به گزارش دفاعپرس از لرستان، «علیرضا کلانتر مهرجردی» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی امروز (سه شنبه)، در نشست شورای فرهنگی دانشگاههای لرستان که به میزبانی جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به موضوعات و نقاط عطف سیاسی اجتماعی کشور در دورههای مختلف، اظهار داشت: انتخابات برای کشور ما مانند یک آزمایشگاه است که طراز یک جامعه به محک میآید و خیلی از افراد از این آزمایش و آزمایشگاه، بنا به فهم حق و تکلیف سربلند بیرون آمده و امتحان خود را به خوبی پس میدهند.
وی با اشاره به اینکه انتخابات دارای دو نبش حکمرانی و مردمی است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل تاکنون پرونده درخشانی در این رابطه داشته است، در یک ارزیابی منصفانه در بین کشورهایی که مدعی ارزیابی مردمی بودهاند همواره ایران اسلامی در میدان مردمی نسبت به آنها اولا مورد توجه و رصد دائمی دیگران بوده و هست وخوشبختانه تاکنون حضور مردم ما از تراز جهانی بالاتر بوده است.
کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه ما شاهد رشد فعالیتهای فرهنگی در مجموعه جهاد دانشگاهی و دانشگاههای کشور در دولت سیزدهم و از جمله استان لرستان بودهایم، بیان کرد: جهاد دانشگاهی نهاد خاص مولود انقلاب اسلامی است که هیچ تعلق ملکی و مکانی ندارد جز تعلق به انقلاب اسلامی و مردم و در این خط، همواره خدمتگذار دانشجو و دانشگاه بوده است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با گریزی به نظام معنایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سرمشقهای فکری که مقام معظم رهبری در اختیار مسئولان و فعالان فرهنگی در مقاطع مختلف قرار داده اند، تصریح کرد: سه محور قطعیتها، شگفتیها و علائم تغییر را میتوان از این سند استخراج کرد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک قطعیت بود که به حضور اگاهانه مردم و رهبری داهیانه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه رقم خورد در ادامه شگفتیهایی به وجود آمد که از جمله آنها میتوان به حضور همیشگیشان در صحنههای مختلف انقلاب مانند راهپیماییها و انتخاباتهای مختلف اشاره کرد و همچنین تربیت شگفتی سازانی بود مانند شهید تهرانی مقدم و زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی که در تحصیلات خود پای از وطن خود هم بیرون نگذاشتند و در زمینه علمی و پژوهشی ضمن رصد تحولات و تجربه علمی و کشاندن اندیشمندان به ایران اسلامی، شگفتیهای نوینی آفریدند که این موضوعات را باید به زبان دانشجویان و نسل نو، بیان شود و منتقل شود که امکان تکرار آن در دسترس شود.
کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه نظام تدبیر حوزه فرهنگ در دهه گذشته دچار بحران و رخوت شده است و باید در این زمینه فکری کرد، و بهترین سخن در این معنا، اشاره به لزوم تحول انقلابی ساختار فرهنگی است که رهبر عزیزمان مطرح فرمودند، ادامه داد: در این زمینه دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای لرستان میتواند پیشتاز شده و نظام نامه ارتقاء فعالیتهای فرهنگی استان را به عنوان یکی از کارهای فکری شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها با نظر داشت تجربه زیسته تدوین کند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه برنامههای فرهنگی نیز باید مانند برنامههای پژوهشی دارای هویت و استاندارد سازی شود، افزود: یکی از ایرادات ما در حوزه فرهنگی این است که از صاحبان و بازیگران اصلی فرهنگی در این سالیان غفلت کردیم، به عنوان نمونه هر کاری در دانشگاه انجام میشود باید از شکل گیری ایده تا اجرا با حضور دانشجویان باشد که قطعا نتیجه به حاصل خواهد بود.
وی گفت: فعالیتهای فرهنگی دارای سه بخش ساختار، فعل و فرآیند هستند که ما در زمینه ساختار و فعل فرهنگی بد عمل نکردیم، ولی ایراداتی داشتیم ما متأسفانه از بخش فرآیند غافل شدهایم.
کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه در انجام فعالیتهای فرهنگی ابتدا باید مخاطب خود را شناسایی کنیم، بیان کرد: دانشجویان و دانشگاهیان بخشی از بدنه جامعه را تشکیل میدهند که متولیان فرهنگی این حوزه میتوانند برنامههای جامع و کاملی برای خانوادههای این نهاد داشته و تأثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشیم، نمیشود برای دیگران اندیشید، ولی از خود غافل شد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه ما در این نهاد پنج واحد تخصصی مانند سازمان فعالیتهای قرآنی، سازمان دانشجویان، ایسنا، ایکنا و ایسپا را داریم که یک قرارگاه آماده است که در خدمت دانشگاه هاست، ادامه داد: دهه فجر قله فعالیتهای فرهنگی دانشگاههاست و باید در این بازه که زمان بین ترم و رفتن دانشجویان است فکر جدی شود و این کار با جابجایی اندک در تقویم آموزشی قابل انجام است. البته، چون یک جهت مسئولیت دانشگاه، اثرگذاری در جامعه است در این مقاطع میتوان روی مخاطبان عام در جامعه برنامههای فرهنگی و متنوعی داشته باشد.
کلانتر مهرجردی با تأکید بر اینکه باید در حوزه بصیرت افزایی کار شود، تصریح کرد: شور و شعور باید در کنار یکدیگر باشند، اگر در اجرای برنامههای فرهنگی فقط شور را بگیریم تنها روی حال و آن هم انفرادی تأثیر گذاشتهایم، اما اگر روی بصیرت دانشجویان کار کنیم میتوان هر دانشجو را در مدل گلدکویستی فرهنگی بر جمع زیادی از دانشجویان موثر دانست. انشاالله در انجام ماموریتها موفق و سربلند باشیم.
انتهای پیام/