قالیباف:

تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس راه حل صلح پایدار در منطقه است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به شانزدهمین نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO PA) تاکید کرد، ایران معتقد است امنیت دسته جمعی بدون مداخله بازیگران فرامنطقه‌ای و با تکیه بر توان و ظرفیت موثر کشور‌های منطقه حاصل می‌شود.
کد خبر: ۶۳۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵ - 19December 2023

قالیباف: تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس راه حل صلح پایدار در منطقه استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به شانزدهمین نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO PA) که با عنوان «حمایت از مردم غزه و لزوم آتش‌بس فوری در فلسطین» در مسکو تشکیل شد، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران معتقد است که امنیت دسته جمعی بدون مداخله بازیگران فرامنطقه‌ای و با تکیه بر توان و ظرفیت موثر کشور‌های منطقه راه حلی در جهت حل مشکلات و بحران‌ها و تامین کننده منافع آن‌ها خواهد بود.

این پیام را «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نشست که روز سه‌شنبه با حضور رئیس دومای دولتی روسیه و رؤسای مجالس قزاقستان، بلاروس، تاجیکستان و بلاروس و سفیران برخی کشور‌ها در مسکو برگزار شد، قرائت کرد.

متن پیام رییس مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

رؤسای محترم هیأت‌های نمایندگی مجالس؛

خانم‌ها و آقایان!

در ابتدا مایلم مراتب خرسندی خود را از اینکه فرصت گفتگو با شرکت کنندگان محترم در نشست پارلمانی کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی را یافته ام، ابراز نمایم. امیدوارم این نشست بتواند گام موثری در جهت کاهش تهدیدات و افزایش امنیت جمعی در میان کشور‌های عضو و کشور‌های منطقه داشته باشد.

لازم می‌دانم از آقای ویاچسلاو ولودین رئیس محترم مجلس دومای فدراسیون روسیه و رئیس مجمع پارلمانی کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای دعوت از بنده و انجام اقدامات شایسته در جهت افزایش امنیت جمعی تشکر و قدردانی می‌نمایم. همچنین پیشاپیش میلاد حضرت مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی را خدمت یکایک شما و مردم صلح دوست کشور‌های شرکت کننده در این نشست تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

حضار گرامی!

در دنیای امروز که شاهد افزایش چالش‌ها و تهدیدات امنیتی در نظام بین الملل هستیم، شکل گیری سازمان‌ها و پیمان‌های امنیتی چند جانبه اجتناب ناپذیر است. پیچیدگی و گستردگی تهدیدات در حوزه‌های مختلف موجب شده تا مواجه با آن نیز وابسته به همکاری‌ها مشترک میان کشور‌ها باشد بنابراین در راستای اتخاذ اقدامات و راهبرد‌های مشترک برگزاری جلساتی از این نوع جهت نزدیکی دیدگاه‌ها لازم و ضروری است. باید به این نکته توجه نمود که حفظ صلح و توسعه اقدامات صلح‌طلبانه جز با همت و مشارکت همه کشور‌های دخیل امکان‌پذیر نخواهد بود.

همکاران گرامی!

چرخش قدرت در نظام بین‌الملل که امروزه شاهد آن هستیم، می‌تواند به بازسازی نظم جاری منتهی شده و آثار و پیامد‌های استراتژیک و ژئوپلیتیک دوران سازی را در پی داشته باشد. در این راستا غرب آسیا که همواره کانون تهدیدات و ناامنی‌های بیشماری در طول تاریخ بوده اهمیت بسزایی دارد. در سال‌های گذشته شکل گیری گروه تروریستی داعش در منطقه غرب آسیا با هدف سرنگونی دولت قانونی سوریه و سپس تسری آن به عراق نشان دهنده تلاش نظامند برای افزایش ناامنی در منطقه بود.

در این بین اذعان صریح مقامات آمریکایی مبنی بر حمایت سیاسی و نظامی از این گروه تروریستی و ارسال انواع سلاح و مهمات به آن خود گواهی بر اقدامات این کشور در راستای بی‌ثباتی و تلاش برای افزایش ناامنی در منطقه بود، در آن دوران سخت همکاری‌های اطلاعاتی امنیتی و نظامی روسیه و جمهوری اسلامی ایران در کنار رشادت‌های شهید سلیمانی موجب بازگرداندن امنیت و ثبات به منطقه و برهم زدن فتنه آمریکا و متحدین آن شد.

امروز با نگاهی اجمالی به سابقه جنگ‌های گذشته در اکثر نقاط دنیا به روشنی به نقش پر رنگ ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش پی خواهیم برد. آمریکا و همپیمانان غربی این کشور در طی چند دهه اخیر جنگ‌های خانمان‌سوز و بی ثمری را در آسیا از جمله در عراق، سوریه، افغانستان، فلسطین و در آفریقا و آمریکای لاتین و در نهایت در اوکراین با مقاصد و اهداف سیاسی به راه انداخته اند که نتیجه‌ای جز کشتار، آوارگی و بی خانمان شدن مردان، زنان و کودکان نداشته است. در حال حاضر نیز بار دیگر منطقه غرب آسیا شاهد بی ثباتی و ناامنی دیگری است که نتیجه اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی است، بیش از هفتاد روز از حملات و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه می‌گذرد.

در این مدت رژیم آپارتاید اسرائیل از هیچ اقدامی در جهت نقض قوانین و حقوق بین الملل کوتاهی نکرده است. استفاده از بمب‌های ممنوعه فسفری، تخریب منازل مسکونی، بمباران بیمارستان ها، مساجد، کلیسا‌ها و مدارس مصداق بارز نقض قوانین بین المللی و حقوق بشری است. از زمان آغاز حملات متجاوزانه رژیم اسرائیل به نوار غزه تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار نفر از ساکنین جان خود را از دست داده اند که از این بین ۱۴ هزار نفر زنان و کودکان هستند. در طی این مدت مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت بار‌ها سعی نمود تا با تصویب قطعنامه‌هایی از توقف حملات و توسعه اقدامات بشردوستانه حمایت نماید، اما کشور‌های غربی و در رأس آن آمریکا با استفاده از حق وتو این اقدام صلح طلبانه را ناکام گذاشته اند، استاندارد‌های دوگانه غرب در برخورد با مفهوم امنیت و اصول اساسی نظام بین‌الملل یکی از دلایل ادامه ناامنی‌ها و گسترش آن در سطح جهان است.

محاصره باریکه غزه اشغال سرزمین فلسطینیان، کشتار غیرنظامیان و اقداماتی از این نوع توسط رژیم صهیونیستی به وسیله غرب به عنوان حق دفاع از خود شناخته می‌شود در حالیکه دفاع مردم و گروه‌های مقاومت فلسطینی از خود و تلاش آن‌ها برای آزادسازی سرزمین‌ها اشغالی اقدامی تروریستی عنوان می‌گردد. این در حالی است که براساس اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل حق دفاع از سرزمین یک حق مشروع برای گروه‌های فلسطینی محسوب می‌گردد.

صلح پایدار تنها با راه حلی مبتنی بر رفع تجاوزات صهیونیست ها، پایبندی به قوانین بین‌الملل، تضمین و تحکیم حقوق مسلم مردم فلسطین از جمله حق بازگشت تمام فلسطینان رانده شده از وطن به سرزمین مادری خود و تشکیل دولت فلسطینی در تمامی سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شریف میسر خواهد بود.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران برای حل مسأله فلسطین راه حلی دموکراتیک مبتنی بر برگزاری یک همه پرسی فراگیر با حضور همه مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در اولین زمان ممکن جهت تعیین سرنوشت فلسطین به‌وسیله خود فلسطینیان ارائه نموده است.

حضار محتر!

دستیابی به مقوله امنیت و صلح پایدار یک مسئله جهانی است و در این راستا جمهوری اسلامی ایران با همکاری دیگر کشور‌ها از تمامی ظرفیت‌های خود برای دستیابی به آن تلاش خواهد نمود. برگزاری مانور‌های نظامی مشترک بین ایران و روسیه در سال‌های اخیر در دریای عمان و اقیانوس هند خود گواهی بر اقدامات مثبت و تلاشی برای حفظ امنیت منطقه توسط کشور‌های منطقه محسوب می‌گردد.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است امنیت دسته جمعی بدون مداخله بازیگران فرامنطقه‌ای و با تکیه بر توان و ظرفیت موثر کشور‌های منطقه راه حلی در جهت حل مشکلات و بحران‌ها و تامین کننده منافع آن‌ها خواهد بود. مبارزه با تروریسم و جنایات سازمان یافته، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تسلیحات جنگی و همچنین مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز و اقدامات جدایی طلبانه که از اهداف سازمان پیمان امنیت جمعی است مورد حمایت جدی ایران که خود همواره قربانی اقدامات تروریستی بوده قرار دارد. در این راستا اقدامات تروریستی در هر سطح و هر حوزه و توسط هر کشوری در هر نقطه از جهان صورت گیرد، قویا محکوم است.

همکاران گرامی!

در پایان لازم است؛ به این نکته اشاره کنم که ظرفیت‌های لازم در پارلمان‌ها برای ساخت جهانی عاری از جنگ و درگیری خشونت و افراط گرایی و مبتنی بر توسعه همکاری‌های همه جانبه برابر و سودمند در جهت دستیابی به امنیت و صلح پایدار و در راستای منافع همه کشور‌ها وجود دارد و اینجانب به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با همتایان خویش در مجالس دیگر در امر تقویت رهیافت ارزشمند همگرائی و افزایش مشارکت در دستیابی به اهداف امنیت دسته جمعی را اعلام می‌دارم.

متشکرم»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار