به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، نشست اولین رویداد ملی پادکست فارسی از سوی شبکه رادیویی جوان با دبیری «وحید اسدی» و با حضور هیئت داوران و اصحاب رسانه برگزار شد.
معاونت صدای رسانه ملی بهمنظور شناسایی، آموزش و معرفی برترین پادکستهای فارسی کشور و نیز ایجاد رقابت پویا و سازنده میان پادکسترهای فارسی و کشف و رشد استعدادهای این حوزه، رویداد ملی پادکست فارسی را با داوری متخصصان این عرصه برگزار میکند.
اسماعیل باستانی، مجری و یکی از داوران این رویداد درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه گفت: تا الان ۴۷۰ اثر در رویداد ملی پادکست فارسی ثبتنام کردند. این رویداد به عنوان اولین رویداد ملی پادکست فارسی است. پیش از این دوستانم اولین دوره جایزه «جعبه» را با محوریت پادکست فارسی برگزار کرده بودند. اگرچه آن رویداد مستقل بود، ولی رویداد پادکست فارسی در سطح ملی برگزار میشود.
باستانی تعداد پادکستهای فارسی فعال را حدود ۱۵۰۰۰ پادکست عنوان کرد و گفت: این پادکستها در پادگیرهای مختلف بارگذاری میشوند و شنوندگان خاص خود را دارد. اپلیکیشنهایی داخلی که پادکست را بارگذاری میکنند؛ شامل شنوتو، تهران پادکست، فیدیبو، ناملیک است. در اپلیکیشنهای خارجی هم میتوان به کستباکس، گوگل پادکست، اپل پادکست و ... اشاره کرد.
پادکست باید بتواند بهترین ارتباط را برقرار کند
سعید معدنکن، یکی دیگر از داوران این رویداد درباره پادکست گفت: پادکست فضای شخصی سازی شده است؛ آن هم با محتوا و روایتی که پادکستر با علاقه خودش ارائه میدهد. به همین دلیل، داوری کردن روایت شخصیسازی شده در قالبهای مختلف کار سختی است. هر پادکستی که از دل برآید، لاجرم بر دل مینشیند؛ یعنی پادکست باید بتواند بهترین ارتباط را برقرار کند. بنابراین، نقطه به نقطه ارتباط گرفتن با افراد کار سنگینی است.
معدنکن با بیان اینکه من از بکار بردن کلمه داوری کردن پرهیز داشتم، توضیح داد: چراکه هر کدام از پادکستها واجد ارزشهای شخصی هستند و باید با خودشان مقایسه شوند. پادکستها علاوهبر اینکه باید دارای محتوای مناسب و روایت سالم باشند، اگر بحثهای تاریخی و علمی مطرح میکنند، باید از پشتوانههای علمی برخوردار باشند. چون رویداد ملی است. در مجموع پادکستی که بتواند بهتر ارتباط برقرار کند، جدای از تعداد شنوندگان دست برتر را دارد.
باستانی در تکمیل صحبتهای معدنکن از اصطلاح تمیز استفاده کرد و توضیح داد: محتوای پادکست باید تمیز باشد؛ چراکه ما با پادکستهایی هم مواجه هستیم، که محتوایش عام پسند نیست!
طیفهای مختلف پادکستر در رویداد پادکست فارسی شرکت کردند
علی بیاگوی به عنوان دیگر اعضای هیئت داوران در پاسخ به این سوال که چه تعداد از آثار دریافتی را شنیدید، بیان کرد: از بین ۴۷۰ پادکست ۱۵۰ تا را بررسی کردیم. ما از همه طیف اثر دریافت کرده بودیم. یعنی از پادکسترهای مبتدی گرفته تا افراد نامآشنای این حرفه اثر دریافت کردیم. پادکست یکی از راههای قصهگویی مدرن است، که در بستر اینترنت به وجود آمد. داوری پادکستها کار را برای ما سخت میکرد، ولی سعی کردیم معیارهایی را مورد توجه قرار دهیم، تا راحتتر پادکستها را انتخاب کنیم.
جادوی صدا مرا به عالم رسانه دعوت کرد
محسن صفایی، عضو دیگر هیئت داوران در پاسخ به این سوال که شما باید نقش موسیقی را در پادکستها بررسی کنید، آیا میانهتان با موسیقی خوب است؟ گفت: اولینبار چیزی که مرا به عالم رسانه دعوت کرد، تصویر نبود؛ بلکه جادوی صدا بود. موسیقی بخصوص بی کلام سالهای کودکی و نوجوانی مرا درگیر کرده بود. رویداد پادکست فرصتی بود تا دوباره یادی از عهد قدیم کنیم و در صداها و موسیقیهای مختلف گم شویم.
باستانی یکی از ضعفهای جدی پادکستسازان را انتخاب موسیقی دانست و تصریح کرد: عموماً همکاران هر آنچه را بپسندند، انتخاب میکنند؛ بجز یکی دو نوع پادکست بقیه این گونه نیست که برگردند و موسیقی مدنظر را انتخاب کنند.
پادکست جانمان را نجات داده است
احسان طریقت از دیگر اعضای هیئت داوران به نقش پادکست در زندگی افراد اشاره کرد و توضیح داد: پادکست جان خیلی از ماها را نجات داده است. یعنی پادکست انگیزه و موتور محرکی بوده، تا بلند شویم و یک کاری انجام دهیم. وقتی از پادکست صحبت میکنیم، از ستایش استمرار میگوییم. ۱۵ هزار نفر پادکست میسازند و در یک جریان بیانتها شرکت کردند و دلی کار میسازند. حال از بین پادکستها اسپانسر و منفعت مالی شکل گرفته است؛ البته نه برای همه. با این حال، محرکه ابتدایی پادکست آن چیزی بوده که پادکستر دوست داشته انجام بدهد.
انتهای پیام/ ۱۳۴