به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در پی انتشار رباعیهای رضا اسماعیلی شاعر آیینی در برخی رسانهها و اعتراضاتی که به این رباعیها انجام شد، محمدعلی مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور دریادداشتی بر این رباعیها از سرودن آنها تقدیر کرد.
متن یادداشت مجاهدی به شرح ذیل است:
«واکاوی مقولههای مطرح در قرائتهای متفاوتی که تا به امروز توسط مورخان، مقتلنگاران، متفکران و پژوهشگران از قیام ماندگار کربلا و واقعه خوننگار عاشورا ارائه شده، فرصت فراخی میطلبد که از حوصله تنگ این مقال افزون است. پرداختن به نقاط قوت و ضعف سرودههای آیینی و نقد ساختاری و محتوایی آثار منظوم سخنوران عاشورایی سرای فارسی زبان، و بیان فراز و فرودهایی که در سخن آنان مشاهده میشود، امر خطیری است که باید در این عرصه خطر خیز صورت پذیرد و اگر عمری باشد و توفیقی، در یک اثر مستقل پژوهشی به کندوکاو این مهم خواهیم پرداخت، و از مولفههای الزامی و پرهیزی مطرح در عرصه نقد و آسیبشناسی سخن خواهیم گفت و ضمن جمال شناسی شعر ولایی معاصر و معرفی آثار فاخر و ماندگار شاعران هم روزگارمان در این قلمرو و موضوع، فهرستی مستند از کاستیها و آفتها را به نقد خواهیم نشست که هم اعتبار ساختاری و هم کیان محتوایی شعر ولایی، خصوصاً شعر عاشورایی و در یک کلمه حیثیت شعر آیینی معاصر را به سُخره گرفتهاند.
متاسفانه در پیشینه مکتوب شعر عاشورایی در زبان فارسی، جای خالی قرائت حماسی و ارزشی از فرهنگ گرانسنگ حسینی کاملا مشهود است. ولی در طول هشت سال دفاع مقدس صحنههای شگرفی را به چشم دیدیم که مفاهیم رهایی بخش و برگرفته از فرهنگ عاشورا را عینیت میبخشیدند و شاعران با کلیدواژههای بیداری، اعتراض، دفاع، پایداری، فداکاری، جهاد و شهادت دل سرودههایی ساختند که بعدها صبغه ماندگاری به خود گرفتند. شاعران درد آشنای ما، با رصد کردن این مفاهیم بلند و ارزشی در کالبد شکافی واقعه کربلا، توانستند بین شعر مقاومت و شعر عاشورایی معاصر ارتباطی تنگاتنگ و ناگسستنی برقرار سازند که تا همیشه قرائت حماسی از فرهنگ عاشورا را فریاد کنند.
شاعر گرانمایه جناب آقای رضا اسماعیلی که از چهرههای مطرح و موفق شعر مقاومتاند و در آفرینش آثار فاخر حماسی نیز دستی به تمام دارند، این بار با مجموعه شعر «برخیز و حماسه خوان عاشورا باش » که حاوی حدود 110 رباعی عاشورایی است ، ابعاد حماسی و ارزشی فرهنگ عاشورا را به روایت نشسته و مقولههای اعتراض، بیداری، حماسه، رهایی و پایداری را در نهایت هنرمندی به تصویر کشیدهاند و با غیرتی ستودنی به پیرایش متن متین عاشورا از آلایشهای گزافه، خرافه، غلو و تحریف برخاسته و سوگواران محافل حسینی را با مفاهیم انسانساز عاشورا آشنا ساختهاند. اگر چه توفیق مرور همه رباعیات گرد آمده در این دفتر را نداشتم، ولی با نمونههایی از این تجربه موفق و دوست داشتنی زیستم و عُقدههای گره خورده در گلو را گریستم که شاعری از تبار غیرت و مردمی بر ایل بیدردی نهیب میزند که «روز بیداری فرا رسیده است.»