برگزاری سی و یکمین دوره هفته کتاب در کانون‌های فرهنگی هنری و کتابخانه‌های مساجد هرمزگان

کانون‌های فرهنگی هنری و کتابخانه‌های مساجد هرمزگان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برنامه‌های مختلفی را به منظور ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی اجرا کردند.
کد خبر: ۶۳۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱ - 24November 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، ۱۴۰ کتابخانه مخزن‌دار و ۱۲۸ کتابخانه باز و همچنین شماری از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که از ظرفیت مناسبی برای بخش کتاب برخوردارند در طول سال به‌ویژه هفته کتاب و کتابخوانی برنامه‌های متنوعی را در راستای تشویق و ترغیب افراد به ویژه کودکان و نوجوانان به مطالعه اجرا می‌کنند.

کانون شهید عباس کریمی بندرعباس

از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ کتابخانه به همت کانون شهید عباس کریمی محله ۲۰ متری شاه‌حسینی و با مشارکت خیرین در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد محلات شهر بندرعباس، طراحی، ساخت و نصب شده است.

اجرای طرح نذر کتاب با هدف جمع آوری کتاب‌های مطالعه شده و بلااستفاده در منازل و اهدا آن به کتابخانه‌های تازه تاسیس شده از دیگر برنامه‌های کانون شهید عباس کریمی است.

کانون ابوتراب روستای رکن‌آباد

کتابخانه کانون فرهنگی هنری ابوتراب روستای رکن آباد بخش بندزرک شهرستان میناب که به علت پوسیدگی و از رده خارج شدن قفسه‌ها، مدتی از فعالیت بازمانده بود، با همکاری خیرین همزمان با هفته کتاب راه اندازی مجدد شد.

برگزاری دورهمی دختران نوجوان با چاشنی معرفی کتاب در روز نخست هفته کتاب و کتابخوانی از دیگر برنامه‌های شاخص این کانون بود.

برگزاری کارگاه قصه‌گویی ویژه نونهالان و نوجوانان زیر نظر رقیه رکن آبادی از مربیان قصه‌گویی و مهیا نمودن فضای کتابخانه برای مطالعه دانش آموزان و جذب آن‌ها به مسجد از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.

کانون منتظران فرج روستای چهواز

کانون فرهنگی هنری منتظران فرج روستای چهواز شهرستان پارسیان در راستای بزرگداشت هفته کتاب و تشویق و ترغیب اهالی روستا به مطالعه، اقدام به برپایی نمایشگاه عرضه کتاب‌های امانی و گردشی کرده است.

۱۱۰ جلد کتاب با موضوعات دفاع مقدس، تربیتی، کودک و نوجوان، قصه و رمان، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی در این نمایشگاه عرضه شده و این نمایشگاه همه روزه نیم ساعت قبل و یک ساعت بعد از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا تا سوم آذر ماه میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «سلام بر ابراهیم» به صورت خوانش کتاب و پادکست، اعزام کتابدار کتابخانه کانون به مدارس روستا و معرفی کتاب برای دانش آموزان از دیگر برنامه‌های شاخص این کانون در هفته کتاب است. کانون انصارالحجه (عج) بخش شمیل به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، به همت کانون فرهنگی هنری انصارالحجه (عج)، ویژه برنامه «شبی با کتاب» در مرکز بخش شمیل شهرستان بندرعباس برگزار شد.

نوجوانان عضو کانون فرهنگی هنری انصارالحجه (عج) در این برنامه، به ارائه چکیده و خلاصه‌ای از کتابی که به تازگی از کتابخانه کانون به امانت گرفته بودند، پرداختند.

برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «آفتاب در حجاب» اثر سید مهدی شجاعی نیز یکی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب کانون فرهنگی هنری انصارالحجه (عج) است.

کانون رهروان کربلا روستای قلعه کمیز

کانون فرهنگی هنری رهروان کربلا روستای قلعه کمیز شهرستان رودان به مناسبت هفته کتاب، «کارگاه قصه گویی» با محوریت معرفی شخصیت شهید میرزایی ویژه رده سنی کودک و نوجوان به منظور بزرگداشت هفته کتاب و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار کرد.

کانون انصار روستای سرمست اجرای ویژه برنامه معرفی کتاب و برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «سیره تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها» با شرکت ۱۶ نفر از دختران رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال به منظور آشنایی نوجوانان با سیره فاطمی و الگو گرفتن از آن حضرت و برگزاری آزمون از مطالب مطرح شده

کانون شهید اسحاق پایان روستای تازیان بالا

حضور مدیرکانون و کتابدار کانون فرهنگی هنری شهید اسحاق پایان روستای تازیان بالا بخش مرکزی شهرستان بندرعباس در مدارس روستا و اهدا کتاب به دانش آموزان بخشی از فعالیت‌های هفته کانون این کانون بود.

کانون حضرت رقیه (س) روستای طارم کانون فرهنگی هنری حضرت رقیه (س) روستای طارم بخش مرکزی شهرستان حاجی آباد نیز ویژه برنامه‌ای با عنوان «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» را در هفته کتاب برگزار کرد.

برگزاری کارگاه قصه‌گویی و روایت داستان زندگی شهید برونسی نیز از مهمترین برنامه هفته کتاب کانون فرهنگی هنری منتظران فرج روستای ارمیش بخش گوهران شهرستان بشاگرد بود که با هدف آشنایی نوجوانان و جوانان عضو کانون با سیره شهدا برگزار شد.

کانون فرهنگی هنری مهدی موعود

دختران نوجوان عضو کانون مهدی موعود (عج) کوی آزادگان بندرعباس نیز در این هفته در قالب اردوی علمی از بخش‌های مختلف مرکز تخصصی علوم مجتمع آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان بازدید کردند.

برنامه‌های شاخص ستاد دیدار سرپرست و کارشناس رسانه و روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان و مشارکت در اجرای برنامه‌های این اداره کل، سرکشی و بازدید از کتابخانه‌های فعال مساجد و تجلیل از کتابداران برتر مساجد از شاخص‌ترین برنامه‌های هفته کتاب در کانون‌های مساجد هرمزگان است.

حمایت از کتابخانه‌های فعال مساجد، اجرای طرح «شنبه‌های کتاب»، برگزاری پویش کتابخوانی خانواده ها، برگزاری مسابقه کتابخوانی و برپایی نمایشگاه‌های کتاب به عنوان بخش دیگری از برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در این هفته بود.

سخنرانی ائمه جماعت مساجد در بین‌الصلاتین در رابطه با اهمیت مطالعه و کتابخوانی و معرفی کتاب، برپایی کارگاه‌های قصه گویی با محوریت قصص قرآنی و تجلیل از کتابداران مساجد بخش دیگری از دیگر برنامه هاست.

برپایی نشست کتابخوان با حضور کتابخوانی فعال در کانون‌ها، برگزاری اردوی یک‌روزه بچه‌های مسجد همراه با جنگ کتاب، برگزاری مسابقه خاطره نویسی و برپایی ایستگاه دانایی از دیگر بخش برنامه‌های هفته کتاب در کانون‌های مساجد هرمزگان است.

تجلیل اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان از سه نفر کتابدار کتابخانه‌های مساجد استان، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان با اداره کل کتابخانه‌های عمومی جهت تقویت و تجهیز کتابخانه‌های مساجد بخشی از برنامه‌های این هفته ستاد استان بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار