کتاب‌های جدید انتشارات روایت فتح رونمایی شدند؛

سرهنگی: نگاه شهید آوینی به جنگ، مثل کار برای امام حسین(ع) بود/ ادبیات جنگ، می‌‌آموزد چگونه با کشورمان برخورد کنیم

مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری با بیان اینکه ادبیات جنگ به ما می‌‌آموزد، قدر کشورمان را بدانیم و چگونه با آن برخورد کنیم، گفت: شهید آوینی کار برای جنگ را مثل کار برای امام حسین(ع) با برکت می‌دانست.
کد خبر: ۶۳۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ - 21November 2023

سرهنگی: نگاه شهید آوینی به جنگ، مثل کار برای امام حسین(ع) بود/ ادبیات جنگ، می‌‌آموزد چگونه با کشورمان برخورد کنیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از تولیدات بنیاد فرهنگی روایت فتح با عنوان «فرزندان خمینی(ره)» با حضور مرتضی سرهنگی و جمعی از نویسندگان در مجمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

محمدخانی: شش کتاب روایت فتح رونمایی می‌شود
در ابتدا، مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح در سخنانی با بیان اینکه کودکان غزه امروز نماد شهدای کربلا هستند، گفت: این برنامه فصل ششم از سلسله برنامه‌های فرزندان خمینی است که کتاب‌های «راه سَفید» زندگینامه داستانی شهید لشکر فاطمیون(ابوزینب) از زبان همسر به قلم فاطمه سادات کیایی، « عشق چرا ندارد» شهید مدافع حرم محمد صاحب کرم از زبان همسر به قلم مریم شیدا، «سوقی» خاطراتی از زبان ایرانیان بازگردانده شده از عراق به قلم شاهدخت حیدری، «پس از دیوار» برشی داستانی از زندگی آزاده عباس برهانی به قلم سید محمد فاطمی، «تو حمید منی؟» زندگینامه داستانی دانشجوی شهید حمید زرگوشی از زبان مادر به قلم کبری باقری را رونمایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این مراسم از شش کتاب صوتی جدید نشر روایت فتح به اسم‌های «پیامبر بهشت» روایتی از زبان قاصدان شهادت به قلم نیما زارع و گویندگی مهیار ستاری، «هفت شاخ» زندگینامه داستانی علی مزدور(حکیمی راد) شهید ناجا و فرزندش محمد شهید منا به قلم سعیده زراعتکار و گویندگی فاطمه عرب، «دل من هیچ» شهید اسدالله پازوکی از زبان همسر به قلم سمانه زالی و گویندگی الهام ناصری، «او مرگ را کشت» شهید دکتر مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای از زبان همسر به قلم معصومه خسروشاهی و گویندگی فاطمه نیرومند، «با تو می‌مانم» زندگی داستانی شهید مدافع حرم هادی باغبانی از زبان همسر به قلم منصوره قنادیان و گویندگی اعظم حبیبی، «اسیر آلواتان» مجموعه خاطرات شهدا و اسرای در بند کومله و دموکرات از زبان شاهدان عینی به قلم رضا رستمی و گویندگی مهیار ستاری-الهام ناصری رونمایی می‌شود.

سرهنگی: قیمت جنگ برای مردم ایران در نیامده است
در ادامه، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری، انتشار کتاب‌های جدید روایت فتح را تبریک گفت و افزود: نوشتن از جنگ در همه‌جای دنیا سنت است؛ بعد از جنگ جهانی دوم آلمان‌ها گروهی به اسم گروه ۴۷ را درست کردند؛ آن‌ها تعدادی از سربازها و نویسندگان را دور هم جمع کردند. سربازانی که روزگاری گرسنه بودند و در کوچه‌ خیابان‌ها به‌دنبال تکیه نان خشکی بودند برنده ۲ جایزه نوبل ادبیات برای کتاب‌های عقاید دلقک و طبل ابدی شدند.

وی به ایجاد اتحادیه نویسندگان در روسیه پرداخت با بیان اینکه در این اتحادیه بعد از ۸۰ سال از جنگ داستان نوشته می‌شود، گفت: من به این اتحادیه در روسیه رفتم؛ محل اتحادیه در یک باغ بود که هنوز بعد از ۸۰ سال در آن از جنگ می‌نویسند.

رئیس دفتر ادبیات پایداری تصریح کرد: حتی بوسنی که درگیر یک جنگ داخلی بوده است، از جنگ می‌نویسند. در بوسنی هر کسی از جنگ بنویسد دادگاه لاهه آن‌ها را به عنوان جنایت‌کار جنگی محکوم می‌کند ولی آن‌ها خاطرات‌شان را نوشتند و به زندان می‌روند.

سرهنگی با تاکید براینکه ادبیات قیمت تمام شده جنگ را برای ملت‌ها مشخص می‌کند، افزود: این قیمت هنوز برای ما در نیامده است که اگر در آمده بود، می‌فهمیدیم باید با مملکت‌مان چگونه رفتار کنیم.

وی به ذکر خاطراتی از همراهی با شهید حسین لشکری پرداخت و خاطرنشان کرد: با حسین لشکری به لشکر ۹۲ اهواز رفته بودیم و ایشان برای من صحبت می‌کرد و گفت "روزی عراقی‌ها من را از یک سلول انفرادی به خانه‌ی ویلایی منتقل کردند که شامل اتاق‌های مختلف بود و تخت‌خواب، رادیو و تلویزیون و سیگار و میوه داشت. خیلی خوشحال شدم که این امکانات برای من باشد. در این خانه چند دختر می‌آمدند.

مدیر دفتر ادبیات پایداری تصریح کرد: شهید لشکری به من می‌گفت "من در زندان یک مسوول به اسم ابو فرح داشتم که او به من گفت اگر یک دقیقه در تلویزیون عراق بگویید این عراق بود که به ایران حمله کرد ما همه کاری برای تو می‌کنیم.

سرهنگی با بیان اینکه لشکری در زمان اسارت ۲۶ سال سن داشت درحالی که وقتی برگشت ۴۴ ساله بود، افزود: لشکری در پاسخ گفته بود، ابوفرح! اگر یک خلبان عراقی در ایران چنین کاری بکند، شما به او چه می‌گویید؟ ابوفرح می‌گوید، ما می گوییم، خائن. لشکری ادامه می‌دهد من به او گفتم "چرا می‌خواهید از من یک خائن بسازید"؛ بعد ابوفرح به من گفت، باید به زندان برگردی. این‌ها قیمت است؛ قیمتی که ادبیات آن را مشخص می‌کند.

وی به ذکر خاطراتی از شهید آوینی پرداخت و با بیان اینکه آوینی پنجم عید سال ۱۳۷۲ از خرمشهر به تهران آمده بود، گفت: ظهر بود که در حوزه هنری برای اقامه نماز با مرتضی آوینی که پیرهن لی تنش بود و نم نم باران می‌بارید به نمازخانه رفتیم. از او پرسیدم کی به تهران برمی‌گردی و چقدر کار دارید که گفت "نمی‌دانم چرا سفره امام حسین(ع) اینقدر با برکت است ولی ما درباره جنگ چنین برکتی وجود دارد چون سوژه‌ها و موضوعات زیادی در جنگ داریم که جای کار دارد.

سرهنگی تاکید کرد: نگاه شهید آوینی به جنگ مثل کار برای امام حسین(ع) بود که همه می‌دانیم با برکت است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها