رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

دفاع مقدس بخش مهمی از هویت ملت ماست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: دفاع مقدس بخش مهمی از فرهنگ، هویت و ارزش های ملت ماست و هیچگاه از ذهن ها فراموش نمی شود.
کد خبر: ۶۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ - 23December 2015

دفاع مقدس بخش مهمی از هویت ملت ماست

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از قم، دکتر محمدسالار کسرایی در دیدار با مدیرکل حفظ آثار قم که روز سه شنبه در محل این اداره کل صورت گرفت، با بیان خاطرات خود از حضور در کرمانشاه و در مناطق جنگی، ابراز کرد: در دوران جنگ، بمباران های هوایی مناطق مسکونی از سوی دشمن بعثی آنقدر شدید بود که اگر روزی حمله ای صورت نمی گرفت، همه تعجب می کردند؛ با این حال مقاومت مردم در برابر حملات دشمن بخصوص ایستادگی در مقابل حملات منافقین کوردل، بی نظیر و مثال زدنی بود.

وی با اشاره به ضرورت حفظ آثار دوران هشت ساله دفاع مقدس به عنوان طولانی ترین جنگ قرن معاصر گفت: دفاع مقدس ماهیتی مردمی داشت و اداره کل حفظ آثار هم از جمله نهادهایی است که خاستگاه مردمی داشته و بستر آن، ضبط و ثبت حماسه های حضور مردم، دستگاه های اجرایی و نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس می باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با اشاره به اینکه مقاومت مردم در دوران حماسه و ایثار هیچگاه فراموش نخواهد شد، ادامه داد: دفاع همه جانبه و مقدس، جزیی از هویت و فرهنگ ملت ماست و همه تکلیف داریم از این سرمایه معنوی و میراث پرافتخار بخوبی حفاظت و حمایت نموده و آن را تقویت کنیم.

وی با بیان این نکته که هر رزمنده ای در حکم یک کتاب از خاطرات و اسناد دفاع مقدس است، تاکید کرد: اگر برگی از این خاطرات از تاریخ کم شود، آیندگان ما را نخواهند بخشید.

کسرایی خاطره نویسی را شیوه جاری شخصیت های تاثیرگذار جهان برشمرد و افزود: با ثبت خاطرات رزمندگان اسلام و پیشکسوتان دفاع مقدس می توان این فرهنگ طلایی را به نسل های آینده منتقل نمود.

ایجاد دبیرخانه دائمی همایش ادبیات پایداری در دانشگاه آزاد اسلامی قم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در بخش دیگری از سخنان خود، به برگزاری همایش ملی ادبیات پایداری در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و اظهار کرد: برگزاری این همایش، از افتخارات دانشگاه آزاد است و ما به دنبال آن هستیم علاوه بر ایجاد دبیرخانه دائمی همایش ادبیات پایداری، اندیشه های حضرت امام(ره) و سبک زندگی اسلامی، از برگزاری این همایش علمی، خروجی های مطلوبی در سطح ملی و در تراز علمی، پژوهشی بالا بدست آوریم.

وی همچنین ایجاد رشته ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم را افتخار دیگر این دانشگاه در حوزه دفاع مقدس خواند و تصریح کرد: دانشگاه آزاد ظرفیت ها، توانمندی ها و علاقمندی های قابل قبولی در اساتید، دانشجویان و کارکنان در حوزه های علمی، هنری، پایان نامه ها و ... مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت دارد؛ بخصوص اگر خلاقیت های هنری با مقوله علمی، حماسی و آیینی آمیخته گردد، تاثیرات مضاعف و ماندگاری به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین یادآور شد: با پیگیری ها و هماهنگی های صورت گرفته با گروه های معماری و هنری، یادمان دو شهید گمنام دانشگاه آزاد اسلامی قم بزودی بهسازی می شود.

سرهنگ احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم نیز دراین دیدار، با اشاره به اهمیت توجه به بعد علمی حماسه دفاع مقدس گفت: اقداماتی چون فعالیت کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار قم با بیش از 16 هزار جلد و هفت هزار عنوان کتاب، ایجاد رشته ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قم و نیز حمایت از پایان نامه های مرتبط، ارائه دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه ها و همچنین پیگیری و مشارکت در برگزاری همایش ملی ادبیات پایداری در بهمن ماه، نشان از اهتمام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به مقوله علمی و آکادمیک فرهنگ ایثار و شهادت دارد.

وی با بیان اینکه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عضو شورای حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان و همچنین عضو هیئت امنای مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس نیز می باشد، ابراز کرد: ان شاءالله با همدلی و همزبانی، شاهد تدوین نقش جامع استان در دوران دفاع مقدس و همچنین تهیه مدخل های ورودی دانشنامه دفاع مقدس در حوزه مجامع علمی و دانشگاهی باشیم.

در این جلسه که دکتر جنتی فر مدیر گروه ادبیات پایداری دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و قاسمی و فردوسی معاونان تحقیقات و پژوهش و فنی مهندسی اداره کل حفظ آثار قم نیز حضور داشتند، تفاهمنامه همکاری فیمابین  بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور و دانشگاه آزاد اسلامی به دکتر کسرایی تقدیم گردید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار