاهیمی داریم، مفاهیمی هم، چون استکبار و استکبارستیزی، کشور اسرائیلی و اراضی اشغالی. در دنیا نیز دو جبهه نفرت از رژیم و جبهه نفرت از مقاومت. روبه روی هم ایستاده‌اند.

شکل‌گیری دایره مفهومی مظلومِ مقتدرِ معتقد و عجز رسانه‌های بیگانه

وی با اشاره به اینکه چند روزی است که انگلیسی‌ها خیلی ساکت هستند و نباید از آن‌ها غافل شویم، گفت: رسانه‌های بیگانه جلوی شکل گیری یک دایره مفهومی مظلومیت اقتدار آفرین یا مظلوم مقتدر معتقد شده را نتوانستند بگیرند. فلسطین نزدیک به ۹ هزار شهید داده است، اما عجز و ناله‌ای نمی‌بینید بلکه شاهد اقتدار مردم هستید. مردم فلسطین در طی این ۷۰ سال به این موضوع رسیده اند که عجز کاری از پیش نمی‌برد، بلکه می‌بایست مقتدر به مسیر خود ادامه دهد که در این راستا دو مفهوم برای آن‌ها مهم است و به همین دلیل رسانه‌های بیگانه نمی‌توانند این مسئله را فهم و حل کنند. یک. خون ریخته شده، ملاک میزان مقاومت من نیست. به تازگی شبکه اینترنشنال شایعه‌ای راه انداخته، که مگر نمی‌دانستند این عملیات این تبعات و این تعداد کشته را در پی خواهد داشت. پس چرا حمله کردند؟ و بی بی سی نیز تا می‌توانست به انتشار آن پرداخت. در صورتی که آن‌ها نمی‌دانند که اساسا از نظر مقاومت خون مقوم است و این همان اتفاقی است که رسانه‌های بیگانه در فهم آن عاجزند.

وی تاکید کرد: وعده‌های رژیم محقق نشد و این باعث تمسخر آن‌ها شد. سید حسن نصرالله از جلوی پرچم حزب الله رد شد و همه دنیا شگفت زده شد. این تصویری است که در ۲۴ ساعت گذشته پخش کردند. همین کافی که وعده صادق ظاهرا و باطنا هم بسیار صادق و نزدیک است. این نشان می‌دهد که رسانه‌های بیگانه هر آنچه که در توان دارند باید بگذارند و انگشت بر ماشه بیش از هر چیز آن‌ها را نگران کرده است.

عملیات طوفان الاقصی، پوشالی بودن رژیم صهیونیست را به دنیا مخابره کرد

آقاتقی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و رسانه در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: عملیات طوفان الاقصی عملیات ویژه‌ای بود و در طول ۷۴ سالی که فلسطین توسط رژیم صهیونیست اشغال شد، چنین عملیات آفندی نداشتیم که بدین شکل همزمان چند هدف را تامین کند و حیثیت امنیتی، اطلاعاتی و رسانه‌ای آن‌ها را زیر سؤال ببرد و پوشالی بودن رژیم را به تمام دنیا مخابره کند.

وی افزود: همان طور که آمریکا عملیات نظامی و سیاسی اسرائیل را انجام می‌دهد، اکنون مدیریت رسانه‌ای آن را نیز در دست گرفته است. همان هفته اول که ساختار سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی و نظامی اسرائیل فرو پاشید، سیستم رسانه‌ای آن نیز مختل شد. اسرائیل چندین سال است که فروپاشیده است، اما اکنون بعد از این عملیات به کل فرو ریخت و آمریکا سعی بر ترمیم این فروریختگی دارد به همین علت آمریکا وسط میدان است.

همچنان باید به برجسته سازی شکستِ عمیق رژیم بپردازیم

آقاتقی اضافه کرد: در هفته اول این عملیات به قدری فضا برای مقامات صهیونیستی سنگین بود که کاملا گنگ بودند. این ضربه به قدری سنگین بود که رسانه‌های ما همچنان می‌توانند به برجسته‌سازی این شکست تاریخی بپردازند. ضربه به موساد به معنای شکست قطعی اطلاعاتی است. بنابراین؛ باید به برجسته سازی این شکست مهم بپردازیم در غیر این صورت خواسته رسانه‌های بیگانه را عملی کرده‌ایم.

استیصال رسانه‌های بیگانه کاملا مشهود است

وی در پایان گفت: شبی که رژیم، بیمارستان معمدانی را بمباران کرد و آن فاجعه انسانی اتفاق افتاد، بلافاصله فضا را به سمتی بردند که کار ما نبوده است. در حالیکه در روز دوم یا سوم عملیات طوفان الاقصی از زبان کارشناس صهیونیستی اینترنشنال اعلام شد که به اعتقاد ما فلسطینی‌ها و حماسی‌ها پایگاه‌های خود را در مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها قرار داده اند و قاعدتا برای اینکه بر حماس پیروز شویم این اماکن جزء اماکن نظامی و قطعی تلقی می‌شود و دقیقا این اماکن را مورد حمله قرار دادند در حالیکه بعد از بمباران بیمارستان اعلام می‌کنند که کار ما نبوده است. یا اینکه می‌گویند ما قبل از حمله اعلام می‌کنیم، خودشان اماکن را تخلیه نکردند و باعث این اتفاق شدند در حالیکه اوایل عملیات عنوان کرده بودند که با این اتفاقی که افتاده است برای ما قانونی و مشروع است که بدون اعلام سرکوب و کشتار را انجام دهیم و یا اکنون اذعان می‌کنند که کسی را نکشته‌اند و اگر می‌خواستیم بدون اعلام بکشیم تعداد تلفات به بالای ۱۰۰ هزار نفر می‌رسید و این نشان از خباثت و تغییر هویت آنهاست. جریان عملیات رسانه‌ای مقاومت به قدری تمیز عملیات انجام داد و موضوع خون و حق طلبی آن‌ها به درستی پیش رفته است که استیصال را در رسانه‌های بیگانه شاهد هستیم.

گفتنی است، برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳،۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار