اجرای طرح ترمیم خشت های طلای گنبد حرم مطهر امام علی(ع)

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، از اجرای طرح ترمیم خشت های طلای گنبد حرم مطهر امام علی(ع) که حدود 300 سال قدمت دارد، خبر داد.
کد خبر: ۶۶۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ - 12January 2016

اجرای طرح ترمیم خشت های طلای گنبد حرم مطهر امام علی(ع)

به گزارش گروه اجتماعی  دفاع پرس به نقل از ستاد بازسازی عتبات عالیات،حسن پلارک نا افزود: گنبد مطلای امام علی(ع) با گذشت بیش از سه قرن از ساخت آن، بر اثر عوامل مختلف، دچار فرسایش و خوردگی شده و نیازمند ترمیم و مرمت است.

وی ادامه داد: پیرو توافق به عمل آمده با وقف شیعی عراق و تولیت حرم مطهر علوی، مقرر شد، گنبد مطلای حرم آن امام همام توسط ستاد بازسازی مجدداً طلاکاری و نوسازی شود.

پلارک خاطرنشان کرد: به همین منظور با مدیریت واحد صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات، کارگاه های مرمت و بازسازی خشت های قدیمی و آبکاری جهت اضافه کردن طلا روی خشت ها و نصب مجدد آنها بر روی گنبد راه اندازی و تجهیز شد.

وی گفت: با توجه به ارزش تاریخی خشت های گنبد، مقرر شد تا خشت های قدیمی پس از ترمیم و صافکاری مجددا آبکاری شده و به پوشش طلای آنها، 17 میکرون افزوده شود. زمان اجرای این قرارداد به مدت 18 ماه پیش بینی شده و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان مسئولیت اجرای آن را به عهده گرفته است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: مساحت گنبد حرم امام علی(ع)،650 متر مربع است که 10 هزار خشت طلا دارد و طلای مورد نیاز برای تعمیر گنبد از محل وقف تامین می شود.

به گفته وی، کار مهندسی، تعمیر و نیروی کار، توسط استان خوزستان تامین می شود و متولی اصلی این کار بزرگ مردم هستند.

حرم مطهر امام اول شیعیان حضرت علی (ع) در شهر نجف در 160 کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار