در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هوانیروز؛

فرمانده هوانیروز ارتش: توسعه توان هوانیروز با بهره‌گیری از سامانه‌های «شفق، حیدر و یوسف»/ بالگرد‌های تک‌ور نیمه‌سنگین ساخته می‌شود

امیر سرتیپ قربانی با تأکید بر اینکه توان رزمی و عملیاتی هوانیروز با بهره‌گیری از سامانه‌های شفق، حیدر و یوسف توسعه می‌یابد، گفت: با تلاش شبانه‌روزی بالگرد ساخت داخل در آینده‌ای نزدیک طراحی و تولید خواهد شد.
کد خبر: ۶۴۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹ - 03February 2024

امیر سرتیپ قربانیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ خلبان «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش در جریان بازدید فرمانده کل ارتش از نمایشگاه دستاورد‌های این یگان، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: در راستای اجرای اوامر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) و استناد به طرح‌های «لبیک یا امام خامنه‌ای عزیز»، هوانیروز ارتش توانسته است با بهره‌گیری از توان داخلی، تعیین اولویت‌ها و متناسب‌سازی تجهیزات و تسلیحات، به تحول‌آفرینی در سطح یگان‌های این نیرو و تغییر رویکرد دست یابد.

امیر سرتیپ قربانی با اشاره به فرایند سیر تحول و موفقیت هوانیروز در طی پنج سال گذشته افزود: آغاز فرایند تحول و دگرگونی هوانیروز، با تغییر در منابع و نیروی انسانی این نیرو انجام شد. شناخت آسیب‌ها و چالش‌ها، مرحله ثانویه فرایند تحول‌آفرینی بود که با همکاری متخصصان و افراد مجرب هوانیروز صورت گرفت.

فرمانده هوانیروز ارتش با تأکید بر توسعه توان رزمی و عملیاتی هوانیروز با بهره‌گیری از سامانه‌های شفق، حیدر و یوسف، گفت: تولید و بهره‌برداری از موشک‌های روزآمد و تولید داخل در هوانیروز، از جمله برنامه‌های کلیدی بود که به راه‌اندازی دو سامانه‌های موشکی منتهی شده است. سامانه موشکی هوشمند، نقطه‌زن و دوربرد «شفق» که با ارتقای بُرد عملیاتی تا شعاع ۲۰ کیلومتر، قابلیت استفاده در انواع راهبرد‌های تاکتیکی و عملیاتی جنگ‌های آینده را دارد و از نخستین نمونه پروژه‌های پی‌گیری شده در سطح یگان‌های هوانیروز است.

مطالب بیشتر:
** سرلشکر موسوی: ارتقای توان رزمی از وظایف محوری نیرو‌های مسلح است
** فرمانده نیروی زمینی ارتش: اولویت «نزاجا» تولید تسلیحات دورزن و متحرک است

وی ادامه داد: نمونه دیگر سامانه موشکی کروز «حیدر» است که با بُرد ۲۰۰ کیلومتر و پیشرفت ۱۰۰ درصدی، بر روی بالگرد‌های سنگین و نیمه‌سنگین هوانیروز نصب و اجرایی شده و آخرین تست عملیاتی آن در آبان ماه سال ۱۴۰۲، در منطقه عمومی نصرآباد با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این سامانه با قابلیت رهایش از بالگرد قادر است در تمامی مناطق صعب‌العبور کوهستانی، سواحل دریایی و مناطق رملی و بیابانی، در حداقل زمان و حداکثر غافل‌گیری، به دو روش انتحاری و بازیافتی، به تمامی اهداف زمینی و دریایی شلیک کند.

امیر قربانی درخصوص تلاش برای دستیابی به فناوری ساخت نخستین بالگرد ملی عنوان کرد: با عنایت به منویات فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) مبنی بر تولید بالگرد‌های تک‌ور نیمه‌سنگین به‌روز تولید داخل، متخصصان و صنعتگران حوزه نظامی کشور، با تلاشی شبانه‌روزی به طراحی و تولید نخستین بالگرد ساخت داخل در آینده‌ای نزدیک اقدام خواهند کرد.

فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه پشتیبانی از اورژانس کشور و کمک به دولت در اجرای فوریت‌های پزشکی از دیگر ماموریت‌های هوانیروز ارتش است، اظهار داشت: در طی پنج سال گذشته، هوانیروز با به کارگیری ۱۶ فروند بالگرد، به منظور تقلیل سوانح و صدمات وارده به هموطنان در معرض زلزله، سیل، آتش‌سوزی، پیوند اعضا و امداد و نجات هوایی و پشتیبانی از مراسم ملی- مذهبی، به پوشش عملیاتی اقصی نقاط کشور مبادرت ورزیده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، با تشریح بخشی از افتخارات هوانیروز گفت: هوانیروز از دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، همواره در کنار امامین انقلاب و مردم مسلمان و ولایت‌مدار ایران اسلامی بوده است. پیوستن هوانیروز به امام راحل (ره) و مردم، قبل و حین انقلاب اسلامی، انجام رژه ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۸ در راستای لبیک به دستور حکیمانه حضرت امام (ره)، سرکوب غائله ضدانقلاب در کردستان، گنبدکاووس، خوزستان، سرکوب منافقین در عملیات مرصاد و تقدیم ۲۶۴ شهید به انقلاب اسلامی در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، بخشی از افتخاراتی است که هوانیروز ارتش در دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی به دست آورده است.

امیر قربانی در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون رصد پروازی و مراقبت دائمی از مرز‌های کشور و پشتیبانی از تمامی نیرو‌های نظامی و انتظامی، توسط هوانیروز در نهایت قدرت و دقت انجام می‌شود و نیرو‌های خدوم، ولایی، ایثارگر و جان بر کف هوانیروز ارتش در راه اعتلای نام و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌کوشند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها