آموزش دکوپاژ صحنه‌های گفت‌وگو در «دکوپاژهای مرجع 2»

کتاب «دکوپاژهای مرجع 2: دکوپاژ صحنه‌های گفت‌وگو» نوشته کریستوفر کنورتی با ترجمه محمد ارژنگ از سوی انتشارات کتاب‌نشر نیکا روانه کتابفروشی‌ها شد.
کد خبر: ۶۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ - 09January 2016

آموزش دکوپاژ صحنه‌های گفت‌وگو  در «دکوپاژهای مرجع 2»

به گزارس گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، پس از گذشت سه سال از انتشار نخستین جلد از مجموعه «دکوپاژهای مرجع» دومین جلد آن نیز با عنوان «دکوپاژهای مرجع 2: دکوپاژ صحنههای گفتوگو» از سوی انتشارات کتاب نشر نیکا منتشر شد. نویسنده این کتاب کریستوفر کنورتی، کارگردان و تهیهکننده سینما و رماننویس انگلیسی و مترجم آن محمد ارژنگ است.

کتاب یازده فصل دارد که نویسنده در قالب آنها بهترین شیوهها درباره کارگردانی و تصویربرداری صحنههای گفتوگو در یک فیلم سینمایی و یا سریال تلویزیونی را آموزش داده است. عناوین فصول کتاب به ترتیب عبارتند از «اختلاف»، «افزایش تنش»، «اثبات برتری»، «مکالمه گروهی»، «مرتبط کردن شخصیتها»، «افشای نکتهای از داستان»، «گفتوگو حین حرکت»، «احساسات شدید»، «رابطه نزدیک»، «مکالمات تلفنی» و «صحنه پردازی خلاقانه».

در قسمتی از مقدمه نویسنده بر این کتاب میخوانیم: «کارگردانانی که صحنههای گفتوگو را خلاقانه به تصویر میکشند، در واقع درونمایه فیلمنامه را متبلور میکنند. شما نباید دوربین یا بازیگر را صرفاً به این دلیل جابهجا کنید که توجه بیننده را جلب کرده باشید، بلکه شما میتوانید صحنه را هوشمندانه بپردازید تا معنای آن را عمیقتر کرده و تأثیری قدرتمندتر خلق کنید.»

محمد ارژنگ در بخشی از یادداشت خود بر این کتاب نوشته است: «برای من به عنوان یک فیلمساز، دیدن کتابی که صرفاً به صحنههای دیالوگدار میپردازد، چنان ذوقآور بود که بدون معطلی راغبم کرد دست به دامان دوستان آنطرف آبی شوم. به دلیل سهوی طنزآمیز از طرف دوستی که جلد اول و دوم این کتاب را اشتباه گرفته بود، تهیه جلد دوم آن حدود یکسال به تأخیر افتاد، تا اینکه نهایتاً دوست قدیمیام فرهاد ویلکیجی آن را از هلند تهیه کرد و به دستم رساند.»

«دکوپاژهای مرجع 2: دکوپاژ صحنههای گفتوگو» نوشته کریستوفر کنورتی و ترجمه محمد ارژنگ با شمارگان هزار و 500 نسخه، 240 صفحه و بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات کتابنشر نیکا در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار