در نشست خبری «ترنم پرواز» عنوان شد؛

مومنی‌شریف: 2 هزار شهید هنرمند؛ سرمایه هنر متعهد کشور هستند/ قزوه: استاد سبزواری در «ترنم پرواز» تجلیل می‌شود

دبیر کنگره تخصصی شعر و ادبیات کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند (ترنم پرواز) ضمن تشریح برنامه‌های این کنگره از تجلیل از 6 شهید ادیب و 5 شاعر خادم الشهدا و 3 شاعر از خانواده شاهد در برنامه «ترنم پرواز» خبر داد.
کد خبر: ۶۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ - 10January 2016

مومنی‌شریف: 2 هزار شهید هنرمند؛ سرمایه هنر متعهد کشور هستند/ قزوه: استاد سبزواری در «ترنم پرواز» تجلیل می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس نشست رسانه ای کنگره «ترنم پرواز» ویژه پاسداشت هنرمندان شهید شعر و ادب پیش از ظهر امروز با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی؛ علیرضا قزوه، دبیر کنگره «ترنم پرواز» و مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری؛ هادی مولوی دوست، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری و محمود حبیبی کسبی، مدیر روابط عمومی مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری؛ در سالن مرحوم امیرحسین فردی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مومنی شریف با اشاره به برگزاری کنگره ملی 2000 شهید هنرمند، عنوان داشت: کنگره های تخصصی شهدای هنرمند در رشته های مختلف هنری، در آستانه کنگره ملی 2000 شهید هنرمند توسط نهادها و مجموعه های مختلف کشور برگزار می شود و برگزاری کنگره تخصصی شهدای هنرمند شعر و ادبیات تحت عنوان «ترنم پرواز» به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه وجود شهدای هنرمند به عنوان یک سرمایه عظیم برای کشور مطرح است، گفت: همان طور که با شروع جنگ تحمیلی مردم در جبهه ها حضور پیدا کرده و از کشورشان دفاع کردند؛ هنرمندان نیز از این غافله عقب نماندند که تعدادی از آن ها در سال های دفاع مقدس به شهادت رسیده اند و برخی دیگر نیز زنده ماندند و در این سال ها از آرمان های انقلاب اسلامی دفاع کردند.

مومنی شریف با اشاره به اینکه در سال های دفاع مقدس، هنرمندان زیادی در جبهه ها حضور پیدا می کردند، عنوان کرد: شاعران جزء نخستین کسانی بودند که با اشعارشان مردم را برای دفاع از کشور، تهییج کردند و اشعار آن ها تبدیل به سرودهای حماسی شد که برخی از آن ها مثل استاد حمید سبزواری در جبهه ها و در میان رزمندگان حضور پیدا کردند.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، تصریح کرد: امروز بخشی از ادبیات کشور، ادبیات ایثار و شهادت است که در حوزه داستان و شعر، جزء ادبیات تاثیر گذار ما است. در کشور از سال های گذشته به این ادبیات توجه شده است و در این سال ها نیز از این توجه کاسته نشده و امروز علاقمندی مردم به ادبیات ایثار و شهادت بیشتر از گذشته شده است.

مومنی شریف با تاکید بر اینکه خانواده و فرزندان شهدای هنرمند هم جریان نیرومندی را در ادبیات کشور ایجاد کرده اند، اظهار داشت: شهیدان هنرمندی مانند حبیب غنی پور، علیرضا شاهی، یوسف ملک شامران و برقه ای در زمان حیات خود، صاحب آثار ارزشمندی بودند و اگر در این دوران حضور داشتند، هرکدام در رشته خود فرد مطرحی بودند. این شهیدان برای ادبیات و هنر متعهد کشور، سرمایه بزرگی محسوب می شوند.

در ادامه این نشست خبری، قزوه با اشاره به محول شدن مسئولیت برگزاری کنگره پاسداشت هنرمندان شعر و ادب به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، اظهار داشت: یکی از دلایل واگذاری انجام کنگره «ترنم پرواز» به منظور پاسداشت هنرمندان شعر و ادب به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، فعالیت های مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با محوریت ادبیات مقاومت، شهادت و بیداری است که از جمله آنها می توان به برگزاری 10 برنامه جدی با موضوع ادبیات مقاومت، شهادت و بیداری، طی سال جاری در حوزه هنری اشاره کرد. 

وی در ادامه پیرامون روند اجرایی برگزاری کنگره  «ترنم پرواز»، عنوان داشت: نهادها و مجموعه های مختلف کشور در برگزاری کنگره های تخصصی شهدای هنرمند مشارکت دارند. برای برگزاری کنگره «ترنم پرواز» تاکنون چندین جلسه هماهنگی با مسئولین سازمان های برگزار کننده کنگره ملی 2000 شهید هنرمند از جمله سازمان بسیج مستضعفین و سازمان بسیج هنرمندان کشور انجام شده است.

دبیر کنگره «ترنم پرواز» با بیان اینکه ادبیات شامل شعر، داستان و نثر ادبی است، از تجلیل از شش شهید عرصه ی شعر و ادبیات در کنگره «ترنم پرواز» خبر داد و گفت: در این مراسم از شهیدان احمد زارعی و مجید حدادعادل در زمینه «شعر»؛ "علیرضا شاهی"، "حسن جعفر بیگلو" و "یوسف ملک شامران" در زمینه «داستان» و "احمدرضا احدی" نویسنده کتاب حرمان هور در زمینه نثر ادبی، تجلیل می شود.

وی با اشاره به اینکه در میان شاعران، پژوهشگران و نویسندگان ادبیات ایثار و شهادت، چهره های زیادی برای تجلیل در کنگره «ترنم پرواز» پیشنهاد شدند، عنوان داشت: از میان هنرمندانی که آثارشان ارتباط نزدیکی با فرهنگ ایثار و شهادت داشت، افرادی برای تقدیر انتخاب شدند که به همین منظور از استاد حمید سبزواری و مرحومین؛ نصرالله مردانی، ابوالفضل سپهر، حبیب الله معلمی و قاسم سروی ها تجلیل می شود. همچنین از مرتضی امیری اسفندقه، هادی خورشاهیان و حمیدرضا حامدی که شاعر و جزء خانواده معظم شهدا هستند، تجلیل خواهد شد.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری پیرامون زمان برگزاری کنگره «ترنم پرواز»، گفت: کنگره «ترنم پرواز» ویژه پاسداشت هنرمندان شهید شعر و ادب روز پنجشنبه 24 دی از ساعت 17 و 30 دقیقه در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود. مداحان اهل بیت(ع)، حاج صادق آهنگران و حاج سعید حدادیان نیزدر این برنامه حضور داشته و به مدیحه سرایی خواهند پرداخت.

وی در ادامه افزود: تلاش می کنیم تا برنامه ای در شان شهدای هنرمند برگزار کنیم. این کنگره در سال های آینده ادامه خواهد داشت و از چهره های برتر دیگری در زمینه شعر و ادبیات ایثار و شهادت تجلیل خواهد شد. نقش رسانه ها در انعکاس اخبار این کنگره بسیار مهم است.

قزوه با اشاره به برگزاری سه برنامه از کنگره ملی 2000 شهید هنرمند در محل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، عنوان کرد: برگزاری این برنامه ها در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به برکت حضور دو غواص شهید گمنام است که فضای حوزه را عطرآگین کرده اند و حوزه هنری عنایت ویژه ای به ادبیات ایثار و شهادت در برنامه ها و تولیدات هنری خود دارد.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در ادامه با بیان اینکه دو نفر از شهدای هنرمند مدافعان حرم جزء تصویربرداران حوزه هنری بوده اند، گفت: تاکنون برنامه های ویژه ای برای مدافعان حرم و فعالان جبهه مقاومت اسلامی از جمله آیت الله نمر و سمیر قنطار در حوزه هنری برگزار شده است.

دبیر کنگره «ترنم پرواز» در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تعداد شهدای هنرمند رشته شعر و ادبیات و ملاک انتخاب این شهدا ، عنوان کرد: تاکنون 591 نفر از شهدای هنرمند رشته شعر و ادبیات در سامانه ملی شهدای هنرمند به ثبت رسیده اند. اصحاب رسانه هم می توانند در این  زیمنه کنگره ملی 2000 شهید هنرمند را همراهی کرده و شهدای هنرمند دیگری را هم که ناشناخته هستند، معرفی کنند. برخی از شهدای هنرمند در چندین عرصه هنری فعالیت داشته اند که یک نمونه از آن ها شهید بهروز مرادی است که در رشته های مختلفی نظیر خط، نقاشی، عکاسی، تصویر برداری فعالیت داشته است. برخی از وجهه های هنری شهدای هنرمند، تاکنون مغفول مانده است که در آینده باید به آن ها پرداخته شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار