مدیر تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس فارس:

۸۰۰ مقاله دانشنامه دفاع مقدس استان فارس تاکنون تدوین شده است

«کشکولی» از تدوین ۸۰۰ مقاله در دانشنامه دفاع مقدس استان فارس به همت پژوهشگران و نویسندگان خبر داد.
کد خبر: ۶۴۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶ - 06January 2024

۸۰۰ مقاله دانشنامه دفاع مقدس استان فارس تاکنون تدوین شده استناخدا یکم «محمدرضا کشکولی» مدیر تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در شیراز به تشریح آخرین وضعیت تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان پرداخت و اظهار داشت: دانشنامه دفاع مقدس استان فارس در سه حوزه شهدا و اشخاص نظامی و جغرافیا فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آغاز به کار کرده است که در این دوره تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ مدخل در سراسر استان شناسایی شده و تا کنون قریب به ۸۰۰ مقاله تدوین شده است.

وی با بیان اینکه دانشنامه‌ها منابع جامعی هستند که تمامی اطلاعات حول یک موضوع و زمینه‌ای را از طریق دسته بندی و مشخص کردن زیر شاخه‌ها را ارائه می‌کنند، افزود: با توجه به وجود برخی از ویژگی‌های استان فارس همانند نزدیک بودن به جبهه‌های جنوب و مجاورت جغرافیای به کانون جنگ حضور گسترده نیرو‌های مردمی-نظامی در دوران دفاع مقدس تدوین دانشنامه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است از این رو مراحل طولانی‌تر و زمان بیشتری را می‌طلبد.

مدیر تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در خصوص همکاری مراکز علمی در تهیه دانشنامه استان گفت: بطور تقریبی در سراسر استان قریب به ۷۰۰ نفر در حال تدوین مقالات و همکاری با دانشنامه دفاع مقدس استان هستند همچنین برای استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و باتوجه به اینکه تدوین دانشنامه یک فعالیت علمی محسوب می‌شود اخیرا با دانشگاه‌های آزاد اسلامی در تمامی شهرستان ها، حوزه علمیه خواهران، دانشگاه شهید باهنر با ۱۴ واحد شهرستانی تفاهم نامه همکاری منعقد شده است.

کشکولی یکی از مهم‌ترین مقطع تاریخی انقلاب اسلامی را دوران دفاع مقدس دانست و گفت: دوران دفاع مقدس تحولات شگرفی را نه تنها در بعد نظامی و سیاسی بلکه در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، و بین المللی به دنبال داشته است.

بنابه گفته این مقام مسئول، در این چهار دهه از گذشت عمر انقلاب اسلامی یکی از موضوعات مهمی که مغفول مانده، دایره المعارف جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است به همین جهت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۸ می‌فرمایند که یک دایرة المعارف تهیه کنید (در حوزه دفاع مقدس)... مهم آن است که یک مرجع می‌شود. منتها یک چیز محکم، قوی، مستند و بی تعارف باشد.

وی در پایان سخنان خود از برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه نویسندگان دانشنامه دفاع مقدس خبر داد و بیان کرد: تاکنون بیش از ده‌ها کارگاه آموزشی جهت نویسندگان، پژوهشگران، ارزیابان در سطح استان برگزار شده است و از کلیه علاقه‌مندان دعوت به همکاری می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار