معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی:

جهاد دانشگاهی نهاد خاص مولود انقلاب اسلامی است

«کلانتر مهرجردی» گفت: جهاد دانشگاهی نهاد خاص مولود انقلاب اسلامی است که هیچ تعلق ملکی و مکانی ندارد جز تعلق به انقلاب اسلامی و مردم و در این خط، همواره خدمتگذار دانشجو و دانشگاه بوده است. ‏
کد خبر: ۶۴۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲ - 30January 2024

جهاد دانشگاهی نهاد خاص مولود انقلاب اسلامی است

به گزارش  دفاع‌پرس از لرستان، «علیرضا کلانتر مهرجردی» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی امروز (سه شنبه)، ‏در نشست شورای فرهنگی دانشگاه‌های لرستان که به میزبانی جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به موضوعات و نقاط عطف سیاسی اجتماعی کشور در ‏دوره‌های مختلف، اظهار داشت: انتخابات برای کشور ما مانند یک آزمایشگاه ‏است که طراز یک جامعه به محک می‌آید و خیلی از افراد از این آزمایش و ‏آزمایشگاه، بنا به فهم حق و تکلیف سربلند بیرون آمده و امتحان خود را به خوبی پس می‌دهند. ‏

وی با اشاره به اینکه انتخابات دارای دو نبش حکمرانی و مردمی است که ‏جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل تاکنون پرونده درخشانی در این ‏رابطه داشته است، در یک ارزیابی منصفانه در بین کشور‌هایی که مدعی ارزیابی مردمی بوده‌اند ‏همواره ایران اسلامی در میدان مردمی نسبت به آن‌ها اولا مورد توجه و ‏رصد دائمی دیگران بوده و هست وخوشبختانه تاکنون حضور مردم ما از تراز جهانی بالاتر بوده است. ‏

کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه ما شاهد رشد فعالیت‌های فرهنگی در ‏مجموعه جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌های کشور در دولت سیزدهم و از جمله استان لرستان بوده‌ایم، بیان کرد: ‏جهاد دانشگاهی نهاد خاص مولود انقلاب اسلامی است که هیچ تعلق ملکی و مکانی ندارد جز تعلق به انقلاب اسلامی و مردم و در این خط، همواره خدمتگذار دانشجو و دانشگاه بوده است. ‏

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با گریزی به نظام معنایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ‏سرمشق‌های فکری که مقام معظم رهبری در اختیار مسئولان و فعالان ‏فرهنگی در مقاطع مختلف قرار داده اند، تصریح کرد: سه محور قطعیت‌ها، ‏شگفتی‌ها و علائم تغییر را می‌توان از این سند استخراج کرد. ‏

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک قطعیت بود که به حضور اگاهانه مردم و رهبری داهیانه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه رقم خورد در ادامه شگفتی‌هایی به ‏وجود آمد که از جمله آن‌ها می‌توان به حضور همیشگی‌شان در صحنه‌های ‏مختلف انقلاب مانند راهپیمایی‌ها و انتخابات‌های مختلف اشاره کرد و همچنین ‏تربیت شگفتی سازانی بود مانند شهید تهرانی مقدم و زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی که در ‏تحصیلات خود پای از وطن خود هم بیرون نگذاشتند و در زمینه علمی و ‏پژوهشی ضمن رصد تحولات و تجربه علمی و کشاندن اندیشمندان به ایران اسلامی، شگفتی‌های نوینی آفریدند که این موضوعات را باید به زبان دانشجویان و ‏نسل نو، بیان شود و منتقل شود که امکان تکرار آن در دسترس شود. ‏

کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه نظام تدبیر حوزه فرهنگ در دهه گذشته دچار بحران و رخوت ‏شده است و باید در این زمینه فکری کرد، و بهترین سخن در این معنا، اشاره به لزوم تحول انقلابی ساختار فرهنگی است که رهبر عزیزمان مطرح فرمودند، ادامه داد: در این زمینه دبیرخانه ‏شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های لرستان می‌تواند پیشتاز شده ‏و نظام نامه ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی استان را به عنوان یکی از کار‌های فکری ‏شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها با نظر داشت تجربه زیسته تدوین کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه برنامه‌های فرهنگی نیز باید ‏مانند برنامه‌های پژوهشی دارای هویت و استاندارد سازی شود، افزود: یکی از ایرادات ما در حوزه ‏فرهنگی این است که از صاحبان و بازیگران اصلی فرهنگی در این سالیان غفلت کردیم، به ‏عنوان نمونه هر کاری در دانشگاه انجام می‌شود باید از شکل گیری ایده تا اجرا ‏با حضور دانشجویان باشد که قطعا نتیجه به حاصل خواهد بود.

وی گفت: فعالیت‌های فرهنگی دارای سه بخش ساختار، فعل و فرآیند هستند ‏که ما در زمینه ساختار و فعل فرهنگی بد عمل نکردیم، ولی ایراداتی داشتیم ما متأسفانه از ‏بخش فرآیند غافل شده‌ایم. ‏

کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه در انجام فعالیت‌های فرهنگی ابتدا باید ‏مخاطب خود را شناسایی کنیم، بیان کرد: دانشجویان و دانشگاهیان بخشی از ‏بدنه جامعه را تشکیل می‌دهند که متولیان فرهنگی این حوزه ‏می‌توانند برنامه‌های جامع و کاملی برای خانواده‌های این نهاد داشته و تأثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشیم، نمی‌شود برای دیگران اندیشید، ولی از خود غافل شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه ما در این نهاد پنج واحد ‏تخصصی مانند سازمان فعالیت‌های قرآنی، سازمان دانشجویان، ایسنا، ایکنا و ‏ایسپا را داریم که یک قرارگاه آماده است که در خدمت دانشگاه هاست، ادامه داد: دهه فجر قله فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌هاست و باید ‏در این بازه که زمان بین ترم و رفتن دانشجویان است فکر جدی شود و این کار با جابجایی اندک در تقویم آموزشی قابل انجام است. البته، چون یک جهت مسئولیت دانشگاه، اثرگذاری در جامعه است در این مقاطع می‌توان روی مخاطبان عام در ‏جامعه برنامه‌های فرهنگی و متنوعی داشته باشد.

کلانتر مهرجردی با تأکید بر اینکه باید در حوزه بصیرت افزایی کار شود، تصریح کرد: شور و شعور باید در کنار یکدیگر باشند، اگر در اجرای ‏برنامه‌های فرهنگی فقط شور را بگیریم تنها روی حال و آن هم انفرادی تأثیر ‏گذاشته‌ایم، اما اگر روی بصیرت دانشجویان کار کنیم می‌توان هر دانشجو را در مدل گلدکویستی فرهنگی بر جمع زیادی از دانشجویان موثر دانست. ‏ انشاالله در انجام ماموریت‌ها موفق و سربلند باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها