راشا تودی: اسرائیل به هیچ پیروزی معناداری در برابر حماس دست نیافته است

شش هفته مرگ و ویرانی در غزه که به زعم رهبران رژیم صهیونیستی باید به نابودی قطعی حماس منتهی می‌شد، اکنون چهره جنبش فلسطین را در سراسر جهان عرب و حتی فراتر از آن تقویت کرده است.
کد خبر: ۶۳۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷ - 26November 2023

راشا تودی: اسرائیل به هیچ پیروزی معناداری در برابر حماس دست نیافته استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه خبری راشاتودی در گزارشی درباره سیاست‌های شکست خورده رژیم صهیونیستی در غزه نوشت: رژیم صهیونیستی نتوانسته در ماجرای جنگ غزه به هیچ پیروزی معناداری در برابر مبارزان فلسطینی دست پیدا کند و اقدامات حماس در این جنگ، محبوبیت آن را جهانی کرده است.

راشاتودی می‌نویسد: اسرائیل پس از رد مکرر آتش بس با حماس و «مضحک» خواندن این ایده، در نهایت با طرح مربوط به وقفه چهار روزه در جریان درگیری‌های خود با حماس در غزه و تبادل اسرا موافقت کرد. شش هفته مرگ و ویرانی که رهبران اسرائیلی و غربی عنوان می‌کردند بایستی به نابودی قطعی حماس منتهی شود، اکنون چهره جنبش فلسطین را در سراسر جهان عرب و حتی فراتر از آن تقویت کرده است.

اگرچه طرح آتش‌بس چهار روزه‌ای که این جمعه اجرایی شد، آرامشی را برای همه کسانی که بیشترین آسیب را از جنگ در نوار غزه دیدند، به همراه آورد. با این وجود از بسیاری جهات فاجعه‌ای برای دولت اسرائیل محسوب شد. علاوه براین، همچنان که زنان و کودکانی که در اسارت به سر می‌برند، دوباره نزد خانواده‌های خود باز می‌گردند، خطر مربوط به از سرگیری دوباره جنگ نیز بیشتر می‌شود.

اگرچه اسرا و خانواده‌هایشان این آزادی را اکنون جشن می‌گیرند، با این حال، گام‌های بعدی در تعیین نتایج نهایی نبرد ۴۶ روزه که اکنون تحت تاثیر آتش‌بس، متوقف شده است، بسیار مهم خواهد بود. در شرایط کنونی، این ایده که «حماس باید برود» چیزی بیشتر از یک آرزو و رویا نمی‌تواند باشد.

به نوشته راشاتودی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۷ اکتبر قطعنامه‌ای را با حمایت گسترده اعضا تصویب کرد که به موجب آن خواستار برقراری آتش‌بس برای توقف درگیری‌ها در نوار غزه شد. این قطعنامه غیرالزام‌آور با وجود آنکه ۱۲۰ رای موافق را به دست آورد، اما از جانب اسرائیل و ایالات‌متحده آمریکا به طور کامل رد شد.

حتی در این رابطه «گیلاد اردان» سفیر اسرائیل در سازمان ملل، درخواست آتش‌بس را که از سوی کشور‌های عربی مطرح شده بود، به عنوان اقدامی برای «دفاع از تروریست‌های نازی» عنوان کرد. اظهاراتی که پس از آن مطرح شد که حماس چهار تن از گروگان‌های غیرنظامی اسرائیلی را بی‌هیچ قید و شرطی و تنها به دلایل بشردوستانه آزاد کرد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و سایر اعضای کابینه‌اش بار‌ها در جلسات اضطراری جنگ، هدفشان را سرکوب حماس و گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه عنوان کرده‌اند و از هر گونه مذاکره با آن‌ها خودداری کرده‌اند. با این حال، اگرچه طبق آخرین برآوردها، بمباران هوایی شش هفته‌ای مناطق پرجمعیت غیرنظامیان ساکنان فلسطینی که در نهایت به یک جنگ زمینی هم تبدیل شد، جان بیش از ۲۰ هزار نفر را گرفت، اما در نهایت نتوانست حماس را از بین ببرد.

راشاتودی اضافه کرد: در واقع نیرو‌های اسرائیلی هنوز هم نتوانسته‌اند، یک دستاورد نظامی قابل توجه در برابر گروه‌های مسلح فلسطینی ارائه دهند. این در حالی است که طبق گفته حماس، طی دو هفته اخیر جنگ، این گروه توانسته نزدیک به ۳۵۵ مورد از خودرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد. با این حال، نیرو‌های اسرائیلی هنوز هم نتوانسته‌اند هیچ یک از رهبران حماس را ترور کنند و یا اینکه شبکه‌های اصلی تونل‌های زیرزمینی حماس را کشف کنند. آن‌ها حتی نتوانسته‌اند مدرکی را منتشر کنند که به موجب آن ثابت شود که تعداد قابل توجهی از جنگجویان حماس را در میدان جنگ کشته‌اند.

بر اساس آمار‌های ارائه شده در روزنامه اقتصادی «کلکالیست» جنگ حماس علیه تل‌آویو تاکنون ۵۰ میلیارد دلار خسارت روی دست اسرائیل گذاشته است. علاوه بر این، ارتش اسرائیل به دلیل حملات گروه لبنانی حزب الله، در مرز‌های شمالی خود متحمل خساراتی در زمینه اطلاعاتی وتجهیزات نظارتی‌شان شده است. اقدامات انصارالله یمن هم در زمینه توقیف کشتی‌های اسرائیلی خسارات جدی را بر تجارت آن برجای گذاشته است. موضوعاتی که در بلند مدت سایر بخش‌های اسرائیل هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این رسانه روسی همچنین افزود: تحت تاثیر جنگ کنونی، اعمال فشار بسیار زیادی بر نیرو‌های آمریکایی در سراسر خاک سوریه و عراق صورت گرفته است و روزانه حملات گسترده‌ای علیه تاسیسات نظامی آن‌ها در این مناطق انجام می‌شود. موضوعی که با هدف تحت فشار قرار دادن واشنگتن برای پایان دادن به حملات اسرائیل در غزه انجام گرفته است.

از سوی دیگر در سراسر کشور‌های عربی، عموم مردم محصولات غربی را در مقیاس بی سابقه‌ای تحریم کرده و خرید از فروشگاه‌هایی مانند مک دونالد را که حمایت صریح خود از اسرائیل را در جریان جنگ اعلام کرده بود، متوقف کرده‌اند. علاوه بر این استاندارد‌های دوگانه نخبگان سیاسی و اقتصادی غرب نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفته است و در این میان عملکرد رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی به دلیل گزارشات جانبدارانه خود از روند جنگ نیز مورد نقد قرار می‌گیرد.

راشاتودی نوشته است: برخلاف تصور، حماس به جای آنکه با خشم جهانی مواجه شود و شکست بخورد نه تنها اکنون جان سالم به در برده بلکه محبوبیت بیشتری هم در جهان پیدا کرده است. در حالی که بایدن با این ادعا که حماس در مکان‌هایی مانند بیمارستان الشفا، حضور چشمگیری دارد، همواره بهانه‌هایی را برای تداوم تهاجمات اسرائیل به غزه و بمباران بیمارستان‌ها طرح کرد، جهان در برابر جنایاتی که اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین مرتکب شد، بسیار خشمگین است.

در همین رابطه «مارتین گریفیث» معاون دبیر کل سازمان ملل، فاجعه انسانی در غزه را «بدترین فاجعه تاریخ» خوانده و آن را نتیجه مستقیم اقدامات آمریکا دانست که هیچ خط قرمزی برای رفتار‌های اسرائیل در غزه ترسیم نکرد.

این شبکه خبری روسی در ادامه می‌نویسد: در مقابل شکست‌های اسرائیل، حماس از منظر نظامی و سیاسی در جریان این جنگ پیروزی‌های زیادی به دست آورد و اکنون هم به نظر می‌رسد که توانایی‌های نظامی‌اش همچنان پابرجا بوده و کاهش پیدا نکرده است. نیرو‌های حماس توانستند ضمن جلب توجه جهانیان به ماجرای جنگ غزه، در مقابل یکی از قدرتمندترین نیرو‌های نظامی جهان ایستادگی کنند و ضربات سنگینی به آن وارد سازند.

از زمان طرح صلح «کری» که به دوران ریاست جمهوری باراک اوباما مربوط می‌شود، آمریکا هیچ اقدامی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین انجام نداده است. در واقع تا پیش از ۷ اکتبر، هیچ سیاستمدار آمریکایی در مورد تشکیل دولت فلسطین حرفی نمی‌زد و همه نگاه‌ها معطوف به موضوع عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل بود. ایده بایدن و اسرائیل مهار حماس و تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین بود. با این حال، امروز همه دنیا از تشکیل دولت فلسطین صحبت می‌کنند. این موضوع در حالی قوت می‌گیرد که دولت نتانیاهو هم تحت تاثیر سیاست‌های خود در حال از بین رفتن است.

به نوشته راشاتودی، در چنین شرایطی اگر اسرائیل و حامیان غربی‌اش به جای یافتن راه‌حلی مسالمت آمیز، تشدید مناقشه را بیشتر کننند، تداوم جنگ می‌تواند به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر منجر شود که برای ثبات تمامی کشور‌های درگیر در جنگ تهدید‌زا خواهد بود. اکنون تداوم آتش‌بس مذکور می‌تواند آغاز دوران جدیدی از درگیری‌ها باشد. دورانی که حماس همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

این شبکه خبری در پایان می‌نویسد: در شرایط کنونی برقراری صلح به نفع تمام منطقه است. در جریان این جنگ مشخص شد که ارتش اسرائیل چیزی برای ارائه ندارد و تنها ضربه‌ای که در این جنگ وارد کرد به غیرنظامیان نواز غره بود و نه گروه‌های مسلح و نظامی فلسطینی. این موقعیت بسیار سختی برای غرب خواهد بود با این حال، تنها راه حلی برای حفاظت از غیرنظامیان و تضمین آزادی همه زندانیان به واسطه دنبال کردن یک راه حل مسالمت آمیز خواهد بود و نه یک راه‌حل خشونت‌بار.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار