در همایش ملی اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری؛

نماینده ولی‌فقیه در فارس: باید اندیشه امام خامنه‌ای در حوزه قضایی را ترویج کنیم

آیت‌الله «دژکام» گفت: نمی‌شود صرفا حرف‌های پژوهشی بزنیم در حالی که مسائل مسلمی در دستگاه قضایی داریم که همه باید بدانند. ما باید اندیشه‌های امام خامنه‌ای را ترویج کنیم و نگاه‌ها، توقعات و رفتارها را از درون و برون دستگاه قضایی طبق این چارچوب بچینیم.
کد خبر: ۶۴۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲ - 03January 2024

با آبروی افراد به اسم انقلابی‌گری بازی نکنیمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، نخستین همایش ملی «اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری» با حضور آیت‌الله «لطف‌الله دژکام»، نماینده در استان فارس در شیراز برگزار شد.

آیت‌الله دژکام امام در این همایش با بیان اینکه نظریات امام خامنه‌ای نیازمند دقت علمی و موشکافی خاصی است، اظهار داشت: باید مرور کلی روی محورهای مختلف بیانات امام خامنه‌ای نسبت به دستگاه قضایی و امر قضا انجام و در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. یعنی نگاه جامعه ما نسبت به دستگاه قضایی در این چارچوب‌ها قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس گفت: نمی‌شود صرفا حرف‌های پژوهشی بزنیم در حالی که مسائل مسلمی در دستگاه قضایی داریم که همه باید بدانند. ما باید اندیشه‌های امام خامنه‌ای را ترویج کنیم و نگاه‌ها، توقعات و رفتارها را از درون و برون دستگاه قضایی طبق این چارچوب بچینیم.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: دستگاه قضا باید کارآمد شود و امام خامنه‌ای کارآمدی دستگاه قضایی را اینگونه فرموده‌اند که «دستگاه قضایی اسلام یکی از کارآمدترین دستگاه‌ها است. ما احتیاجی نداریم که برای مواد قضایی یا قوانین لازم برای اداره دستگاه قضایی یا نحوه اجرای عدالت از هیچ نظام هیچ کشور و هیچ تمدن دیگری چیزی وام بگیریم.» مسلما اسلام در بحث نظری کارآمدترین دستورالعمل‌ها را ارائه کرده است.

امام جمعه شیراز گفت: برنامه‌های آموزشی برای دوره‌های کارشناسی و بالاتر از آن باید خیلی ابعاد مختلف را در نظر بگیرد. یعنی اول باور به کارآمدی دین در زمینه قضاوت داشته باشد و دوم اینکه باید بداند دیگران چه می‌گویند سوم اینکه با همین که می‌داند آن‌ها چه می‌گویند برتری مکتب ما را اثبات کند.

وی اضافه کرد: نکته دوم این است که ما باید از استقلال مقام علمی خود دفاع کند، یعنی مبانی ما طوری در دانشگاه توضیح داده شود که اگر آن‌ها ما را قبول ندارند حاضر به بحث باشیم نه اینکه سکوت کنیم. گاهی در خصوص مسائلی مثل حقوق زن انفعالی پیدا شده است که هر چه جلو می‌رویم کم می‌آوریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تصریح کرد: مسئله سوم هیبت قضاوت است، امام خامنه‌ای می‌فرمایند «هیبت لازم است، اما یکسری کارهایی که حاکی از تکبر و رفتارهای غلط است، نباید وجود داشته باشد.» دانشگاه باید روی این مسئله تحقیق کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین می‌فرماید: «در اسلام، قاضی به جز هیبت قضاوت، هیبت دیگری ندارد و مسلمانی مثل بقیه‌ مسلمان‌هاست.»

امام جمعه شیراز افزود: در مسئله چهارم رهبری می‌فرمایند: «برخورد با ظلم و ظالم باید جدی گرفته شود. با ظلم هر کسی، در هر حدی و در هر مرتبه‌ای، برخورد کنید.» در خصوص بحث مبارزه با فساد، کار خوبی است که توسط دستگاه قضایی از یک طرف و قوه مجریه از طرف دیگر، همه چیز دنبال می‌شود. کسی نباید به دیگری ظلم کند و در پناه عنوانی که دارد، خیال کند دیگران جرأت برخورد با او را ندارند. این‌چنین روحیه‌ای، قدرت دستگاه قضا را نشان می‌دهد.

وی گفت: مسئله پنجم، امنیت قضایی است که امام خامنه‌ای در این خصوص می‌فرمایند: «مسئله امنیت قضایی که مردم در برخورد، مراجعه و مواجهه با دستگاه قضا احساس امنیت کنند، بسیار مهم است.» ما اگر هر کدام از این مطالب را به عنوان هدف یک مطالعه قرار دهیم، صدها کار مطالعاتی می‌توانیم از آن استخراج کنیم، و برای مشخص کردن موانع، آسیب‌ها و عوامل آن باید کار علمی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت ایجاد امنیت قضایی، تاکید کرد: اگر امنیت قضایی به وجود آمد، در همه ابعاد امنیت به وجود می‌آید. امنیت قضایی، ضامن امنیت در همه ابعاد جامعه است.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: قدرت و اقتدار، همراه با اعتماد است. امام خامنه‌ای می‌فرماید: «قوه‌ قضائیه به دو چیز احتیاج دارد: یکی اقتدار و دیگری اعتماد.» قدرت در دستگاه قضایی نسبت به یک شهروند عادی مسلما وجود دارد و قدرت و اقتدار دستگاه قضایی وقتی روشن می‌شود که بتواند مقابل کسی که زیاده‌خواهی می‌کند و دارای قدرت است بایستد و او را کنترل کند. اینجا قدرت دستگاه قضایی ثابت می‌شود و مردم به آرامش می‌رسند. اگر اعتماد مردم سلب شود، هر کاری کنیم شکست می‌خوریم. اعتماد به دستگاه قضا باید روزافزون باشد.

آیت الله دژکام تصریح کرد: نکته آخر عدم دخالت حب و بغض در درون قوه قضاییه است امام خامنه‌ای در این رابطه می‌فرماید «یکی از چیزهایی که در مجموعه قوه قضائیه لازم است، عبارت است از عدم دخالت حب و بغض‌ها و جریان‌سازی‌های سیاسی در درون قوه‌.» دشمن و آدم‌های جوساز این‌گونه هستند و با حب و بغض کاری می‌کنند که قاضی نتواند کار خود را درست انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار