جایزه ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی برای برگزیدگان جایزه جلال آل احمد/ نامزدها معرفی شدند

رمضانی از افزایش میزان جوایز بخش‌های مختلف شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد خبر داد و گفت: برگزیدگان جایزه جلال آل احمد ۴۰۰ و شایستگان تقدیر ۱۰۰ میلیون جایزه دریافت می‌کنند.
کد خبر: ۶۴۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ - 24December 2023

برگزیدگان جایزه جلال ۴۰۰ و شایستگان تقدیر ۱۰۰ میلیون جایزه دریافت می‌کنند/ نامزدها معرفی شدندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور «علی رمضانی» مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، «گلعلی بابایی» دبیر علمی رویداد و «حامد محقق» معاون شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

رمضانی: ادبیات در آیینه آمار کتاب کشور پرفروش‌ترین است

در ابتدا، علی رمضانی با اشاره به مصادف شدن برپایی این دوره جایزه جلال با یکصدمین سال تولد جلال آل احمد اظهار داشت: آنچه از لحظه انتشار فراخوان برپایی این دوره جایزه جلال تا زمان اختتامیه یعنی ششم دی مورد تأکید است، رونق ادبیات داستانی است که برگزاری این جایزه یک قطعه از این اتفاق در کنار آموزش و کمک به تولید آثار ادبی است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه امسال دوره آل جلال در آموزش داستان‌نویسی در استان‌های مختلف برگزار شد، افزود: ادبیات در آیینه آمار کتاب کشور پرعنوان‌ترین، پرشمارترین، پرخوان‌ترین و پرامانت‌ترین رده موضوعی و نیز پرفروش‌ترین است.

وی با اشاره به اینکه شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با یکصدمین سالگرد تولد جلال مصادف شده، گفت: ۱۱ آذر در زادگاه جلال، طالقان نشستی را با حضور نویسندگان، ادبا و اهالی طالقان برگزار کردیم و قبل از اختتامیه روز ششم دی نیز شاهد برپایی اجتماع اهالی قلم و ادبیات خواهیم بود.

رمضانی با بیان اینکه هر سال در دوره‌ای از جایزه ادبی جلال، این شخصیت بزرگ ادبی برای ما ارمغانی دارد، افزود: سال گذشته با هفتادمین سالگرد انتشار غربزدگی مصادف بودیم و به بازخوانی و تدارک برنامه‌هایی مرتبط با این اثر پرداختیم. امسال نیز در دوره شانزدهم نیازمند توجه جدی به کتاب «ولایت عزرائیل» جلال با توجه به تنش‌های غزه هستیم. جلال به عنوان یک نخبه و روشنفکر سال ۴۱ به دعوت دولت جعلی اسرائیل به آنجا سفر کرد ولی در اثر خود به نام «ولایت عزرائیل» به آپارتاید و نژادپرستی رژیم صهیونیستی اعتراض کرد. این اثر در مجله رواق نیز منتشر شد و واکنش مقام معظم رهبری را نیز در پی داشت. جلال حتی در دوره‌ای که توبه از جریان چپ و روشنفکری نکرده بود به مسئله اسرائیل و فلسطین توجه داشت و امیدوارم با خوانش آثار جلال و کتاب‌های برگزیده این جایزه شاهد رشد ادبیات باشیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین گفت: تلاش داریم از تمام ظرفیت‌های خانه کتاب و ادبیات ایران برای شناساندن شخصیت و آثار جلال به جامعه استفاده کنیم.

وی همچنین به وجهه جایزه جلال آل احمد در اذهان صاحب قلمان خارج از کشور و فارسی‌زبانان غیر ایرانی اشاره کرد و افزود: وقتی یک فارسی‌زبان خارجی از جایزه جلال به عنوان نوبل ادبیات یاد می‌کند به اهمیت این جایزه واقف می‌شویم. برای حمایت از برگزیدگان جایزه جلال نیز گام‌های مفیدی برداشته شده از جمله در دو سال اخیر برگزیدگان این جایزه عضو بنیاد نخبگان شده‌اند و کتاب‌های برگزیده نیز توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتابخانه‌های عمومی خریداری می‌شود. البته بار اصلی برای تبلیغ و معرفی آثار برگزیده جایزه جلال بر دوش ناشر و نویسنده است که باید در این زمینه اهتمام کنند.

رمضانی همچنین با تأکید بر اینکه محدودیتی برای تأمین جایزه شایستگان تقدیر و برگزیدگان جایزه جلال وجود ندارد، گفت: به داوران توصیه شده حتماً در تمام بخش‌ها برگزیده و شایسته تقدیر داشته باشیم و اگر اثری از نظر ویژگی فنی و آیین‌نامه‌ای ممتاز است برگزیده شود. البته تصمیم‌گیری نهایی به داوران بستگی دارد ولی ما در این زمینه توصیه به سخت‌گیری نکردن در عین پرهیز از سهل‌گیری مضر داریم.

وی همچنین از افزایش جایزه برگزیدگان از مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان دوره قبل به ۴۰۰ میلیون توان در دوره شانزدهم و افزایش جایزه شایستگان تقدیر از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد.

ارسال ۲۸۸۹ عنوان به دبیرخانه جایزه جلال

همچنین در این نشست حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در سخنانی به بیان اطلاعاتی درباره روند اجرایی جایزه جلال پرداخت و گفت: از اول تیر ماه امسال فعالیت دبیرخانه جایزه آغاز شد و مهرماه نیز فراخوان را منتشر کردیم.

وی افزود: در بخش مستندنگاری ۸۹۳ عنوان، در بخش داستان کوتاه ۴۴۳ عنوان، در بخش رمان، ۱۴۷۰ عنوان و در بخش نقد ادبی ۸۳ عنوان کتاب به دبیرخانه رسید. در این دوره سه ناشر غیر تهرانی و دو نویسنده شهرستانی نیز نامزد نهایی شده‌اند و سه نامزد نیز قلم اولی هستند. همچنین در میان نامزدهای نهایی چهار استاد دانشگاه هستند.

محقق با اشاره به اینکه امسال در ۱۱ استان ۳۳ کارگاه آموزش داستان‌نویسی با حضور ۲۲۰ شرکت‌کننده برگزار شده، گفت: این افراد دوره مقدماتی را در استان خود سپری کرده‌اند و ۲۵۰ نفر نیز برای شرکت در دوره پیشرفته آل جلال نام‌نویسی کرده‌اند که از این تعداد ۱۰۰ نفر در این دوره پیشرفته شرکت خواهند کرد و در سه روز از زمان برپایی اختتامیه جایزه از تجربه و دانش ۱۰ استاد برخوردار خواهند شد.

وی همچنین در پاسخ به ایبنا اعلام کرد: امسال در بخش رمان ۱۴۷۰ اثر به دبیرخانه رسیده که سه صدم درصد کاهش داشته، در بخش داستان کوتاه از ۴۰۱ اثر در دوره قبل امسال به ۴۴۳ عنوان رسیدیم، در بخش مستندنگاری تعداد آثار از ۶۹۰ عنوان به ۸۹۳ عنوان افزایش یافت و در بخش نقد ادبی نیز شش عنوان افزایش را شاهد بودیم.

اختصاص بخش ویژه به آرمان فلسطین

در این نشست همچنین گلعلی بابایی، دبیر علمی جایزه جلال در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره بخش ویژه جایزه عنوان کرد: با توجه به مسائل اخیر فلسطین نام «آرمان فلسطین» را برای بخش ویژه در نظر گرفته‌ایم که آثار این بخش خارج از فراخوان جمع‌آوری و بررسی شده‌اند. بخش جنبی نیز به ویرایش برای توجه دادن به زبان فارسی اختصاص دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه داوری آثار ارسالی به دبیرخانه از ۱۶ آبان داوری شده‌اند، گفت: رقابت سنگینی را شاهد بودیم و داوری با صحت و رعایت انصاف انجام شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار