لزوم توجه به میراث معنوی دفاع مقدس به عنوان الگوی عینی زیست‌ جامعه ایرانی

همایش میراث فرهنگی دفاع مقدس با هدف ترویج فرهنگ مقاومت و مدیریتی و گفتمانی عصر دفاع مقدس که فعلی افتخار آفرین از فرهنگ و الگوی عینیت یافته‌ی زیست‌ جامعه ایرانی در دهه آغازین انقلاب اسلامی است برگزار شد.
کد خبر: ۶۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ - 28December 2015

لزوم توجه به میراث معنوی دفاع مقدس به عنوان الگوی عینی زیست‌ جامعه ایرانی

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، دفاع مقدس بخش مهمی از هویت ملی مردم ایرانی است که نگاه مسئولان آن بایستی از منظری به مراتب فراتر از یک جنگ به نظر بیاید و به آن اهمیت داده شود.

کوتاهی در فرهنگ سازی این حماسه پر افتخار و انتقال حماسه ماندگار گناهی نابخشودنی و ستمی ناجوانمردانه و شهیدان گلگون کفن ایران و آیندگان است.

مهمترین راهکاری که میتواند این حماسه ماندگار هویت ایرانی را تبیین و همچون میراثی گرانبها به نسلهای بعدی رساند ثبت و ضبط و انتشار ارزش های دفاع مقدس به اشکال مختلف است.

بر این اساس پایگاه پژوهشی دفاع مقدس، پژوهشگاه و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با تکیه بر مجموعه تجربیات، آثار و ارزشهای دفاع مقدس برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی کشور در زمینه آینده نگاری دستاوردهای عصر دفاع مقدس تشکیل گردید.

معرفی همایش

برگزاری همایش و سمینار علمی تلاشی در راستای روحیه جستجوگری و کاوشگری جامعه برای کسب معلومات و اطلاع از یافتههای جدید در عرصه علم و دانش است. علاوه بر آن برگزاری همایشها به تجمع تجربیات، برقراری ارتباط مستقیم و رو در روی پژوهشگران، محققین و متولیان امور اجرایی و ایجاد زمینهای برای مناسبتهای جمعی کمک شایانی مینماید.

از آنجا که یکی از اولویتهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران حفاظت و بهره برداری از آثار و ارزشهای دفاع مقدس و ثبت حماسه های جاودانه امت اسلامی و آثار و شئون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی و جلوگیری از نابودی و تحریف و یا به فراموشی سپرده شدن میراث گرانبهای خون پاک ایثارگران در این دستاوردهای دفاع مقدس است. در همین راستا همایش میراث فرهنگی دفاع مقدس به همت پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس امروز برگزار شد.

اهداف و ضرورت برگزاری همایش

این همایش با هدف ترویج فرهنگ مقاومت و ایجاد زمینههای علمی در جهت انجام رسالت خطیر، بنیان فرهنگ، مجموعه تجربیات و آثار اندیشهای انسانی، معنوی، فرهنگی، مدیریتی و گفتمانی عصر دفاع مقدس که فعلی افتخار آفرین از فرهنگ و الگوی عینیت یافتهی زیست جامعه ایرانی در دهه آغازین انقلاب اسلامی است، هم میتواند چشم اندازی آینده نگار از میراث پیشرفت شناخت فرهنگ اسلامی – ایرانی نسل های پس از خویش ارائه کند، برگزار شد.

ضرورت بهره گیری از نظرات و دیدگاههای ارزشمند سرداران و راویان دفاع مقدس ایجاب میکند که در همایشی سراسری با حضور سرداران، راویان، ایثارگران به عنوان پیشگامان ایثار و شهادت از بیان تجارب و آموزههای مدیریت دوران دفاع مقدس تا آموزههای فرهنگی و جامعه شناختی و آثار فرهنگی ماندگار به بحث و تعادل نظر گذاشته شود.

اهداف

ضرورت نشر معارف و جلوههای ایثار در دفاع مقدس

ضرورت ثبت دانش انباشت شده در دوران دفاع مقدس

ضرورت انتقال دانش، تجربیات، دستاوردهای نسل جوان جامعه و بکارگیری این تجارب در مدیریت جهاد می شود.

نقش انتقال تجربیات و فداکاری در دوران دفاع مقدس به منظور دستیابی به حضور نسلهای آینده.

در مسیر این اهداف همایش میراث فرهنگی دفاع مقدس با تمرکز بر رویکردهای زیر اجرا میگردد.

تجدید دیدار سرداران و روایان و ایثارگران و صاحب نظران و همچنین چهرههای ماندگار و هنرمندان عرصه دفاع مقدس.

تدوین چشم انداز واقعه نگاری، روایتگری و مستندسازی آموزههای دفاع مقدس و بررسی راهکارهای خلاقانه، ابتکاری و نوین جهت استفاده از این آموزهها در حال و آینده.

ماهیت و چیستی تاریخ شفاهی دفاع مقدس (تبیین مبانی نظری و معرفت شناسانه دفاع مقدس)

بررسی زمینههای تحقیق، شناسایی، جمع آوری، تدوین آثار مکتوب و غیرمکتوب فرهنگی، تاریخی، هنری و علمی دفاع مقدس

نظر شما
پربیننده ها