در دیدار مدیران بنیاد کرامت رضوی؛

تولیت آستان قدس رضوی: خدمت به نیازمندان باید مبتنی بر احترام، مهربانی و رعایت کرامت انسانی باشد

حجت‌‌الاسلام مروی نسبت به رعایت احترام، عزت و کرامت والای انسانی احسان‌پذیران در خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی تأکید کرد.
کد خبر: ۶۳۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸ - 12December 2023

تولیت آستان قدس رضوی: خدمت به نیازمندان باید مبتنی بر احترام، مهربانی و رعایت کرامت انسانی باشدبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در دیدار مدیران بنیاد کرامت رضوی که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد با تأکید بر اینکه در خدمت‌رسانی‌ها باید مراقب بود کرامت احسان‌پذیران و مراجعان زیر سؤال نرود و بی‌احترامی به آنان خلاف شرع است، اظهار داشت: پروردگار متعال به مؤمنان عزت داده، این عزت خدادادی است و هیچکس حق ندارد به آن خدشه وارد کند؛ شاید آسیب جسمی به دیگران را با پرداخت دیه بتوان جبران کرد، اما آسیب روحی قابل مقایسه با صدمه جسمی نبوده و با دیه قابل جبران نیست.

وی با بیان اینکه خدمت به نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر باید با توجه به ارزش‌های والای انسانی و فرهنگ اسلامی انجام شود؛ افزود: در امور خیر و کمک‌رسانی‌ها حفظ شأن و منزلت افراد بسیار ضروری است و همانند سیره ائمه اطهار (ع) باید مبتنی بر احترام، مهربانی و رعایت کرامت والای انسانی صورت پذیرد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به اینکه خادمی حضرت رضا (ع) تنها منحصر به حرم مطهر نیست؛ ابراز داشت: سعه وجودی حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام عالم‌گیر است؛ بر همین اساس محصورسازی خادمی تنها در جغرافیای حرم مطهر به معنای محدودسازی این وجود قدسی در یک فضای محدود فیزیکی بوده که این بی‌احترامی به حضرت رضا(ع) است.

وی تصریح کرد: ائمه معصومين علیهم‌السلام آينه تمام‌نمای تجلی خداوند هستند و هرکجا نام شریف آنان آورده و به نیت ایشان خدمتی به خلق صورت پذیرد، آنجا حرم است؛ همچنان که خداوند در همه جا حاضر و ناظر است، ائمه اطهار علیهم‌السلام نیز به اذن الهی همه جا حاضر و ناظر هستند.

حجت‌الاسلام‌ مروی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه بنیاد کرامت رضوی در امور خدمت‌رسانی به جای تصدی‌گری باید تسهیل‌گر جلب فعالیت‌های مردمی باشد؛ ابراز داشت: بنیاد کرامت در حوزه خدمات اجتماعی و امور خیرانه باید به تسهیل‌گری، حمایت و هدایت فعالیت‌های مردمی و ایجاد هسته‌های خدمت در کل کشور بپردازد؛ زیرا تصدی‌گری موجب محدودسازی فعالیت‌ها خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اقدامات آستان قدس در حوزه خدمات اجتماعی باید خلاقانه و جریان‌ساز باشد؛ تصریح کرد: همچنین خدمات اجتماعی این آستان مقدس باید شاخص و معطوف به اموری باشد که از عهده نهادهای حمایتی و امدادرسان کشور ساخته نیست؛ ظرفیت‌ آستان قدس رضوی بسیار بالا است و نباید در حوزه خدمت به اقشار آسیب‌پذیر مشابه سایر نهادهای حمایتی عمل کند.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از علم و دانش برای تحقق خدمت‌رسانی هرچه شایسته‌تر، هدفمندتر و مؤثرتر، خاطرنشان کرد: بنیاد کرامت از بخش‌های مهم آستان قدس رضوی است که در ظاهر خدمات اجتماعی ارائه می‌دهد، اما باطن خدمات آن موجب ارتقا محبت امام رضا (ع) در قلوب مردم می‌شود، لذا این بنیاد کاری معرفتی و بلند دارد که برای انجام هرچه شایسته‌تر آن نیازمند بهره‌مندی از نظرات اندیشکده‌ها و نهادهای علمی است.

حجت‌الاسلام‌ مروی در ادامه اطلاع‌رسانی شفاف و بهنگام خدمات اجتماعی آستان قدس به مردم را مطالبه کرد و گفت: باید تدبیری برای اطلاع‌رسانی شایسته خدمات اجتماعی آستان قدس به جامعه صورت پذیرد؛ این خدمات حکایت از آثار و برکات مرقد مطهر و وجود مقدس امام رضا (ع) پس از گذشت هزار و ۴۰۰ سال از ارتحال ظاهری آن حضرت دارد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: باطن خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی امام‌شناسی است؛ چه کسی در عالم پس از گذشت صدها سال از فوتش همچنان وجود، مرقد و نامش موجب آثار و برکات برای مردم است؟ لذا تأکید درخصوص توجه به حوزه اطلاع‌رسانی به جهت اهمیت آن در امام‌شناسی و عیان‌سازی برکات ظاهری وجود قدسی حضرت رضا (ع) است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها