پنج تحلیل خبرنگار آمریکایی از پیام ویدیویی ظریف

نویسنده روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: ظریف در پیام خود بارها با بیان عبارت هایی مانند موقعیت مساوی و احترام متقابل تاکید می کند که ما انتظار و درخواست احترام برای شان و مقام خود داریم.
کد خبر: ۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶ - 21November 2013

پنج تحلیل خبرنگار آمریکایی از پیام ویدیویی ظریف

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایرنا، «ماکس فیشر» نویسنده روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی با عنوان «پنج درسی که از فیلم ویدیویی وزیر امور خارجه ایران میتوان آموخت»، نوشت: ظریف در پیام خود، درخواست صلح را مطرح کرد.

فیشر نوشت: چه تصور کنید که تلاش ایران برای دستیابی به توافق هستهای با غرب، حسن نیت دارد و برای پایان دادن به بن بست چندین ساله است یا توطئه و نقشهای بدبینانه برای تضعیف تحریمهای غرب میباشد. در این مطلب هیچ شکی وجود ندارد که تهران تلاش بسیاری میکند.

آخرین تحرک ایران را میتوان انتشار فیلم ویدیویی ˈجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه ایران توسط دفتر وی به زبان انگلیسی دانست که مواضع تهران را تشریح میکند.

در اینجا چند اندیشه درباره مطالب مطرح شده در این فیلم وجود دارد:

نکته نخست اینکه واکنش پوزخند به کیفیت تولید، موسیقی احساساتی و فید کاتهای آن کاری بیش از حد آسان است. حتی دولت آمریکا نیز به تولید فیلم ویدیویی با کیفیت پایینتر از فیلمهای ویدیویی هالیودی مشهور است، اما این یادآور این موضوع است که جمهوری اسلامی بسیار زیاد چنین کارهایی نمیکند.

استفاده از قدرت نرم جز شاید برای دستیابی به جوامع شیعه منطقه خاورمیانه، یک اقدام معمول نیست. پس در نظر داشتن این نکته در ذهن، ارزش دارد.

نکته دوم اینکه ظریف یک پیام دارد که سه بار بر آن تاکید شده است و بارها و بارها تکرار میکند و این است که شما باید با احترام با ما برخورد کنید.

وی بارها با بیان عبارتهایی مانند موقعیت مساوی و احترام متقابل تاکید میکند که ما انتظار و درخواست احترام برایشان و مقام خود داریم.

ظریف حتی یک بار هم به تحریمها اشاره نمیکند. وی به تحولات و پیشرفتهای هستهای تنها به عنوان تابعی از خواست ایرانیان برای دریافت احترام جهانی اشاره میکند.

دلیل خوبی وجود دارد که شک داشته باشیم که فعالیتهای هستهای ایران ممکن است برای چیزهایی بیش از فقط احترام صرف باشد. اما تاکید ظریف بر این مساله در اینجا برای درک رویکرد وی به مذاکرات از اهمیت برخوردار بوده و قابل توجه است.

نکته سوم اینکه ظریف درخواست صلح میکند، اما حتی این نیز به عنوان تنها بخشی از درخواست بزرگتر وی برای اینکه با ایران با احترام برخورد شود در لفافه پیچیده و بیان میشود.

وزیر خارجه ایران میگوید که برای غنیمت شمردن این فرصت یگانه، ما باید وضعیت مساوی را بپذیریم و مسیری را براساس احترام متقابل و شناسایی احترام همه مردم برگزینیم.

چهارم اینکه هنگامی که ظریف درباره صلح صحبت میکند، آن را نه تنها به عنوان هدف دولت ایران بلکه تمامی مردم ایران بیان میکند.

به گفته وی، تابستان گذشته مردم ما تعامل سازنده را از طریق صندوقهای رای برگزیدند و مردم ایران مصمم به پیگیری این مسیر هستند.

برای پایان دادن به یک بحران غیر ضروری و گشایش افقهای تازه به ما بپیوندید. این به طور بالقوه نه تنها به عنوان راهی برای مهم و بزرگ جلوه دادن گرایش ایران به تماس با غرب؛ بلکه شاید به عنوان پیامی به تهران، قابل ملاحظه باشد، همانگونه که در آمریکا نیز بر سر سیاست ایران و درباره مساله پیگیری دستیابی به توافق، اختلاف نظر وجوددارد.

این مسالهای جنجالی است و تندروهای بسیاری در ایران وجود دارند که ممکن است راه دستیابی به هرگونه توافقی را مسدود کنند. شاید ما بخشی از کارزار ظریف و حسن روحانی رییس جمهوری را برای دفاع از این عقیده را میشنویم که مردم ایران خواستار صلح هستند و به این گونه بر مخالفان سیاسی داخلی پیشدستی میکنند.

واشنگتن پست به عنوان درس پنجم ظریف نوشته است: زبان انگلیسی که ظریف به آن سخن میگوید و شاید شما هم بتوانید آن را بشنوید، هم بسیار خوب و هم با لهجه آمریکایی است که بسیار عالی است. بالاخره وی پنج سال در نیویورک سفیر ایران در سازمان ملل متحد بوده است.

وی در این مدت به تهیه یک پیشنهاد در سال ۲۰۰۳ به دولت بوش برای تنش زدایی گسترده کمک کرد که رد شد. به نظر میرسد کاملا آشکار باشد که هدف روحانی از گزینش وی برای این مقام به علت توانایی وی برای گفتگو با غربیان به ویژه آمریکاییها باشد و فیلم ویدیویی ظریف یادآور این مطلب است.

سخنان وی در این فیلم همچنین ممکن است که شباهت مناسب و معقولی با آنچه داشته باشدکه دیپلماتهای آمریکایی هنگام ملاقات با ظریف میبینند و میشنوند و در روز چهارشنبه نیز دوباره در مذاکرات ژنو با آن روبرو خواهند شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار