«محمدرضا رحمانی» مدیر عامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی دفاعپرس با بیان اینکه یکی از حوزههای تخصصی کاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) حوزهی ساخت مترو است، اظهار داشت: هم اکنون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در ۹ کلانشهر در حال احداث مترو است و تاکنون اجرای ۳۳۸ کیلومتر مترو را در شهرهای مختلف برعهده داشته که بخشی از آن در حال اجرا بوده و بخش عمده آن نیز به بهرهبرداری رسیده است.
وی افزود: یکی از اهداف مهم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و اولویتهایی که دولت جمهوری اسلامی مشخص کرده، اتصال شهرهای اقماری تهران به خطوط مترو تهران به منظور تسهیل تردد ساکنان این شهرهاست؛ به همین جهت در سنوات گذشته توانستیم شهر هشتگرد را به شبکه مترو تهران متصل کنیم و همچنین متروی پرند را که با جمعیت حدود ۵۰۰ هزار نفری یکی از بزرگترین شهرهای اقماری تهران است را با اولویت اتصال به شبکه مترو و تسهیل در تردد ساکنان این شهر به صورت شبانهروزی پیگیری و اجرا کردیم.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه پروژه مترو پرند به طول ۵۰ کیلیومتر از ایستگاه شاهد حرم مطهر امام خمینی (ره) تا شهر پرند در ۳ فاز اجرا شده، ادامه داد: فاز یک و دو پروژه که شامل اتصال شهر آفتاب و فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) به متروی تهران بود، در سال ۱۳۹۶ اتمام و به بهرهبرداری رسید، اما متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری چند سالی به حالت نیمه تعطیل بود تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با تدبیر دولت و همچنین همکاری با شهرداری و قطار شهری تهران، از ظرفیت مولدسازی استفاده و جان تازهای به این پروژه تزریق شد که عملیات اجرایی آغاز و با سفر رئیس جمهور در آذر ۱۴۰۱ سرعت دو چندانی گرفت.
وی عنوان کرد: خط رفت و برگشت مترو پرند از فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه پرند به طول ۱۹ کیلومتر احداث شده که در این رابطه رکوردهای زیادی در ریلگذاری و تامین تجهیزات پروژه به ثبت رسید؛ ساخت و راهاندازی خط برگشت این پروژه در کمتر هفت ماه که یک رکورد در عرصه ساخت مترو محسوب میشود، صورت گرفت.
رحمانی در ادامه اضافه کرد: ریل حرکتی متروی پرند برای اولین بار برای خطوط متروی در ایران تولید شد و به پروژه حمل و نصب شد و همچنین در بحث ریل سوم قطارهای مترو از دو شرکت دانشبنیان داخلی استفاده کردیم و این ریل در کشور تولید و در سریعترین زمان نصب و در تستها نتایج لازم را گرفتیم و کارایی دارند و همچین در پستهای برق داخل مسیر، از تجهیزات کاملاً داخلی استفاده شد و میتوانیم ایرانیترین خط مترو کشور را مترو پرند بدانیم.
وی تامین تجهیزات ویژه احداث مترو در این مدت زمان کوتاه را دیگر ویژگیهای پروژه مترو پرند برشمرد و تصریح کرد: تامین و اجرای بیش از دو هزار و ۴۰۰ ریل حرکتی داخلی، تولید ۳۵ کیلومتر ریل سوم و ریل برقرسان در داخل کشور، بیش از ۱۰۰ کیلومتر کابلکشی، تولید و نصب ۳۰ کیلومتر دیوار پیشساخته در کمتر از ۶ ماه، اجرای بیش از ۱۰ کیلومتر فنسکشی، احداث ساختمانهای پیش ساخته برای پستهای برق، ساختمان ویژه برای HVS در ۱۳۵۰ مترمربع از جمله شاخصههای اجرای پروژه پرند است.
مدیر عامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) سپس بیان داشت: ایستگاه پرند به عنوان یک ایستگاه شهری با بیش از ۲ هزار مترمربع ساختمان و با نصب کامل تجهیزات پست برق، گیتهای ورودی خروجی و تابلوهای برقرسان بههمراه پله برقی و آسانسور در کوتاهترین زمان احداث و تجهیز شد.
انتهای پیام/ 231