عزم قاطع عراق و اقلیم کردستان برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی با ایران

وزیر داخله دولت اقلیم کردستان عراق امروز در دیدار با امیرعبداللهیان در ژنو بر عزم عراق و اقلیم برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی با ایران تأکید کرد.
کد خبر: ۶۳۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲ - 14December 2023

عزم قاطع عراق و اقلیم کردستان برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی با ایرانبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، ریبر احمد خالد وزیر داخله دولت اقلیم کردستان عراق امروز با حضور در هتل محل اقامت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ژنو با وی دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار که سفیر عراق نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو و رئیس دفتر وزیر خارجه عراق نیز حضور داشتند، با تاکید بر عمق روابط نزدیک، عمیق و برادرانه دو کشور ایران و عراق، از روند رو به رشد روابط دو کشور در همه زمینه‌ها ابراز خرسندی کرد و این روابط را به نفع دو کشور و نیز کل منطقه دانست.

امیرعبداللهیان عزم دوستان عراقی برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین دو کشور را ستود و بر ضرورت تبدیل مرزهای مشترک ایران و عراق به مرزهای پررونق اقتصادی و تجاری و شکوفایی به‌ نفع دو ملت تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ضمن تشکر از اقدامات انجام شده از سوی دولت عراق و اقلیم کردستان در خصوص اجرای توافقنامه مشترک امنیتی، بر ضرورت اجرای کامل آن در راستای تضمین کامل امنیت مرزهای مشترک تاکید کرد.

وزیر امور خارجه همچنین از مهمان‌نوازی گرم اقلیم کردستان عراق از زوار ایرانی اربعین حسینی که در دو سال اخیر با گشایش یک گذرگاه جدید در کنار دیگر گذرگاه‌های مرزی عراق، زمینه تسهیل رفت و برگشت روان زوار را فراهم کردند، صمیمانه قدردانی کرد.

ریبر احمد وزیر داخله اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار، روابط دو کشور ایران و عراق را مثال زدنی توصیف کرد.

وی با اشاره به توافق‌نامه امنیتی امضا شده بین ایران و عراق و تاکید بر عزم قاطع عراق و اقلیم کردستان بر اجرای کامل آن گفت: امنیت مرزها برای ما یک اولویت اساسی است و برخی مشکلات امنیتی گذشته هرگز به مرزهای مشترک بازنخواهد گشت و مرزهای اقلیم با ایران تحت کنترل کامل است و خاک عراق و اقلیم هرگز محلی برای هیچ تهدیدی علیه ایران نخواهد بود.

وی افزود: امنیت و ثبات منطقه هدف مشترک ایران و عراق است و همکاری‌های مشترک در این زمینه ادامه خواهد یافت.

در این دیدار برخی موضوعات همکاری‌های مشترک ایران و عراق و اقلیم کردستان و نیز آخرین تحولات غزه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در رأس هیأتی برای شرکت در دومین نشست مجمع عمومی پناهندگان در ژنو حضور دارد، طی دو روز گذشته ضمن شرکت در این نشست و ایراد سخنرانی با تعدادی از همتایان و مقامات حاضر در ژنو دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع جاری در غزه به گفت‌وگو پرداخت.

وی در این سفر با وزرای خارجه تونس، لبنان، اردن، عربستان سعودی، ژاپن، اندونزی، نخست‌وزیر واتیکان و نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار کرد.

 

نظر شما
پربیننده ها