به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، «علیمحمد اسماعیلی» مدیر عامل موسسه کتاب شهر ایران، بهبهانهی نامه معاون اول رئیس جمهور به استانداران درخصوص راه اندازی مراکز عرضه کتاب و محصولات فرهنگی با الگوگیری از مدل کتابشهر ایران، در نشستی در پاسخ به «چرایی الگو بودن کتابشهر» اظهار داشت: اگر بخواهیم درباره کتابشهر ایران صحبت کنیم، باید ابتدا اقتضائات و اتمسفری که در آن وجود داشت را توضیح دهیم و این ناظر بر بحث هویتی است که آیا این مجموعه دولتی یا مردمی است و چه شرایط و ویژگیهایی دارد.
او به تشریح سابقه خود در عرصه کتاب پرداخت و گفت: شخصاً حدود ۱۷ سالی است در حوزه توزیع کتاب فعالیت دارم؛ از کتابفروشی در مساجد و هیئاتمذهبی و دستفروشی کتاب در کنار خیابانها و دانشگاهها تا فضاهای بزرگ فروشگاهی و شرایط دولتی را تجربه کردهام بنابراین در فضاهای مختلف حضور داشتهام. در فضاهای دولتی و شخصی و کتابفروشیهای کوچک و تا فروشگاه بزرگ تجربههای مختلفی به ما داده است.
اسماعیلی گفت: بعد از اینکه وارد کتابشهر شدیم، سعی شد همه تجربیات و مدلهای که تجربه کرده بودیم را بررسی کنیم، چون زمانی که در انجمن کتابفروشان خوشه بودیم آن طرف میز بودیم و همواره مطالبه از مدیران داشتیم و با ورود به کتابشهر که وابسته به سازمان تبلیغات بود در جایگاه مسوول قرار گرفتیم لذا به طرف دیگر میز آمدیم و سعی شد مطالبات گذشته خودمان را دنبال کنیم و مدلهای مختلف پیرامون کتاب و غیرکتاب را اجرا کردیم و مهمتر اینکه ما در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی و حاکمیت فعالیت داشتیم که مسائلی را مترتب میشدیم.
مدیر عامل موسسه کتاب شهر ایران افزود: یکی از این مسائل این بود که خیلی از فعالان فرهنگی هذر داشتند با ما همکاری کنند. بخاطر امکان تغییر مدیریت چنین نگاهی وجود دارد که نمیتوان با مجموعههای حکومتی کار کرد بخاطر همین با سختی زیادی برای اجرای مدل شراکت با بخش مردمی روبرو بودیم؛ در این مدل سرمایه از کتابشهر و کار از بخش مردمی است. با این فضا و نیت ما وارد یک کاری شدیم که یک برندی به اسم کتابشهر ایران وجود دارد و دان برند در خیلی از شهرها سوخته بود و اعتباری نداشت و یا در بسیاری از شهرها وجود نداشت.
او حفظ مکانها و لوکیشنهای موجود کتابشهر را چالش اولیه دوران مدیریت خود دانست و با بیان اینکه اکثر فروشگاههای کتابشهر در مجموعههای سازمان تبلیغات اسلامی استانها و شهرستانها قرار داشت، گفت: برای ایجاد فروشگاههای کتابشهر در استانهای سازمان تبلیغات هماهنگی و پشتیبانی لازم را انجام نمیداد البته در چند جا مثل کرمان پشتیبانی خیلی خوب بود درحالی که در خیلی از شهرها برای گرفتن جا با دشواری روبرو بودیم.
اسماعیلی درباره موقعیت جغرافیایی شعب کتابشهر و چالشهای این موضوع عنوان کرد: در میان ۱۲ شعبه موجود کتابشهر که از گذشته ایجاد شده بود، تنها شعبه زاهدان ما دارای موقعیت و لوکیشن خوبی است؛ در چند جا مثل رشت، خرمآباد و دماوند فضای کتابشهر را از ما پس گرفتند و دلیل عمده آن عدم حمایت و پشتبانی مسوولین بالادستی بود که از ما صورت نگرفت لذا به سراغ مکانهای شخصی و اجارهای رفتیم و در مرحله بعد برای ایجاد فروشگاه حوزه هنری کرمانشاه همکاری خوبی با ما داشت.
کتابشهر ظرفیت دولتی را به ظرفیت مردمی وصل کرد
مدیر عامل موسسه کتابشهر ایران درخصوص مدل جدید کتابشهر که مورد اقبال و استقبال مسوولین قرار گرفته است، گفت: ما در مدل جدیدی که در دوره جدید مسولیت دنبال کردیم ظرفیت دولتی را به ظرفیت مردمی وصل کردیم. برای پاسخ به اینکه آیا ما اساساً موفق بودهایم یا نه، اول باید تعریف خودمان در زمینه موفقیت را مشخص کنیم سپس خودمان را با آن ارزیابی کنیم. تعریف ما از موفقیت در این مدل چنین بود که کتابفروشی پاتوق و کانون فرهنگی شهرها قرار گیرد و کتابفروشیهایی که احداث میکنیم، از بهترینها باشد. منظورمان از کانون فرهنگی یعنی اینکه این کتابفروشی جریانسازی و موجسازی در شهرها ایجاد کند. حالا آیا کتابشهر در بوشهر و زاهدان و کرمان موج ایجاد کرده است، این مهمترین شاخص قابل رویت برای ارزیابی است.
او عنوان کرد: ابزار دیگری که منجر به خروجی میشود، بحث راهبری است. کاری که ما اینجا انجام میدادیم تمرکز بر راهبری مدیریت شعب بود؛ راهبری یعنی اینکه خودمان را درگیر پخش و تولید کتاب و حتی فروشگاهداری نکردیم بلکه تمرکز بر مشاوره و راهبری و راهاندازی شعب بهعنوان خدمت ویژه به کتابفروشان بود. این نظارت و راهبری در مواقعی بهقدر تاثیرگذار و شدید بود که از سازمان تبلیغات به ما میگفتند شما درحال سختگیری هستید درحالی که بهلحاظ کسب و کار و تجارب منطق داشت.
مدیر عامل موسسه کتاب شهر ایران با بیان اینکه اکثر عوامل شعب ما تجربه کتابفروشی نداشتهاند، تاکید کرد: اضافه کردن ۳۰ نفر به ناوگان کتابفروشی کشور آورده اصلی ما در تاسیس شعب کتابشهر است. این افراد در این مدت کار را یاد گرفتهاند و سرمایههایی جمعآوری کردهاند که حتی میتوانند کار را بهصورت شخصی انجام دهند. ما در برخی از شهرها بهدلیل عدم وجود کتابفروش انتخاب دقیق نداشتیم که کار به موفقیت نرسید و مجبور شدیم کارگزارمان را عوض کنیم. اما در شعبی که انتخاب ما در کارگزار درست بود، کار موفق بود.
اسماعیلی فضای فرشگاهی، موقعیت مکانی، تیم کارگزار، سرمایه تجهیز و مدل کار را را عوامل موفقیت یک کتابفروشی دانست و گفت: در مجموع چهار عامل فضای فروشگاهی از متراژ تا موقعیت مکانی، بحث تیم و کارگزار، سرمایه تجهیز و مدل کار در موفقیت کتابفروشی تاثیر دارند.
او درخصوص هزینههایی که برای تاسیس شعب کتابشهر صورت گرفته است، عنوان کرد: شعبی که ما داریم سعی کردیم متناسب ظرفیت خودشان برایشان هزینه داشته باشیم. ما در مجموعههای کتابشهر در ۱۴ فروشگاه زیر ۵۰۰ میلیون شامل هزینههای دکور و بازسازی هزینه داشتهایم. تنها در یک کتابفروشی یک میلیارد هزینه صورت گرفت، چون متناسب با موقعیت و متراژ باید هزینه میکردیم و البته خودمان پول زیادی نداشتیم تا هزینه کنیم. سعی کردیم ضمن صرفهجویی، کار لوکس برای کتابفروشیها صورت بگیرد و روند فعالیتهای ساخت وساز و بازسازی را با افراد کاربلد و متعهد پیش بردیم.
مدیر عامل موسسه کتابشهر ایران با بیان اینکه یکی از جذابیتهای فضاهای کسب و کار و فروشگاههای زنجیرهای جریان نقدینگی است، ادامه داد: ما اینجا با اینکه مشتری نقد داریم و شامل این جذابیت هستیم، اما بخاطراینکه ماموریت کاسبی و شرکتی نداریم بلکه موسسه فرهنگی هستیم به این حوزه وارد نشدهایم و هدفمان درآمدسازی نبوده بخاطر همین نقدینگی در اختیار کتابفروشان بوده است.
اسماعیلی درخصوص تعداد عنوان کتابهایی که الزاما باید تمام شعب کتابشهر به صورت موجود داشته باشند، گفت: ما در این کتابفروشیها ۳۰۰ کتاب از بزرگان انقلاب الزام کردهایم که باید در این فروشگاه موجود باشد که شامل آثار ۱۴ شخصیت انقلاب اسلامی شامل آثار پرفروش امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و دیگر بزرگان است.
او با تاکید براینکه در مدل کتابشهر تصدگری بهحداقل ممکن رسیده و بخش مردمی اختیارات زیادی دارد، عنوان کرد: در بحث مالی و ارزیابی و اثربخشی اگر بخواهیم ارزیابی کنیم باید به آوردهها نگاه کنیم سپس فایده را بسنجیم؛ لذا در یک فروشگاه که ۵ میلیون هزینه شده است نباید انتظار موشک هوا کردن داشته باشیم. ارزیابی و شاخص کتابشهر نسبت به شعب، میزان فروش است. ما در این مجموعه سامانه فروش یکپارچه داریم و ۵۰ هزار عنوان کتاب در این سامانه ثبت شده است.
مدیر عامل موسسه کتابشهر ایران با تاکید براینکه ارزیابی و شاخص کتابشهر نسبت به شعب، میزان فروش است، تصریح کرد: ما در این مجموعه سامانه فروش یکپارچه داریم و ۵۰ هزار عنوان کتاب در این سامانه ثبت شده است. شعب کتابشهر در آذرماه ۱۵ هزار و در آبان ۲۱ هزار کتاب فروخته است؛ در این فروشگاهها کتاب درسی نداریم. این آمار مهمترین شاخص ارزیابی است.
انتهای پیام/ 121