یادداشت/ حجت‌الاسلام سلیمانی

بهره‌گیری حضرت زینب (س) از هنر و عقلانیت؛ راز جاودانگی حماسه عاشورا

دشمنان برای از بین بردن حماسه‌ها، حمله ترکیبی را در پیش می‌گیرند که راه خنثی‌سازی آن، تهاجم ترکیبی و هنرمندانه از سوی جبهه حق است که در این راستا اسرای عاشورا با استفاده از هنر زمان خود یعنی شعر و خطابه و بهره‌گیری از ابزار عقلانیت، عاطفه و منطق به خوبی نقش خود را در ماندگاری حماسه عاشورا ایفا کردند.
کد خبر: ۶۴۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸ - 27January 2024

بهره‌گیری حضرت زینب (س) از هنر و عقلانیت راز جاودانگی حماسه عاشوراگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ حجت‌الاسلام‌والمسلمین «موسی سلیمانی» جانشین دفتر نمایندگی، ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام؛ بازگشت برخی عوامل ماندگاری حماسه‌ها به ذات حماسه‌ها و حماسه‌آفرینان است. برخی عوامل نیز به پیام‌رسانان حماسه‌ها بر می‌گردد. حماسه‌ها اگر خوب تبیین نشوند، به مرور زمان فراموش می‌شوند یا دشمنان با جنگ روایت‌ها حماسه‌ها را تحریف خواهند کرد.

عاشورا از جمله این حماسه‌ها است. چنانچه آل‌الله این حماسه را خوب تبیین نمی‌کردند، کربلا  در کربلا می‌ماند یا جای جلاد و شهید عوض می‌شد.

تحلیل درست، تبیین درست و تبیین هنرمندانه از جمله اقدامات خلاقانه حضرت زینب سلام‌الله‌علی‌ها در ماندگاری این حماسه است.
در خصوص تحلیل درست باید گفت حکمت، اقتضای تحلیل درست از عوامل صحنه و پشت پرده حوادث را دارد. ظاهربینی افراد را به خواب غفلت فرو خواهد برد.

یزید با تمام توان درصدد انحراف افکار عمومی و پنهان کردن عوامل اصلی و پشت صحنه حادثه عاشورا بود. یزید در این مسیر گاه عبیدالله را به عنوان مقصر معرفی می‌کرد و گاه درگیری عاشورا را به اختلافات قبیله‌ای گذشته تنزل می‌داد. حضرت زینب سلام‌الله‌علی‌ها با خطبه غرا در شام در مقابل یزید با انتخاب کلماتی از جمله «یابن الطلقاء» عامل اصلی را یزید بلکه خاندان بنی‌سفیان معرفی کرد. افزون بر آن، ایشان درگیری امام حسین علیه السلام با یزید را نه تقابل قبیله‌ای بلکه تقابل اسلام و کفر دانستند. انتخاب آیاتی از جمله «أَنَسِیتَ قَوْلَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ: وَ لاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ خَیْرٌ لاِّنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ». این تقابل را نشان می‌دهد.

ماندگاری حماسه‌ها و جابجا نشدن جای جلاد و شهید نیاز به تبیین درست دارد. چنانچه حماسه‌ها به درستی بازگو نشوند، پس از مدتی فراموش یا تحریف خواهد شد.

بیان همه حقیقت، تبیین انگیزه اصلی حماسه‌سازان، اسطوره نساختن از حماسه‌سازان، نقل درست تاریخ، تحلیل درست حادثه و تطبیق حماسه با روز، از الزامات تبیین درست واقعه است.

حضرت زینب سلام‌الله‌علی‌ها پس از واقعه عاشورا این مسؤلیت را به خوبی انجام دادند و با تبیین درست هدف قیام، از تحریف نهضت جلوگیری کردند.

دشمنان برای از بین بردن حماسه‌ها حمله ترکیبی را در پیش می‌گیرند. راه خنثی‌سازی این طرح، «تهاجم ترکیبی» و هنرمندانه از طرف جبهه حق است.

اسرای عاشورا با بهره‌گیری هنرمندانه از ابزار هنر زمان خود یعنی شعر و خطابه و بهره‌گیری از ابزار عقلانیت، عاطفه و منطق به خوبی نقش خود را در ماندگاری حماسه عاشورا ایفا کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها