به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاعپرس، سرهنگ «محمد رازقی» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی «شهر امن» در خصوص خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی اظهار داشت: برای حل معضل آلودگی شهر تهران باید قانون هوای پاک اجرا شود که دستگاههای مختلف در این زمینه وظایفی بر عهده دارند که باید در حوزه فعالیتی خود اقداماتی داشته باشند.
سرهنگ رازقی افزود: شاید پلیس راهور تهران بزرگ از جمله دستگاههای موفقی بوده که در کاهش آلودگی و بهتر شدن این وضعیت تلاشهای بسیار و اقدامات موثری را در پایتخت داشته است.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: پلیس راهور تهران بزرگ از ابتدای سال جاری حدود ۳ میلیون برگ جریمه فقط برای خودروهایی فاقد معاینه فنی صادر کرده که این آمار نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: از زمانی که طرح ابطال معاینه فنی خودروهای دارای نقص فنی و دودزا توسط پلیس راهور تهران بزرگ شروع شد معاینه فنی حدود ۵ هزار وسیله نقلیه ابطال شد؛ چراکه معاینه فنی این خودروها بدلیل دودزا بودن یا نقص در سیستم خودرویی باطل شده است.
این مقام انتظامی افزود: این طرح در سال گذشته نبوده و از امسال شروع شده است؛ این ۵ هزار خودرو شاید سال قبل با همین وضعیت و دارا بودن معاینه فنی در سطح معابر تردد داشته و با همین حالت دودزا بودن تردد میکردند که امسال دیگر اینگونه نیست و معاینه فنی آنها ابطال شده است.
سرهنگ رازقی افزود: وضعیت ۱۷۶ دستگاه از این خودروها به گونهای بود که مجبور شدیم از تردد آنها جلوگیری کرده و آنها را به پارکینگ منتقل کنیم؛ این آمار در سال گذشته ۸۶ دستگاه بوده است که امسال طرح را تشدید کردیم.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تمامی اقدامات پلیس راهور تهران بزرگ در راستای بهتر شدن وضعیت هوا و کاهش آلودگی هوای شهر تهران و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه دودزا که سهم بیشتری در آلودگی هوای شهر دارند بوده است.
وی گفت: در شهر تهران حدود چهار میلیون و پانصد هزار موتورسیکلت روزانه در حال تردد هستند و متاسفانه سهم بالایی در آلودگی پایتخت دارند.
سرهنگ رازقی افزود: کارشناسان اعلام کردهاند که وضعیت موتورسیکلت از لحاظ آلودگی چندین برابر خودروها بوده و متأسفانه با این وضعیت معاینه فنی برای این موتورسیکلتها صادر نمیشود و الزامی برای گرفتن معاینه فنی هم ندارند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: متاسفانه یکی از معضلات شهر تهران نداشتن معاینه فنی موتورسیکلتها بوده و علیرغم اینکه تأثیر زیادی بر افزایش و حجم آلودگی هوا دارند و وضعیت نامناسبی را در این خصوص بوجود آوردند تاکنون اقدامی برای صدور معاینه فنی برای موتورسیکلتها صورت نگرفته است.
وی افزود: موتورسیکلتها به صورت قانونی باید معاینه فنی بگیرند، ولی تاکنون ساز و کاری در این خصوص فراهم نشده و قسمتهایی که وظیفه صدور معاینه فنی برای موتورسیکلتها را دارند تاکنون جدیت لازم برای این کار را نداشته اند.
این مقام انتظامی گفت: معاینه فنی موتورسیکلت به دو بخش مربوط میشود؛ سیستم آلاینده و سیستم ایمنی وسیله نقلیه که حتما باید ساز و کار آن مشخص و شرایط لازم مهیا گردد و الزامات لازم برای اخذ معاینه فنی توسط موتورسواران فراهم شود.
سرهنگ رازقی افزود: در کنار این اقدام باید مکانیزم برخورد با موتورسیکلتهایی که فاقد معاینه فنی هستند وجود داشته باشد؛ چرا که الان برخورد با خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند به صورت مکانیزه توسط دوربینهایی که نصب شده است در حال انجام است؛ ولی این ساز و کار برای موتورسیکلت علیرغم الزامات قانونی وجود شرایط صدور معاینه فنی مهیا نشده است.
وی گفت: اگر مشوقهایی برای راکبین و مالکین موتورسیکلت در نظر گرفته شود و در ابتدا داوطلبانه برای اخذ معاینه فنی مراجعه کنند میتواند شرایط خیلی بهتری را برای ترغیب آنان مهیا سازد و در وهله بعدی شرایط سختگیرانهتری برای کسانی که مراجعه نکردهاند، بوجود بیاید تا این معضل در شهر تهران که موتورسیکلتها سهم زیادی در آلودگی هوا دارند رفع شود.
انتهای ییام/ 241