چرا مقام‌های آمریکایی گزینۀ تهدید نظامی علیه ایران را رد کردند

مقام‌های سیاسی امنیتی آمریکا در جلسۀ اضطراری شورای امنیت ملی کاخ سفید تهدید حمله نظامی به ایران را به‌دلیل چالش‌های داخلی، جهانی و منطقه‌ای رد کردند.
کد خبر: ۶۴۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰ - 31January 2024

چرا مقام‌های آمریکایی گزینۀ تهدید نظامی علیه ایران را رد کردندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مقام‌های سیاسی امنیتی آمریکا در جلسۀ اضطراری شورای امنیت ملی کاخ سفید، استدلال و فشار تندرو‌های جمهوری‌خواه و عملیات روانی شدید بنگاه‌های رسانه‌ای همسو با رژیم صهیونیستی برای متهم‌سازی ایران به انجام حمله به نیرو‌های نظامی‌شان در اردن و تهدید حملۀ نظامی به ایران را به‌دلیل چالش‌های داخلی، جهانی و منطقه‌ای رد کردند.

پس از این حملات جدی مقامات سیاسی - امنیتی کاخ سفید جلسۀ اضطراری در شورای امنیت ملی آمریکا به‌ریاست بایدن و به ۵ دلیل عمده تشکیل دادند.

دلایل پنج‌گانۀ شکل‌گیری این جلسه عبارت بودند از:

۱. عمق تلفات نیرو‌های آمریکایی

۲. موفقیت پهپاد‌های گروه‌های ضدآمریکایی برای نفوذ به راهبردی‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرقی اردن به‌نام برج ۲۲ آمریکا

۳. ناکارآمدی سیستم پدافندی ویژه و چندصد میلیون دلاری پنتاگون در اردن با اسم «سیستم امنیت مرزی»

۴. نگرانی جدی مقامات سنتکام از تزلزل در سیستم بازدارندگی منطقه‌ای

۵. بررسی و تنظیم‌گری راهبرد‌های پاسخ به تهدید.

در جلسۀ فوری شورای امنیت ملی کاخ سفید اقدامات واکنشی به این حادثه در چند سطح اعلامی و اعمالی توسط مقام‌های سیاسی و امنیتی آمریکا جمع‌بندی شده است.

در سطح اعلامی، طراحی بیانیۀ رئیس‌جمهور آمریکا، طراحی کنفرانس خبری سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید و انجام مصاحبۀ چند نفر از مقام‌های سیاسی و نظامی آمریکایی با رسانه‌های مطرح برنامه‌ریزی شده که ۳ رویکرد اعلامی، «همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان، اعلام برنامۀ پاسخ سخت واشنگتن به مسببان حمله و رد اتهام حمله به پایگاه آمریکایی از سوی ایران» را اطلاع‌رسانی کنند.

«دنبال جنگ با ایران نیستیم» مهم‌ترین گزاره‌ای بود که از سوی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پس از این جلسه فوری مطرح و در سطح رسانه‌های جهانی بازتاب داده شد.

طرح گزاره‌های مشابه دیگر در مواضع رئیس کمیته نیرو‌های مسلح کنگره آمریکا مبنی بر اینکه "به‌نظر نمی‌رسد که ایران مستقیماً دستور انجام این حمله را صادر کرده باشد. "، و همچنین اظهارات یک مقام عالی‌رتبه امنیتی آمریکا در گفتگو با «سی‌بی‌اس» مبنی بر اینکه "حمایت ایران از شبه‌نظامیانی که به پایگاه آمریکا حمله کردند، به‌معنای حمله از سوی ایران نیست. "، نمونه‌هایی از مستندات تصمیم مقامات آمریکایی برای رد اتهامات علیه ایران و رد امکان جنگ با ایران بوده است.

در سطح اعمالی البته آمریکایی‌ها برای جبران حداقلی خسارت‌های اخیر و پیشگیری از تزلزل در سیستم بازدارندگی منطقه‌ای در پی ضربه‌زنی به نیرو‌های مقاومت در سطح منطقه به‌ویژه در کشور‌های عراق و سوریه در قالب الگو‌های عملیاتی خاص هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار