دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

وضعیت فروش آثار سینمای دفاع مقدس و ضرورت بازنگری در تولید

جدول فروش سینما نشان می‌دهد بیشترین استقبال از آثار سینمایی این روز‌ها مربوط به آثار کمدی است؛ سینمای دفاع مقدس به دلیل ظرفیت و تجربه‌های موفقی که در آثار کمدی داشته است، می‌تواند موفقیت‌هایی را در این عرصه داشته باشد.
کد خبر: ۶۴۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۱ - 31December 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس؛ سینماها جمعه، هشتم دی‌ماه با فروش بیش از ۸ میلیارد و ۱۷۶ میلیون تومان بیشترین فروش هفته گذشته را داشت؛ همچنین جمعه اول دی ماه با ۴ هزار و ۵۸۷ نفر، پرمخاطب‌ترین روز نخستین هفته این ماه بوده است.

بر اساس این گزارش، فیلم‌های «هتل» با فروش بیش از ۱۲ میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومان، «ویلای ساحلی» با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۷۹۹ میلیون تومان، «ورود و خروج ممنوع» با فروش بیش از ۵ میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومان، «فسیل» با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۸ میلیون تومان، «بچه زرنگ» با فروش بیش از ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان، «مسافری از گانورا» با فروش بیش از یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون تومان و «جوجه تیغی» با فروش بیش از یک میلیارد و ۴۸ میلیون تومان به ترتیب، رتبه اول تا هفتم جدول فروش هفته گذشته را با فروش‌های میلیاردی به خود اختصاص دادند.

همچنین، فیلم‌های «نارگیل ۲» با فروش بیش از ۶۹۴ میلیون تومان، «گیج گاه» با فروش بیش از ۴۶۰ میلیون تومان، «حدود ۸ صبح» و «عامه‌پسند» با فروش بیش از ۳۴۱ میلیون تومان، «ضد» با فروش بیش از ۳۳۶ میلیون تومان، «سلفی با رستم» با فروش بیش از ۲۵۹ میلیون تومان، «پالایشگاه» با فروش بیش از ۲۵۷ میلیون تومان و «شهر هرت» با فروش بیش از ۱۴۱ میلیون تومان در رتبه‌های هشتم تا پانزدهم جدول فروش هفته گذشته جای گرفتند.

در تاریخ سینمای ایران، فیلم‌های زیادی درباره دفاع مقدس و وقایع مرتبط با آن ساخته شده؛ بعضی متن جنگ را روایت کرده‌اند، بعضی حواشی آن و برخی از تبعات آن در سال‌های بعد گفته‌اند. حتی به دلیل تولید این فیلم‌ها، ژانر جدیدی مختص سینمای ایران به نام ژانر دفاع مقدس به وجود آمده است.

«عقاب‌ها» فیلم ماندگار ساموئل خاچیکیان یک فیلم اکشن و یکی از اولین آثاری است که به جنگ هشت ساله ایران و عراق می‌پردازد. فیلم در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شرکت کرد و هیچ جایزه‌ای نگرفت.

«عقاب‌ها» در همان سال ۶۴ روی پرده سینما‌ها رفت و با میانگین قیمت بلیت ۸۹ ریال، سه میلیون و ۲۴۵ هزار بلیت فروخت.

«عقاب‌ها» را پرمخاطب‌ترین فیلم سینمای پس از انقلاب می‌دانند. گفته می‌شود حدود ۹-۸ میلیون تماشاگر این فیلم را تماشا کرده‌اند. اما بر اساس پژوهشی جامع که دو سال پیش، سازمان سینمایی درباره فروش سینما‌های ایران انجام داد، «عقاب‌ها» دقیقاً ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۶۷ قطعه بلیت فروخته است و بدون تردید پرتماشاگرترین فیلم سینمای ایران است.

جالب این که همین فیلم، رکورد طولانی‌ترین اکران تاریخ سینمای ایران را هم در اختیار دارد. در همین پژوهش، آمار‌های اکران «عقاب‌ها» از سال ۶۴ تا سال ۸۵ ثبت شده است، یعنی ۲۲ سال! این در حالی است که ساموئل خاچیکیان کارگردان فیلم، در سال ۸۰، یعنی پنج سال پیش از پایان اکران فیلم درگذشته بود.

مسعود ده‌نمکی با سه گانه اخراجی‌ها که در سال ۱۳۸۵ با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روبرو شد و برای نخستین بار فیلم‌های سینمایی ایران را وارد باشگاه میلیاردی کرد به نگاهی متفاوت در زمانه خود به دفاع مقدس پرداخت. 

مسعود ده‌نمکی درباره شرایط این فیلم گفت: حتی مخالفان فیلم نیز نمی‌توانند این نکته را کتمان کنند که اخراجی‌ها بعد از دو دهه مردم را با سینما آتشی داد و مخاطب چهارونیم میلیونی اخراجی‌های ۲ اتفاقی نادر در سینمای ایران است و با قیمت بلیط کنونی برای شکست این رکورد باید بیش از ۴۰ میلیارد تومان بفروشد تا چهار میلیون نفر را به سینما بکشد.

علی سرتیپی نیز به عنوان پخش‌کننده ۲ قسمت از سه‌گانه اخراجی‌ها چنین گفت: من فکر می‌کنم که بزرگترین نقطه عطف دهه ۸۰ سینمای ایران فیلم اخراجی‌ها بوده است. اخراجی‌های ۱، ۲ و ۳ سینمای ایران را که در دهه‌ی ۸۰ رکود زیادی بر آن حاکم شده بود، دگرگون کرد. یعنی بعد از موفقیت‌هایی که از دهه‌ی ۶۰ در سینمای ایران آغاز شد و تا حدود پایان دهه‌ی ۷۰ هم ادامه داشت، ما ناگهان با افت جمعیت و افت بیننده مواجه شدیم، ولی بزرگترین اتفاقی که اخراجی‌ها پدید آورد این بود که مردم را با سینما آشتی داد و در مورد فیلم‌هایی که به لحاظ مضمون در آن شرایط هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که اینقدر مخاطب را بتواند جذب سینما کند و اخراجی‌ها این کار را انجام داد. اخراجی‌ها در شرایطی به داد سینمای ایران رسید که سینماداران پول آب و برقشان را نیز به‌سختی می‌توانستند بپردازند و مشکلات زیادی داشتند و تک‌تک سینما‌ها داشتند بسته می‌شدند، اخراجی‌ها سه عید ما را شارژ کرد، و سینماداران ما با فروش آن فیلم‌ها توانستند به حیات خود ادامه دهند و به دهه‌ی ۹۰ برسند.

«عقاب‌ها» و سه گانه «اخراجی‌ها» تنها نمونه‌هایی از آثار سینمای دفاع مقدس به حساب می‌آیند که در زمانه خود موج‌آفرین بودند و نگاه جدیدی از سینمای به دفاع مقدس را به نمایش گذاشتند. جدول فروش سینما نشان می‌دهد بیشترین استقبال از آثار سینمایی این روز‌ها مربوط به آثار کمدی است؛ سینمای دفاع مقدس به دلیل ظرفیت و تجربه‌های موفقی که در آثار کمدی داشته است، می‌تواند موفقیت‌هایی را در این عرصه داشته باشد. مخاطب‌شناسی و توجه به ذائغه مخاطب، انتخاب تیم کارگردانی و بازیگری و ابعاد مختلف فنی و فیلمنامه همگی می‌تواند در فروش آثار سینمای دفاع مقدس کمک کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار