خبرگزاری دفاع مقدس: آگاهی یافتن نسبت به ظهورامام زمان(عج) وچگونگی برقراری حکومت اسلامی در سراسر دنیا توسط ایشان سوالی است که برای رسیدن به پاسخ آن با حجت الاسلام محمدصادق کفیل، یکی از اساتید مرکز تخصصی حوزه مهدویت در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس به سوالات ما در این باره پاسخ داده است.
مدل و نوع حکومت امام عصر به چه شکل است؟
شاخص حکومت امام زمان و هر حکومتی بر سه محور خواهد بود؛ حاکم، قانون و مجری . حاکم در حکومت امام زمان، امام معصوم است، قانون، قرآن و سنت می باشد و مجری نیز عادل است یعنی بهترین های عالم.
آیا این نوع مدل حکومت ایشان شباهتی با حکومت امیرالمومنین (ع) دارد یا خیر؟
در حکومت امام علی(ع) دو شاخصه اول وجود داشت، هم حاکم معصوم وهم کتاب و سنت. مشکل حکومت امیرالمومنین، مجری بود. تفاوت بارز حکومت امام عصر با سایر حکومت ها حتی حکومت امیرالمومنین و پیامبر اکرم(ص)، را می توان در وجود مجری دانست. یعنی خدا غیبت را ایجاد کرده و حضرت ولی عصر را پشت پرده غیبت برده است تا شرایط را فراهم نماید، در حکومت امیرالمومنین شرایط فراهم نبود، یاران جدی نبودند. در حکومت امام عصر یاران جدی و آمادگی جهاد هستند و دنیا، خواهان حکومت امام عصر می باشد و رمز موفقیت امام زمان نیز علاوه بر حکومت امام معصوم و قانون بودن سنت و قرآن، تشنه بودن دنیا برای حاکمیت ایشان و بسترسازی الهی است.
در صورت وجود این شباهت، طبیعتاً مغرضان و دشمنانی نیز وجود خواهد داشت، برخورد امام عصر (عج) با این افراد چه طور خواهد بود؟
در ظهور یکسری علایم وجود دارد و یکسری شرایط. ظهور متوقف بر نشانه ها نیست متوقف بر دجال و سفیانی و ... نیست. ظهور متوقف بر عدالت خواهی است. در زمان کنونی دنیا به سمت عدالت خواهی پیش می رود. امام(ره) فرمودند که کشورهای اسلامی باید بیدار شوند و حق خودشان را از حاکمان بگیرند تا زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم شود. یعنی تا این اتفاق نیافتد اصلاً بستر ظهور فراهم نمی شود.
هرچقدر حاکم در دوران غیبت به مقام عصمت و قانون به قرآن و سنت و مجریان به عدالت نزدیکتر باشند بسترسازی برای ظهور کرده ایم. نظریه ولایت فقیه بهترین بسترسازی برای ظهور است. مجلس و دولت ما هم اگر می خواهد دولت زمینه ساز باشد تنها با یا مهدی (عج) گفتن این مهم صورت نمی پذیرد. مجلس زمینه ساز، یعنی مجلسی که قوانینی تصویب نماید که به سنت و قرآن نزدیک و مطابق آن باشد.
قوانینی که هم اکنون تصویب می کنند مخالف قرآن و سنت نیست؛ اما موافق آن هم نمی باشد. یعنی براساس قرآن و سنت قانون تنظیم نمی کنند. مثلاً در آموزش و پرورش و در مدارس شبهه ای در ذهن بچه ها ایجاد نمی کنند یا در تلویزیون برنامه های غیراخلاقی و مستهجن پخش نمی کنند، ولی تلویزیون ما بر اساس قرآن و دین نیست. کسی از این صحبت ها برداشت ضد انقلابی نکند. این فرمایشی است که خود مقام معظم رهبری دارند، همین اسلامی شدن دانشگاه ها؛ اسلامی شدن دانشگاه ها یعنی بستر سازی برای ظهور. باید بگوییم اسلامی شدن دولت، اسلامی شدن مجلس، اسلامی شدن صداوسیما؛ همه این موارد باعث بستر سازی خواهد شد.
برخی درباره علایم ظهور گمانه زنی می کنند، این موضوع تا چه میزان صحت دارد؟
اینها سندیت ندارد. ما آسیب جدی در زمینه مهدویت داریم و آن هم مطابقت دادن علایم با حوادثی که اتفاق می افتد می باشد. ظهور متوقف بر علایم نیست. ظهور امام زمان (عج) متوقف بر خروج سفیانی نیست، یعنی امام زمان منتظر خروج سفیانی نیست. این عوامل، شرط نیست. من دو فرق نشانه و شرط را می گویم: اول اینکه ظهور متوقف بر نشانه ها نیست. دوم نشانه ها به دست ما نیست. یعنی امام زمان برای ظهورشان منتظر ایجاد علایم نیستند.
همه روایات به ما گفته اند شرایط ظهور را فراهم کنید، زمینه سازی کنید. انتظار یعنی حرکت کنید. به ما گفتند منتظر مانند مجاهد است چون مجاهد پرکارترین می باشد، مجاهد دغدغه دین دارد، یعنی منتظر پویا است حرکت می کند و تلاش می نماید، خودسازی می کند جامعه سازی می کند. به ما هیچ جایی نگفتند که سرگرم علایم بشوید. به ما گفتند بروید امامتان را بشناسید. اهل بیت علایم را برای جلوگیری از مدعیان می گفتند . علایم نشانه است.
ممکن است هیچ کدام از این علایم اتفاق نیافتد، ولی امام زمان ظهور نماید؟
بله. مراد از علایم ظهور، علایم قیام است. بین ظهور و قیام تفاوت وجود دارد. ظهور امام در مدینه است، قیام امام در مکه می باشد. علایم بعد از ظهور رخ می دهد. البته این موارد تخصصی است که باید بر روی آن کار کرد. فردی می گفت ظلم و جور را زیاد کنید که آقا بیاید، گفتم این نشانه است، شما برو سفیانی بشو که آقا زودتر بیاید. گفت سفیانی مشخص است که چه کسی می باشد. گفتم برو یمانی بشو که آقا بیاید. گفت مشخص است چه کسی است. پس ما نمی توانیم سفیانی یا یمانی بشویم تا امام عصر بیایند. اینها نشانه است که رخ می دهد.
ما باید خودسازی و جامعه سازی کنیم تا آقا بیایند. باید عدالت خواهی کنیم، همان تعبیری که رهبری و مراجع دارند. بزرگترین معضل ما در عرصه مهدویت سرگرم شدن به علایم است و ما با سرگرم شدن با عوامل از شرایط بازمی مانیم. مهمترین دلایل انجمن حجتیه و پشتوانه های فکریشان این بود که علایم را خوب نفهمیدند و پرشدن زمین از ظلم و جور را شرط ظهور دانستند به جای نشانه. ما باید به شدت به سراغ شرایط برویم. ادبیات حضرت امام (ره) را ببینید که فرمودند: انقلاب کردیم تا عدالت ایجاد گردد، تا زمینه ساز ظهور شویم. انقلاب ما در ادبیات حضرت امام یعنی زمینه سازی برای ظهور. مقام معظم رهبری می فرمایند این بیداری اسلامی باید به کل دنیا سرایت پیدا کند و می کند. تا این بیداری اسلامی در کل دنیا سرایت پیدا نکند از ظهور خبری نیست.
بیداری اسلامی در منطقه ما و بیداری در کل دنیا، زمینه ساز ظهور خواهد بود؟
دنیا باید عدالت خواه شود تا حضرت بیاید. دنیا باید عادل عالَم هستی را بخواهد تا بیاید وگرنه نمی آید. الگو و شاخص منتظران، مجاهدین هستند. برای ایجاد فرهنگ انتظار در کشور باید فرهنگ حماسه و شهادت در کشور زنده باشد. امام صادق(ع) فرمودند که منتظر عین مجاهد است و فرهنگ ایثار و شهادت یعنی دغدغه دین داشتن. شهدا بهترین اساتید مدرسه انتظار هستند و هرچه با زندگی آنها اُنس بگیریم و ویژگی های آنان در زندگی ما جاری شود ظهور نزدیک تر خواهد شد.