دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش آمریکا در جنگ غزه

مشاور امنیت آمریکا از آغاز مرحله جدید جنگ غزه با هدف قرار دادن سران و رهبران گروه «حماس» خبر می‌دهد. موضوعی که می‌تواند به سرعت و به صورت انفجاری درگیری و خشونت‌ها در منطقه را افزایش بدهد.
کد خبر: ۶۳۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 16December 2023

آغاز مرحله جدید جنگ غزه با ترور رهبران حماسگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در روز‌های اخیر به سرزمین فلسطین اشغالی سفر کرده بود در اظهاراتی معنادار و بسیار مشکوک از آغاز مرحله جدید جنگ غزه با هدف قرار دادن سران و رهبران گروه «حماس» خبر داده است. موضوعی که نشان از این مسئله دارد که کارگردانی جنگ غزه نه در دستان رژیم صهیونیستی که در دستان آمریکا و مقامات کاخ سفید قرار دارد.

اما توجه به این موضوع نیست که همگان را به این نتیجه می‌رساند که مدیریت و کارگردانی جنگ غزه نه در تل‌آویو که در واشنگتن و کاخ سفید است، زیرا اگر از زمان انجام عملیات «طوفان‌الاقصی» تا امروز که ۷۱ روز از آن می‌گذرد سیر تحولات و اقدامات کشور‌های غربی به خصوص آمریکا را مورد کنکاش و بررسی قرار بدهیم به این نتیجه دست پیدا می‌کنیم که آمریکا صحنه گردان این روز‌های نبرد در میدان غزه است.

موضوع دیگر که موجب شده تا کارشناسان و صاحب‌نظران، آمریکا را کارگردان جنگ غزه، نام ببرند حمایت و پشتیبانی همه جانبه این کشور از رژیم صهیوینستی به خصوص از زمان انجام موفقیت آمیز و غافلگیرکننده عملیات «طوفان‌الاقصی» است. بر اساس اسناد و گزارش‌هایی که تا امروز در رسانه‌های منطقه‌ای چاپ و بین المللی منتشر شده آمریکا در جریان جنگ غزه میزان ۴۳ میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک کرده است. کمکی که به خوبی نشان می‌دهد این امریکا است که به دنبال پیروزی تل‌آویو در این جنگ است.

از طرف دیگر در همان روز‌های نخست جنگ غزه بود که خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای منطقه و آمریکا خبر از اختصاص یک خط مستقیم پروازی بین آمریکا و «اسرائیل» به منظور ارسال تجهیزات و جنگ‎افزار‌های لازم و موردنظر ارتش رژیم صهیونیستی دادند که این ماجرا نشان از این موضوع مهم و حساس دارد که آمریکا تمام قد در کنار «اسرائیل» قرار گرفته است و در این جنگ هم وظیفه خود می‌داند که تمامی نیاز‌ها و احتیاجات ارتش این رژیم اشغالگر و نامشروع را تامین کند.

البته وقتی به سخنان «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در روز‌های اخیر به فلسطین اشغالی سفر کرده خوب دقت می‌کنیم درمی‌یابیم که او در صحبت‌های خود با سران و مقامات رژیم صهیونیستی و همچنین در مصاحبه با رسانه‌های گروهی آمریکا را متعهد به حمایت از «اسرائیل» در برابر گروه حماس می‌داند و خبر این موضوع می‌دهد که مقامات این کشور تمامی سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرند تا حماس دیگر نتواند رژیم صهیونیستی را تهدید کند.

موضوع و دستورکار مهم دیگر مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفر روز‌های اخیر خود به سرزمین‌های فلسطین اشغالی دیدار با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیرامون تقویت نیرو‌ها امنیتی این تشکیلات و افزایش کنترل آن‌ها بر کرانه باختری بود. در حقیقت از این دیدار هم می‌توان اینگونه برداشت کرد که آمریکا، جنگ غزه را به عنوان بهترین فرصت درنظر گرفته تا با دیدار و رایزنی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از او بخواهد تا در کنار اینکه نیرو‌های امنیتی خود را در کرانه باختری تقویت کند، کنترل خود بر این منطقه را هم بیش از پیش افزایش بدهد تا از این طریق فلسطینیان را به صورت کامل‌تر و موثرتری مهار کنند.

اما آنجایی که مقامات آمریکای در هفته‌ها و ماه‌های اخیر و مشخصا از زمان انجام عملیات «طوفان‌الاقصی» حق دفاع در برابر عملیات توسط گروه «حماس» را برای رژیم صهیونیستی محفوظ دانسته بودند باید گفت که تا امروز تل‌آویو برای انجام حملات علیه غزه با چراغ سبز آمریکا روبرو بوده و این واشنگتن بوده که دست ارتش «اسرائیل» را برای بمباران غزه و کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع آن کاملا باز گذاشته است.

در پایان باید به این مهم اشاره کنیم که آمریکا از زمان اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی خود را شریک و دوست آن می‌داند و برای این دوستی و شراکت هم هیچ شرط و شروطی را مطرح نکرده و نخواد هم کرد. بر همین اساس است که شاهد هستیم که مقامات کاخ سفید تا امروز چشمان خود را بر روی کشتار بیش از ۱۸ هزار نفر از مردم غزه بسته‌اند و اهمیتی به ۴۳ هزار مجروح این جنگ نمی‌دهند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار