معرفی کتاب/ انتشارات صریر

«عزیز کرده»؛ روایت مستند زندگی شهید تاجوک

چاپ دوم کتاب مستند روایی «عزیز کرده» براساس زندگی شهید حسن تاجوک که توسط انتشارات صریر به‌چاپ رسید و روانه بازار نشر شد.
کد خبر: ۶۳۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۹ - 21November 2023

به گزارش خبرنگار نگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، چاپ دوم کتاب مستندروایی «عزیز کرده» براساس زندگی شهید حسن تاجوک که توسط انتشارات صریر در ۳۳۶ صفحه به‌چاپ رسیده است،  روانه بازار نشر شد. 

تولد گنجشک‌ها، جوانه‌های انقلاب، همراه شدن با فاصله، جنگ در منطقه و تنهایی در شهر، جزیره مجنون، تیر خلاص، غربت فاو، طواف من کجا و پرواز عبدالله کجا؟!، کربلاهای گردان مسلم، باید برگردی گردان فرمانده، گرده‌رش نقطه رهایی حاج حسن، حاجت روا و عکس و استاد فهرست عناوین این کتاب را شامل می‌شوند. 

کتاب «عزیز کرده» زندگینامه مستند شهید «حسن ناجوک» ماحصل ۱۶۰ ساعت مصاحبه حضوری با دوستان، اقوام و همرزمان شهید حسن ناجوک می‌باشد که پس از بررسی و تطبیق با حدود صدبرگ سند به رشته تحریر درآمده است.

«عزیز کرده»؛ روایت مستند زندگی شهید تاجوک

بیشترین ساعات مصاحبه به همت محمدصادق ناجوک (پسر شهید) و مرتضی نادرمحمدی پیرامون شهید و گردان مسلم‌بن‌عقیل جمع‌آوری شده بود. سیری روایی با محوریت شهید حسن ناجوک به متن داده شده است تا در عین معرفی شخصیت فرمانده گردن مسلم‌بن‌عقیل شهدا و نیرو‌های گردان نیز معرفی و به مخاطب شناسانده شوند.

تمام سعی نویسنده بر این بوده است که حسن تاجوک به همان شکل که زیست، با تمام ابعاد وجودی یک انسان از خیر تا شر در این کتاب معرفی شود؛ بدین جهت کم‌ترین میزان حذف از مطالب جمع‌آوری شده در این اثر انجام شده است. در عین حال هر چند که فصول کتاب نام‌گذاری شده‌اند، اما مطالب کتاب کاملا به هم پیوسته می‌باشد و خواننده گرامی برای همراهی با اثر و یافتن حقایق جنگ، ناگفته‌های گردان مسلم و شخصیت شهید، بهتر است کتاب را از ابتدا تا انتها به ترتیب بخوانید.

«عزیز کرده»؛ روایت مستند زندگی شهید تاجوک/

مرضیه نظرلو نویسنده کتاب درباره «عزیز کرده» درباره این کتاب گفته است: این کتاب در رابطه با زندگی شهید حسن تاجوک فرمانده گردان مسلم‌بن‌عقیل شهرستان ملایر از لشکر انصارالحسین استان همدان است. ملایر از جمله شهرستان‌هایی است که شهدای شاخصی دارد اما ناشناخته هستند.

این نویسنده که برای نگارش این کتاب از حدود ۱۸۰ساعت خاطره بهره گرفته است، گفت: آقای حمید حسام کار نگارش کتاب را به من سپردند. مصاحبه‌ها اغلب در رابطه با نقش گردان مسلم‌بن‌عقیل بود برای همین مجدد برای پرکردن خلاءهای مصاحبه تکمیلی انجام شد و پس از آن کار نگارش و تدوین را آغاز کردم. این کتاب با زاویه دید سوم شخص به نگارش درآمده است و از پردازش‌های ذهنی خودداری کرده‌ام. زندگی شهید تاجوک فراز و فرودهایی دارد. به عنوان مثال به او تیر خلاص زده بودند اما زنده ماند یا پیش از انقلاب ماشینی با او برخورد می‌کند اما مجدد به زندگی ادامه می‌دهد.

«عزیز کرده»؛ روایت مستند زندگی شهید تاجوک/

نظرلو تاکید کرد: درحقیقت کتاب عزیز کرده روایتی مستند از زندگی شهید تاجوک است. ممکن است گاهی حس شود که در جایی از خاطرات پرش داشته‌ام. من نمی‌خواستم در فرایند نگارش دخل یا تصرفی انجام دهم. پس از نگارش، این اثر توسط آقای حمید حسام بازبینی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار